Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
SZŠ a VOŠZ Zlín Vývoj dětské hry Zdravotnický asistent, druhý ročník
Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Vytvořeno: jaro 2012
2
Druh učebního materiálu
Název sady Vývoj dětské hry Předmět Psychologie Anotace Výukový materiál pomáhá žákům pochopit vývoj a význam dětské hry Očekávaný výstup Žáci pochopí vývoj a význam dětské hry Autor Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Druh učebního materiálu Prezentace, pracovní list Cílová skupina Žáci od 16 – 17let Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné Vytvořeno Jaro 2012 ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
3
Dětská hra jedna ze základních potřeb dítěte
každé zdravé dítě si hraje nezbytná k psychickému vývoji dítěte velký význam pro socializaci dítěte diagnostická i terapeutická funkce Je to aktuální činnost volená i uskutečňovaná zcela svobodně, není osobně vědomým prostředkem k cíli, ale spíše cílem sama o sobě. ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
4
Kojenec procvičování pohybů s vlastním tělem
hra s jednoduchými předměty zájem o detaily kolem 8. a 9. měsíce vztahy mezi předměty (tluče kostkou, vkládá předmět do nádobky …) opakování činnosti z náhodného záměrné ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
5
Batole manipulace s předměty (navlékání korálků) čmárání
dětské hříčky (pacičky) symbolické myšlení ve hře obliba hraní si s pískem, vodou, papírem holčičky si hrají s panenky v podobě miminka 2. rok života - PARALELNÍ HRA, děti si hrají tzv. vedle sebe díky nevyvinuté nervové soustavě 3. rok života – SOUPEŘIVOST, ještě si stále neumějí hrát spolu ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
6
Předškolní období Hra tvoří náplň celé dne dítěte
Vlastní hra - vytvoření něčeho nového, velká fantazie Pohybové hry Konstruktivní hry Kresba – již se zájmem, velká fantazie .Napodobivé hry /na něco, někoho/ Holčičky už si umí hrát s Barbinami Ve hře magické myšlení - mění fakta podle vlastního přání /vařečka je princezna, větev je meč/ Rozumové hry – pexeso/jsou výborní v mechanické paměti/ Konstruktivní hry – Lego, stavebnice, puzzle ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
7
Mladší školní věk hra přestává být hlavní činností dítěte
dítě si hraje s tím, co má pro něj smysl hraje si pro radost má své oblíbené hry hra na oblíbené postavy stavebnice, figurky … sportovní náčiní chlapci si hrají odděleně od dívek ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
8
Typy dětské hry Funkční = činnostní typ hry
procvičování tělesných funkcí ve složitějších formách Konstrukční = realistický typ hry konstrukce nových věcí ze specifického materiálu (stavění z kostek – vlaky, domy …) Iluzivní typ hry přenesený význam předmětu Úkolový typ hry na maminku a tatínka, na prodavače … ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
9
Rozvoj hry - 5. měsíc Hračku si přendává z ruky do ruky
Předmět poznává ústy ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
10
8. – 9. měsíc S oblibou začíná vytahovat věci z krabic a zásuvek
Uchopí předmět mezi palec a ukazovák Tluče dvěma kostkami o sebe Hra s papírem ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
11
13 – 15 měsíců Postaví dvě kostky na sebe Navléká kroužky na tyč
Vybalí kuličku z papíru ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
12
16 – 18 měsíců Postaví 3 kostky na sebe Obrací stránky leporela
ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
13
19 – 21 měsíců Posouvá autíčka, říká „tú-tú“ Obrací stránky v knížce
ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
14
22 – 24 měsíců Hraje si mezi dětmi, ale ne s nimi Chová medvídka
Řadí kostky za sebe, tvoří vlak ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
15
25 – 30 měsíců Navlékne větší korálek na tkaničku
Staví předměty na sebe Sestavuje skládanky Zasouvá kruhové a čtvercové tvary do výřezů Aktivně pomáhá s oblékáním ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
16
31 – 36 měsíců Hraje si na maminku, doktora, prodavače, …
Obléká panenku ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
17
37 – 48 měsíců Staví z kostek mosty a věže
Umí srovnat předměty podle velikosti ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
18
Co všechno hra rozvíjí?? Tvořivost Empatii Komunikaci
Sociální dovednosti Skupinovou soudržnost a kooperaci Sebepoznání Osobnostní růst ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
19
A kdo dával pozor? 1. Definujte dětskou hru? 2. Význam hry
2. Význam hry 3. Vysvětlete typ hry u: KOJENCE BATOLETE V PŘEDŠKOLNÍM OBDOBÍ V MLADŠÍM ŠKOLNÍM VĚKU 4. Charakterizujte typy dětské hry: Funkční = Konstrukční = Iluzivní typ hry Úkolový typ hry 5. Vysvětlete proč si batole neumí hrát s Barbi? 6. Charakterizujte termín: dětí si hrají vedle sebe. ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
20
Zdroje http://www.wikipedia.org http:// www.wikileaks.org
TABULKA PSYCHOMOTORICKÉHO VÝVOJE DÍTĚTE ZA, 2. ročník / Vývoj dětské hry / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.