Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAlexander Vlček
1
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 10. 1. 2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_06_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Jazyk a komunikace Tematický okruh: Komunikát a text Téma: Jak čteme text Metodický list/anotace: Žáci se zajímavou formou poučí o možnostech psaní a porozumění textu; sami se pokusí text vytvořit. Možno využít i v ostatních ročnících.
2
Text – psaná forma řeči Komunikát – výsledek verbální činnosti Kód – slouží k pojmenování toho, o čem chceme mluvit nebo psát; kód zná nebo rozumí mu autor – mluvčí nebo pisatel – i adresát, příjemce Jazyk – systém jazykových prostředků; zvuků, písmen, slov, větných vzorců.
3
Zamysleli jste se už někdy při čtení knihy nebo různých textů nad tím, jak jsme vůbec schopni vnímat text a porozumět mu?
4
Polde vzýkumu na jendé amreciké uvenirsitě se ztijislo, že nzeáelží na pořdaí písemn ve solvě. Nedůjžiletšejí je, aby blyy prnví a psoeldní pímesna na sévm, to je na srpváénm mítsě. To, co zýbvá, mžůe být livobloná sěms a čvělok je sltáe bez porlbémů peřčte. Vděci doákazli, že je to porto, že lisdký moezk netče kadžé pensímo, ale svolo jkao cleek. Věěldi jtse to?
5
Co vám dělalo potíže? Ztotožňujete se s názorem, že slova nemusí být napsaná správně, a přesto jsme schopni celému textu porozumět? Myslíte si, že hodně záleží také na celkových schopnostech a vzdělání čtenáře? Stává se vám při čtení knihy, že „hltáte“ obsah a přeskakujete některá slova, a přesto tomu rozumíte? (otevřené otázky k diskusi)
6
Pokuste se sami vytvořit podobný krátký text podle zásady, že první a poslední písmeno ve slově musí být na správném místě. Pracujte samostatně a svoje texty pak přečtěte ve třídě spolužákům!
7
MGR. MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2007, ISBN 80-7358-082-9.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.