Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763
HMYZ Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: Cílový ročník: 6. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
2
Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA
Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Tematický okruh: ZOOLOGIE Téma: HMYZ Metodický list/anotace: slouží k seznámení se stavbou těla hmyzu, životem hmyzu a významem hmyzu v přírodě a pro člověka Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žáci se naučí popsat stavbu těla hmyzu, život a význam hmyzu Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: let
3
VZDUŠNICOVCI dýchají vzdušnicemi na hlavě 1 pár tykadel
mezi vzdušnicovce řadíme mnohonožky stonožky hmyz např. mnohonožka zemní stonožka škvorová čmelák zemní svinule lesní strašník dalmatský veš dětská
4
HMYZ malá velikost těla (max. 33 cm) vnější kostra z chitinu
příčně pruhované svaly v hrudi umožňují pohybovat 2 páry křídel a 3 páry článkovaných končetin mají 2 složené oči velká rozmnožovací schopnost oddělené pohlaví vývin nepřímý
5
Vývin hmyzu nepřímý 1. Proměna nedokonalá vajíčko → larva → dospělec
např. kobylka zelená, saranče 2. Proměna dokonalá vajíčko → larva → kukla → dospělec např. motýli (bělásek zelný)
6
Saranče – vnější stavba těla:
7
Saranče – vnitřní stavba těla:
8
Význam hmyzu: poskytuje určité suroviny (vosk, med, hedvábí)
opyluje rostliny potrava jiných živočichů škůdci hospodářských plodin, zásob, potravin cizopasníci rostlin, živočichů i člověka přenašeči nemocí
9
Životní prostředí hmyzu
hmyz osídlil rozmanitá životní prostředí (vodu, souš, vzduch) a rozšířil se po celé zeměkouli přizpůsobil se rozličnému prostředí 1. ochranným zbarvením 2. tvarem těla 3. stavbou končetin 4. stavbou ústního ústrojí
10
Vylušti křížovku: 1 2 3 - 4 5 6 7 8 1. Škůdce sající šťávy rostlin
2. Škůdce brambor 3. Moucha přenášející spavou nemoc 4. Opylovač rostlin 5. Cizopasí ve vlasech/mn.č. 6. V náletech ničí zeleň 7. Přenáší malárii 8. Brouk ničící suché dřevo 1 2 3 - 4 5 6 7 8
11
Řešení křížovky: INSTINKT - vrozené chování směřující k zachování jedince či druhu, např. včelí tanečky 1. Škůdce sající šťávy rostlin 2. Škůdce brambor 3. Moucha přenášející spavou nemoc 4. Opylovač rostlin 5. Cizopasí ve vlasech/mn.č. 6. V náletech ničí zeleň 7. Přenáší malárii 8. Brouk ničící suché dřevo 1 M Š I C E 2 A N D L K 3 T S - 4 O Ý 5 V 6 R Č 7 Á 8
12
Použité zdroje: LITERATURA:
Vilček, F. a kol. Přírodopis vydání, Scientia, Praha ISBN Černík, V., Martinec, Z., Vítek, J. Přírodopis 2 – zoologie. 1. vydání, SPN, Praha ISBN Čabradová, V. a kol. Přírodopis vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň ISBN X Zicháček, V. Zoologie. 1.vydání, Nakladatelství FIN, Olomouc IBSN Foto, obrázky – zdroj vlastní
13
Děkuji vám za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.