Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
ZDRAVOVĚDA ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01 Mgr. Pavlína Juráková
2
Anotace Prezentace definuje základní pojmy používané v předmětu základy zdravotní výchovy. Musí být doplněny výkladem. Autor Mgr. Pavlína Juráková (autor) Jazyk Čeština Očekávaný výstup 53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Zdraví, nemoc Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina let Vazby na ostatní materiály je součástí studijních materiálů pro výuku předmětu ZDR
3
1. POJEM ZDRAVÍ biomedicínsky: Zdraví má vícerozměrný charakter
= má svoji biologickou, psychickou a sociální stránku biomedicínsky: stav dokonalé homeostázy; každá buňka a každý orgán fungují bez poruchy - víš, co je to homeostáza? - uveď příklad některých orgánů a vysvětli jejich funkci
4
psychosociálně: stav naprosté vyrovnanosti, kdy se každý jedinec cítí být v naprosté harmonii se svým okolím; plní všechny úkoly a role co se od něho očekávají - zamysli se a pokus se o vysvětlení, co rozumíš pod pojmem „role, které se od jedince očekávají“
5
komplexně: Jaké mohou být nároky vnitřního prostředí člověka?
- schopnost vyrovnat se s nároky vnitřního a zevního prostředí bez narušení životních funkcí Jaké mohou být nároky vnitřního prostředí člověka? Jaké mohou být nároky vnějšího prostředí člověka? Uveď příklady životních funkcí
6
2. POJEM NEMOC chápeme jako protiklad zdraví.
Jinak ji může pociťovat nemocný a jinak ji může posuzovat zdravotnický pracovník. Jiné možné definování: porucha adaptace - přizpůsobení se člověka selhání nebo nedostatečnost adaptivních mechanismů na podněty z prostředí reakce organismu na poruchu rovnováhy mezi vnitřním prostředím organismu a vnějším prostředím Zdraví a nemoc mohou někdy přecházet jedno ve druhé bez ostrého přechodu.
7
PRŮBĚH NEMOCI zamysli se a pokus se uvést příklady u každé z možností:
akutní – prudký, rychlý chronický - vleklý bezpříznaková forma skrytá forma chronické stádium relativní zdraví
8
CVIČENÍ – KVĚTINA ZDRAVÍ
nakresli si do sešitu květinu o šesti okvětních lístcích každý okvětní lístek představuje jeden aspekt zdraví tělesné, mentální, citové, sociální, osobní a duchovní Cílem každého z nás by mělo být pečovat o všechny své okvětní lístky tak, aby neuvadly. Práce v šesti skupinách: každá skupina dostane ke zpracování jeden aspekt zdraví a prostřednictvím myšlenkové mapy ho rozvede společně vytvořené závěry si žáci vypíší do sešitu
9
ZDROJE: PÝCHOVÁ, Eva a Marie ŠAMÁNKOVÁ. Základy veřejného zdravotnictví. Praha 3: SCIENTIA MEDICA, ISBN X. WASSERBAUER, Stanislav. Výchova ke zdraví: pro vyšší zdravotnické školy a střední školy. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, ISBN Byly použity kliparty MS Office v rámci smlouvy Campus 3
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.