Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVladimír Musil
1
Čtenáři a čtení v ČR v roce 2007 Výzkum dospělé populace nad 15 let Vít Richter Národní knihovna ČR vit.richter@nkp.cz Brno 20.11.2007
2
2 Zdroj: statist. ročenky NIPOS
3
3
4
4
5
5 Tři otázky Co udělat pro to, abychom si udrželi stávající uživatele? Co můžeme udělat pro to, abychom přiměli k návratu ty, kteří dříve používali knihovny? Co můžeme udělat proto, abychom přiměli k užívání knihoven ty, kteří je nikdy nevyužívali?
6
6 Základní údaje Společný projekt Ústavu pro českou literaturu AV ČR a NK ČR s finanční podporou MK ČR Statistické šetření: DEMA, a. s. Reprezentativní vzorek: 1551 respondentů – populace nad 15 let Statistická chyba 2,5 % Sběr dat: 25. 5. – 16. 6. 2007 Možnost srovnání s výzkumem z roku 1996
7
7
8
8 42% - průměr EU Zdroj: Keys Figures on Cultural Participation in EU, 2002 17% - ČR
9
9 Jaká část populace využívá knihovny? +10% -21% -11%
10
10 1996 2007 +15% +9%
11
11 Největší ohrožení pro budoucnost: Děti a mládež Muži
12
12
13
13 Rizikové skupiny Muži Věkové skupiny 25 – 34 let a nad 55 let Lidé s nižším vzděláním Obyvatelé menších obcí
14
14 Jiné zdroje 26% Problémy ze strany knihovny 35%
15
15 60% obyvatel během 1 roku nevyužilo knihovny
16
16 Na co se soustředit: Šetřit čas uživatelů Zajistit místní dostupnost knihoven – nerušit pobočky, optimalizovat provozní dobu Omezit byrokracii při půjčování Využít možností AKS – omezit návštěvy knihovny na případy, kdy uživatel chce opravdu přijít Mít kvalitní nabídku médií – knihy, časopisy, CD, DVD, internet Pro knihovny lze získat až 70% populace, ale… 13 – 30% lidí do knihoven nikdy chodit nebudou Nečtenáři Odlišný životní styl
17
17 Knihy = +5 minut
18
18
19
19 Dílčí závěr Rozsah času knih, pro četbu není velký, ale nezmenšuje se Internet není nepřítelem četby Využít internet pro zvýšení potenciálu služeb knihoven, zlepšit přístup ke knihám
20
20
21
21
22
22 Četba knih jako ženský fenomén?
23
23 Dílčí závěry Rozhodující vliv na to, zda bude člověk číst knihy, má rodina Nesoustředit se pouze na děti, ale na celé rodiny Mají knihovny dostatečnou nabídku pro muže?
24
24 Nákup = 33% Domácí zdroje = 32% Knihovna = 10%
25
25 Nákup knih a domácí knihovny Průměrně každý občan zakoupil během jednoho roku téměř 7 knih Průměrně každý občan utratil během jednoho roku za knihy 1 303,- Kč 29% občanů nekoupilo v posledním roce knihu Pouze 1% občanů ČR starších 15 let nemá v domácí knihovně žádné knihy Průměrná domácí knihovna občanů čítá 274 knih
26
26
27
27 Pokles zájmu -24% Zvýšení zájmu o 23% Zvýšení zájmu o 25% Zvýšení zájmu o 9% Zvýšení zájmu o 12%
28
28 Dílčí závěry Služby knihoven tvoří pouze doplňkový zdroj pro získávání knih Obecně panuje nedostatečné povědomí o tom, jaké služby knihovny nabízí Kulturní a vzdělávací akce mohou knihovně získat další návštěvníky, ale má to své limity Rozvoj knihovny jako místa pro pobývání
29
29
30
30
31
31 Dílčí závěry Knihovny jsou bezvýznamným zdrojem pro získávání informací o nových knihách Uživatelé očekávají, že jim knihovny poskytnou informace o nových knihách Informace o novinkách Aktivní marketing nabídky služeb knihovny Zlepšit vlastnosti a obsah OPAC – Web 2 Obálky, anotace, obsahy Hodnocení uživatelů, diskuze Soustředit se na besedy s autory, regionální informace, poradenství, vzdělávací a kulturní pořady, el. inf. zdroje Knihovna jako místo – občerstvení, prodej knih
32
32 79% uživatelů je spokojeno Jak dlouho?
33
33 Velká Británie - výzkumná studie Výzkum populace ve věku 14 – 35 let pomocí kvalitativního výzkumu Vytvoření 15 skupin – věk, pohlaví, životní situace (rodina, svobodní), vzdělání, sociální statut, bydliště, současní a minulý uživatelé knihoven, neuživatelé Řízeny rozhovor pomocí dotazníku, společné diskuse ve skupinách, seznámení respondentů s nabídkou knihovních služeb, kontrolní dotazník
34
34 6 hlavních skupin veřejnosti Rodinní aktivisté (Family Activity Seekers) Funkční diletanti (Functional Dabblers) Mladí hledači místa (Teen Space Seekers) Studenti (Students) Vypůjčovatelé (Borrowers) Odpojení (Disconnected)
35
35
36
Potřeby našich uživatelů nemusí být to, co si myslíme, že naši uživatelé potřebují
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.