Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."— Transkript prezentace:

1 Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0292 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_ČJL–GRAMATIKA-1-22 Tematický celek (sada): Gramatika Téma (název) materiálu: Útvary publicistického stylu Předmět: Český jazyk a literatura Ročník / Obor studia: 3. a 4. ročník/ všechny formy studia Autor / datum vytvoření: Mgr. Marie Kalušová/ 22.12.2013 Anotace: Materiál slouží k výkladu nové látky a opakování, seznámení se základními útvary publicistického stylu a jejich charakteristika Metodický pokyn: Materiál slouží k prezentaci a samostudiu

2 Útvary publicistického stylu

3 Úvodník -Obsahuje nejdůležitější základní informace, hlavní témata, rozbor a vyvození závěru pro praxi -Oficiální, klidný ráz, vyjadřuje oficiální stanovisko, odhaluje souvislosti a příčiny -Používá 1. osoby množného čísla -Je umístěn na 1. straně novin -Jazykové prostředky jsou neutrální Úvodník -Obsahuje nejdůležitější základní informace, hlavní témata, rozbor a vyvození závěru pro praxi -Oficiální, klidný ráz, vyjadřuje oficiální stanovisko, odhaluje souvislosti a příčiny -Používá 1. osoby množného čísla -Je umístěn na 1. straně novin -Jazykové prostředky jsou neutrální

4 Útvary publicistického stylu Komentář -Autor vyjadřuje názor, zaujímá stanovisko k nějakému problému v přít. nebo v min. -Patrný osobní styl novináře, umění nesouhlasu, argumentace -Styl pestrý, subjektivní ráz, citově zabarvený -Působivé a účinné jazykové prostředky (citová slova, frazeologie, obecná čeština, řečnické otázky) Komentář -Autor vyjadřuje názor, zaujímá stanovisko k nějakému problému v přít. nebo v min. -Patrný osobní styl novináře, umění nesouhlasu, argumentace -Styl pestrý, subjektivní ráz, citově zabarvený -Působivé a účinné jazykové prostředky (citová slova, frazeologie, obecná čeština, řečnické otázky)

5 Útvary publicistického stylu Reportáž -Smíšený útvar -Informuje o zajímavých místech, provozech na základě přímého styku s nimi -Podmínkou je očité svědectví autora -Cílem je názorná představa prostředí -Skutečná událost je zpracována staticky nebo dějově Reportáž -Smíšený útvar -Informuje o zajímavých místech, provozech na základě přímého styku s nimi -Podmínkou je očité svědectví autora -Cílem je názorná představa prostředí -Skutečná událost je zpracována staticky nebo dějově

6 Útvary publicistického stylu -Slovní zásoba – přirovnání, opakování slov, oslovení, kontrasty -Jednoduché věty, prostá souvětí -Jednočlenné věty, neúplné – dynamičnost textu -Slovní zásoba – přirovnání, opakování slov, oslovení, kontrasty -Jednoduché věty, prostá souvětí -Jednočlenné věty, neúplné – dynamičnost textu

7 Útvary publicistického stylu Fejeton -Zpracovává zajímavá aktuální témata všedního denního života -Zpracovává se lehčím ironickým nebo humorným způsobem, vtipně a duchaplně s cílem kritizovat veřejný jev -Uveřejňován pod čarou (Jan Neruda, Karel Čapek, Rudolf Křesťan) Fejeton -Zpracovává zajímavá aktuální témata všedního denního života -Zpracovává se lehčím ironickým nebo humorným způsobem, vtipně a duchaplně s cílem kritizovat veřejný jev -Uveřejňován pod čarou (Jan Neruda, Karel Čapek, Rudolf Křesťan)

8 Útvary publicistického stylu -Stanovisko autora a jeho osobní zaujetí problematikou -Vtipné formulace, neotřelé, komické spojování slov -Nadsázka, obraznost, fantazie, hovorové prostředky, ironie, satira -Stanovisko autora a jeho osobní zaujetí problematikou -Vtipné formulace, neotřelé, komické spojování slov -Nadsázka, obraznost, fantazie, hovorové prostředky, ironie, satira

9 Útvary publicistického stylu Interview -Písemně zpracované sdělení rozhovoru se významnou nebo známou osobností -Stručné otázky novináře a odpovědi tázané osoby -Stručnost, výstižnost, zajímavost -Aktuální tematika, zajímavá pro čtenáře Interview -Písemně zpracované sdělení rozhovoru se významnou nebo známou osobností -Stručné otázky novináře a odpovědi tázané osoby -Stručnost, výstižnost, zajímavost -Aktuální tematika, zajímavá pro čtenáře

10 Útvary publicistického stylu Interview dělíme následně: a)Úvod – seznámení s dotazovanou osobností, uvedení do situace b)Vlastní interview – otázky a odpovědi c)Závěr – shrnutí, formulace rozloučení Jazyk je věcný, neobvyklé vyjadřování, otázky konkrétní, odpovědi vtipné Interview dělíme následně: a)Úvod – seznámení s dotazovanou osobností, uvedení do situace b)Vlastní interview – otázky a odpovědi c)Závěr – shrnutí, formulace rozloučení Jazyk je věcný, neobvyklé vyjadřování, otázky konkrétní, odpovědi vtipné

11 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje MAŠKOVÁ DANUŠE. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN 80- 902571-5-1.


Stáhnout ppt "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google