Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
italské raně renesanční umění 15. století
Novověk italské raně renesanční umění 15. století
2
Renesance Charakteristika Alessandro Botticelli: Primavera
prosazuje se od počátku 15. století – rozvoj měšťanské kultury a vědy výzkumné plavby zájem o antickou kulturu renesance = znovuzrození Umělecké projevy architektura sochařství a malířství čerpá z literatury (humanismus) podstata pochopení existence člověka Alessandro Botticelli: Primavera
3
Renesance 1. soutěž o výzdobu dveří baptisteria mezi umělci
Lorenzem Ghibertim Filippem Brunelleschim Renesance Italská raná renesance Itálie rozdrobená – městské státy Florencie - republika (manufaktury, bankovní domy, rodiny přející umění První mecenáši byli Medicejové Detail návrhu Filippa Brunelleschiho a vítězný návrh od Ghibertiho
4
Architektura Filippo Brunelleschi (1377 – 1446)
první stavby - měřítko úměrné člověku inspirace antikou i románským slohem - plné zdi proporce sloupů a oblouků (detail provedení) Filippo Brunelesci (portrét od Masaccia) a jeho první renesanční stavba Nalezinec neviňátek (Florencie)
5
Architektura Filippo Brunelleschi (1377 – 1446) Santa Maria del Fiore
stavba kopule stejně rozměrné jako římský Pantheon, ale vyšší a monumentálnější dvouplášťová konstrukce na principu lomeného oblouku dominanta města Santa Maria dei Fiore - Brunelleschiho kupole
6
Architektura Filippo Brunelleschi (1377 – 1446) Další stavby:
S. Lorenzo průkopník perspektivy a studií s výpočty S. Lorenzo – průčelí a interiéry
7
Architektura Filippo Brunelleschi (1377 – 1446) Další stavby:
S. Spirito S. Spirito – průčelí a interiér (kopule)
8
Architektura Filippo Brunelleschi (1377 – 1446) Další stavby:
kaple Pazziů u kostela S. Croce Kaple Pazziů– průčelí a interiéry
9
Architektura Michelozzo Michelozzi (1396 – 1472) Brunelleschiho žák vytvořil Palác Medici Nahoře bosáž - plasticky přitesávané zdivo (směrem vzhůru se zjemňuje)
10
Architektura Michelozzo Michelozzi (1396 – 1472) Palác Medici Medičejský palác je vlastně prototyp renesančního paláce (téměř městská pevnost) uzavřený blok kolem čtvercového dvora
11
Architektura Leone Baptista Alberti (1404 – 1472) Palác Rucellaiů
inspirace antikou systém pilastrů (polosloupů) od podlaží
12
Architektura Leone Baptista Alberti (1404 – 1472)
Sta Maria della Novella mohutné voluty – pokračování v pozdní renesanci a v baroku) S. Andrea v Mantově (nahoře vpravo) antický oblouk
13
Architektura Leone Baptista Alberti (1404 – 1472) S. Andrea v Mantově
napodobuje antický oblouk
14
Sochařství Lorenzo Ghiberti (1378 – 1455)
Rajská brána (dveře florentského baptisteria)
15
Sochařství Jacopo della Queria (1378 – 1455) předchůdce Michelangela
kašna pro fontánu v Sieně
16
Sochařství Donatello (1386 – 1466)
Socha umělce před florentskou galerií Ufizzi a Sv. Jiří pro modlitebnu v Or San Michele
17
Sochařství Donatello (1386 – 1466) Florenťan
- poznání člověka, ušlechtilost, krása - ale i ubohost stáří a ošklivost Naturalistická socha - pojetí sešlé a vychrtlé stařeny Máří Magdaléna - socha a detail
18
Sochařství Donatello (1386 – 1466)
Realistické zachycení portrétu, ale i vnitřní psychiky Studie proroků pro Giottovu zvonici u dómu Jeremiáš a Habakuk
19
Sochařství Donatello (1386 – 1466)
David – první a skutečný akt od dob antiky Vícepohledová socha, skvělý portrét David v paláci Medici ve Florencii
20
Sochařství Donatello (1386 – 1466) Jezdecké portréty inspirace antikou
vnitřním napětím socha zdůrazňuje obdiv umělce, vidí jezdce jako mocného válečníka, ale i moudrého politika Jezdecká socha kondotiéra Gattamelata v Padově
21
Sochařství Donatello (1386 – 1466) Oltářní a církevní díla
Zpěvácká tribuna pro florentský dóm a Krucifix pro oltář kostela S. Antonio v Padově
22
Sochařství Andrea del Verrocchio (1435 – 1483)
Mladý David a jezdecká socha Bartolomea Colleoniho, Benátky
23
Malířství Masaccio (1401 – 1428)
Kaple Brancacciů ve Florencii a detail (asi autoportrét autora)
24
Malířství Masaccio (1401 – 1428) Kaple Brancacciů ve Florencii
přirozené postoje, atmosféra a osvětlení (mistrovské dílo) Kaple Brancacciů ve Florencii (detaily Adam a Eva a legenda o sv. Petru)
25
Malířství Florentská škola (15. století) změny v pojetí kompozice
objev perspektivy zájem o přírodu a lidské tělo postoje a pohyb Andrea del Castagno: Poslední večeře a Paolo Ucello: bitevní scény
26
Malířství Benozzo Gozzoli (1420 – 1497) Průvod tří králů
(portréty příslušníků rodu Medici) Celkový obraz s detaily
27
Malířství Filippo Lippi (1406 – 1469) náboženské motivy andělé madony
Klanění a Madona s dítětem
28
Malířství Fra Angelico (1387 – 1455)
dominikánský mnich, malby ve florentském klášteře San Marco Svatý Petr představuje sv. Marka a Zvěstování
29
Malířství Domenico Ghirlandaio (1449 – 1494) učitel Michelangela
do církevních staveb dodával interiéry bohatých domů Vzkříšení nemocného chlapce a Narození Panny Marie v Santa Maria della Novella
30
Malířství Piero della Francesca (1410 – 1492) malíř světla,
bohatosti života a skryté dramatičnosti Autoportrét (detail z oltáře Milosrdenství) a uvedený oltář s Madonou mezi světci(Miláno)
31
Malířství Piero della Francesca (1410 – 1492)
Kristův křest a Bičování Krista
32
Malířství Piero della Francesca (1410 – 1492)
protějškové profily měšťanů vévodkyně Battista Sforzová a urbinský vévoda Federigo da Montefeltro
33
Malířství Sandro Botticelli (1445– 1510)
nejtypičtější reprezentant florentské školy mecenáši z rodu Medici portréty členů rodu i významných osobností portréty Giulianna a Lorenza Medici
34
Malířství Sandro Botticelli (1445– 1510)
portréty členů rodu i významných osobností jednota harmonie barev a tvarů portréty mladých žen a Dante Alighieri
35
Malířství Primavera Sandro Botticelli (1445– 1510) mytologické náměty
hudebnost melancholická náladovost alegorická vláda Venuše harmonická jednota mezi přírodou a civilizací Primavera
36
Malířství Venuše a Mars Sandro Botticelli (1445– 1510)
mytologické náměty
37
Zrození Venuše
38
Malířství Sandro Botticelli (1445– 1510) náboženské náměty
zpočátku něžné Madony Autoportrét a Madona s dítětem
39
Malířství Sandro Botticelli (1445– 1510) náboženské náměty
pod vlivem Savonaroly tvorba se proměnila vzrušenější náměty, dramatičnost Svatá Trojice
40
Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí:
Citace Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.