Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Počátky umění v mladším paleolitu
Pravěké umění Počátky umění v mladším paleolitu
2
Kdy se lidského díla stává dílo umělecké?
Existují i starší umělecké projevy než jeskynní malby? Zobrazování Porozumění obrazům přírody Abstraktní tvorba Miziň na Ukrajině Základy malby Základy sochařství Opracování nástrojů do určitého tvaru; nejpomalejší vývoj, ustálení tvarů, také estetický prvek; abbévillská industrie – pěstní klín, kapkovitý tvar acheulská kultura: pěstní klín mandlového tvaru; Saint Acheul – předměstí Amiensu pazourková škrabadla (Neandrtálec); dokonalý obrys, hroty úštěpů Porozumění obrazům přírody: Dříve než člověk vytvořil obraz, musel sám porozumět obrazům přírody; prvé předpoklady zobrazování u neandertálského člověka; ligurská jeskyně Toiran: otisky nohou v jílu, načrtnuté prasty, vrypy- lidské napodobeniny medvědího drápání; takto si vytvořili zoomorfní skálu, která měla platnost reálného zvířete Toiran: prvé krasby, pak objevy mnoha dalších La Clothilde, Gargas: zvápenatělé kresby v měkkém jílu, stěny pokrývány souvislými čarami: základy abstrakce? Nová etapa: náčrty profilu zvířete, křivka hřbetu, rohy, nohy -> lineární obrazy zvířat, inspirace důvěrně známým prostředím lovu Základy sochařství: 20 000; skály a jejich tvary připomínaly zvířata (na nich vlastně závisela lidská existence) Uklaádání tělesných pozůstatků. Také u neandertálce; La Chapelle-aux Saints: ukládání tělesných pozůstatků do jámy, chráněno těžkými vápencovými deskami; mohyla z kamínků postavená pod jeskyní Sošky: obrysy vyřezávané v mamutovině; Dolní Věstonice, Wilendorf; Laussel: kameny s vysokým reliéfem Základy abstrakce: Mnauální či myšlenkové zjednodušování, zaměření ke geometrickým tvarům Abstrakce odvozená: vyvinuta z realistického zobrazování; postupná dekorace motivy získanými z přírody (spirály z kreseb hadů) Raze abstraktní umění: výhradně nezobrazující linie: vrypy na bocích skotu: napodobují vykosˇˇtování masa Šrafování ve dvou směrech : Miziň na Ukrajině ; umění kolem ; sídlo lovců mamutů; abstraktní ornamenty vyryté do kostí; náramky z mamutích klů: šikmé rovnoběžné zářezy, několik náramků -> skládání do různých obrazců vytvářejících písmena (V, X), pak uspořádání do různých obrazců: klikatka, meandr Základy abstraktní kresby
3
Střední paleolit (250 000 – 40 000 př. n.l.)
primitivní nástroje z valounů záměrné opracování do určitého tvaru náznaky estetického cítění Acheulská kultura – pěstní klíny mandlového tvaru náznaky um. zobrazování jeskyně Toiran – otisky nohou v jílu, načrtnuté prsty, vrypy – napodobeniny zvířecího drápání základy sochařství
4
Acheulská kultura; nálezy Francie, Velká Británie
5
Mladší paleolit: počátky umění
6
Zvěrné umění mladšího paleolitu
náčrty profilu zvířete; křivka hřbetu, rohy, nohy lineární obrazy zvířat inspirace. prostředí lovu jeskynní malby účel? kůň, bizon, kozoroh, jelen, mamut, sob, jeskynní medvěd, nosorožec
7
Bizon z jeskyně Niaux: zobrazen v zasažení šípy
8
Zvěrné umění mladšího paleolitu
Naleziště: Frankokantaberský okruh hora Castillo, Altamira, Niaux, Montespan, Les Trois Freres, Rouffignac, Lascaux, Les Combarelles
10
2 velké cykly jeskynních maleb
Périgordská škola př. n. l. charakteristický způsob vyobrazení „kroucená perspektiva“ stříkaná malba, negativní otisky rukou tečkované čáry, slité tečky Magdalénská škola 15 –10 tisíc př.n.l. jednoduché kresební linie, větší přesnost normální perspektiva tématické uspořádání plochy zvířecích těl vyplněné černou barvou
11
Périgordská škola - ukázky
12
Périgordská škola archeologické valouny kosti s ukázkami
některé výtvory z Lascaux východní Španělsko arktické umění
13
Strop: červený bison; Lascaux červený kůň, červený bison : kroucená perspektiva
14
Mrtvý muž; muž se zvířecí maskou; muž po konfrontaci s bisonem
16
Magdalénská škola - ukázky
17
Magdalénská škola Rouffignac Altamira (Španělsko) Les combarelles
Le Trois Freres
18
Rouffignac
19
Roffignac
20
Antropomorfní motivy v jeskyni Tří bratří
21
Paleolitické „venuše“
plastiky ženských postav ženské postavy bez individuálních rysů kult ženy – matky různé pojetí dle zeměpisné polohy stylizace * zvýraznění Výskyt po celé Evropě až k východní Asii, také ve Středomoří
22
Paleolitické venuše - ukázky
Věstonická a Willendorfská venuše
23
Paleolitické venuše - ukázky
Venuše ze severní Evropy
24
Paleolitické venuše - ukázky
Venuše s rohem Venuše z Lespugue
25
Paleolitické venuše - ukázky
Venuše z Brassempouy
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.