Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Josef Kajetán Tyl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY
2
Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: I
Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: I. ročník SŠ Tematický celek: od klasicismu k romantismu Klíčová slova: dramata, vlastenectví, báchorkové rysy, zpěvy, aktualizace, práce s historickými fakty Forma: výklad Datum vytvoření:
3
Josef kajetán tyl
4
J. K. Tyl dramatik, prozaik, básník, kritik, publicista
organizátor divadla a společenského života autor textu české hymny vlastenec Obrázek č. 1
5
Kdo složil hudbu k naší hymně?
6
Život… k lásce k divadlu ho přivedl V. K. Klicpera
působil v kočovné divadelní společnosti dramaturg ve Stavovském divadle, redaktor časopisu Květy po porážce revoluce z divadla propuštěn, působil jako herec v kočovné herecké společnosti předčasně zemřel v Plzni (zklamán, vyčerpán, v relativním nedostatku a bídě)
7
Kdo je dramaturg a kdo dramatik?
8
Prózy s historickou a vlasteneckou tematikou
Prózy s historickou tematikou volně pracuje s historickými fakty Dekret kutnohorský Prózy s vlasteneckou tematikou mají výchovnou funkci, výrazné vlastenectví Poslední Čech – povídka zkritizována Karlem Havlíčkem Borovským, označil ji za naivní a sentimentální
9
Vysvětlete pojem sentimentální.
10
Divadelní tvorba dramatické báchorky (Strakonický dudák, Tvrdohlavá žena) historické hry (Jan Hus, Kutnohorští havíři, Krvavé křtiny čili Drahomíra a její synové) hry ze současnosti (Paní Marjánka, matka pluku) hry se zpěvy (Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka)
11
Co je to báchorka?
12
Strakonický dudák aneb hody divých žen
důležitá role pohádkových bytostí hlavní postava – dudák Švanda je typem venkovského člověka s dobrými i špatnými vlastnostmi vydá se do světa vydělat peníze, aby se mohl oženit ve světě se nechá zlákat mocí peněz a slávy a na svou milou zapomene milující dívka ho vyhledá a přivede ho domů silný vlastenecký motiv
13
V čem je vlastenecký záměr autora?
14
Film – strakonický dudák
Obrázek č. 2
15
Ukázka… Vocilka „Já vím – ale ono je teď mnoho takových muzikantských bláznů – to je teď jako cholera. Při tom pozoruju, že nemáte u sebe žádného člověka, kterýž by se o vaše pohodlí staral, vaše koncerty vyjednával, recenzentům bilety roznášel, - i pokládal bych se za šťastného, kdybych vám mohl ke všemu tomu svoje mizerné služby obětovat.“ Marie Sochrová, Čítanka II. k Literatuře v kostce pro SŠ, str. 39
16
Charakterizujte vocilku. V čem je tato postava aktuální i dnes?
17
Jan hus nepřesná práce s historickými fakty
historii využívá k aktualizaci společenských problémů a k výchovným cílům postavy divadelní hry vyjadřují aktuální názory
18
Jsou historické hry tyla nadčasové?
19
Ukázka… Chlum: „Svobodný jsem Čech, a vedu tady
slovo jménem svobodného národu! Čech jsem, pravím; tedy domovem – a tebe chrání jenom právo hosta, že se domácího práva nechápu.“ Marie Sochrová, Čítanka II. k Literatuře v kostce pro SŠ, str. 42
20
Doložte na ukázce vlastenecké rysy divadelní hry.
21
shrnutí Tyl – dramatik, prozaik, organizátor divadla, vlastenec
autor textu hymny divadelní hry s historickou a vlasteneckou tematikou využití zpěvů a pohádkových motivů snaha reagovat na současné společenské a sociální problémy
22
Použité zdroje Literatura Obrázky
BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna, ISBN POLÁŠKOVÁ, Taťána, Kateřina SRNSKÁ, Alena ŠTĚPÁNKOVÁ a Vlasta TOBOLÍKOVÁ. Literatura pro 2. ročník středních škol: Učebnice. Brno: Didaktis, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Čítanka II. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, ISBN Obrázky Obrázek č. 1 Wikipedie: otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: _Josef_Kajet%C3%A1n_Tyl.jpg Obrázek č. 2 Filmarena [online]. [cit ]. Dostupné z: strakonicky-dudak-papirovy-oba
23
Použité zdroje Internet
YouTube. [online]. [cit ]. Dostupné z:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.