Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
, Brno Připravil: Ing. Jaromír Landa Digitální video
2
Digitální video Digitální video
Typ záznamového zařízení, které pracuje s digitálním signálem a ne s analogovým. Proces, kdy se v určitém okamžiku provádí „digitalizace“ zdrojového videa, abychom jej mohli později upravovat na počítači.
3
Vlastnosti videa Rozlišení - Určuje počet bodů (pixelů) videa v horizontálním a vertikálním směru. Horizontální rozlišení se však často vynechává a udává se pouze počet bodů ve vertikálním směru (720p, 1080p). Poměr stran (Aspect Ratio) – většinou 4:3 nebo 16:9. FPS (frames per second) – počet snímků za vteřinu Bit Rate (datový tok) – množství informací, které se zaznamenávají na každou sekundu videa Dva typy: Constant BR a Variable BR Kontejner (formát) – AVI, MPEG, MKV,MP4 Codec - koder a dekoder
4
Televizní normy Jako televizní norma se označuje souhrn standardů kódování signálu pro televizní vysílání. PAL – většina Evropy včetně ČR a SR Rozlišení 720x576 FPS: 25 NTSC – Severní Amerika Rozlišení 720x480 FPS: 29.97 SECAM – Francie a Rusko HD – Rozlišení: 1280x720 Full HD – Rozlišení: 1920x1080 HDV – Rozlišení: 1440x1080
5
Prokládané x progresivní
Prokládané (Interlaced) Záběry založené na prokládání využívají techniku vyvinutou pro CRT (Cathod Ray Tube) monitory a televize. Obraz tvoří 576 viditelných řádků. Technika prokládání je rozdělí na liché a sudé řádky a pak je střídavě obnovuje ve frekvenci 25 snímků za sekundu. Progresivní (Progressive) Progresivní, na rozdíl do prokládaného, zobrazí celý záběr řádek po řádku vteřinu. Zachycené záběry nejsou rozděleny do samostatných částí jako při prokládání.
6
Komprimace videa Proč? potřeba poměrně velkého prostoru pro uložení nutno zajistit určitý minimální tok informace tak, aby byl výsledný dojem přirozený komprimace pomocí tzv. kodeků (KOmpresor + DEKompresor) kodek videa = algoritmus pro kompresi a dekompresi obrazu integrace do různých HW standardní či doplňková část OS jako samostatný produkt
7
Komprese metody komprimace obrazu a videa
bezztrátové (např. HuffYUV) ztrátové (všechny kodeky MPEG a jejich odvozeniny jako DivX, XviD, H.264, Real Video apod.) definováno jednotné programové rozhraní pro komunikaci modulu s programy (konfigurace parametrů kodeku – datový tok, kvalita, rychlost komprese atd.)
8
Formáty digitálního videa
MPEG – MPG, DAT, VOB AVI (Audio Video Interleaved) navrženy Microsoftem používaný pro MPEG-4 (DivX, XviD, atd.) Apple QuickTime Microsoft Windows Media MKV Matroska Multimedia Container Open Source
9
Záznamová média MiniDV – záznamovým médiem je páska v kazetě – standartní délka je 60 minut DVD – záznamovým médiem je malý disk DVD (nejméně používané medium) HDD – záběry jsou nahrávány na pevný disk. Půl hodina ve FullHD zabere přibližně 2GB Paměťová karta – záběry jsou nahrávány na paměťovou kartu. Výhodou je eliminace pohyblivých částí uvnitř kamery
10
Proces střihu videa Preprodukce – provádění rozhodnutí nezbytných k zahájení natáčení. Produkce – fáze nátáčení projektu Postprodukce – tvorba výsledného videa
11
Preprodukce Nápad. Příběh. Scénář a storyboard:
Scénář – literární předloha budoucího díla. Storyboard – kreslené reprezentace obrazů produkce. Tvorba harmonogramu. Volba vybavení. Velice důležitá část celého procesu
12
Export výsledného videa
Postprodukce Příprava střihu Digitalizace záběrů (roztřídění záběrů) Střih a úpravy videa Export výsledného videa Je závislí na výsledném médiu
13
Hrubý střih – včetně zvuků a hudby Přidání efektů Speciální efekty*
Střih videa Příprava záběrů Hrubý střih – včetně zvuků a hudby Přidání efektů Speciální efekty* Úprava barev Testování Doladění střihu *
14
Zdroje pro střih videa Video Fotografie Grafické prvky Zvuk a hudba CGI
15
Pokročilé techniky postprodukce: Klíčování
Natočení herců na barevné pozadí (modré, zelené) a následné odstranění tohoto pozadí Pozadí musí mít kontrastní barvu Zdroj fotografie:
16
Pokročilé techniky postprodukce: Rotoscoping
Rotoscoping je proces izolovaní objektu v obraze pomocí vytvoření dynamických masek kolem něho. Definujeme dynamické masky pouze pro některé klíčové snímky a necháme střihovém programu, aby dopočítal zbytek
18
Pokročilé techniky postprodukce: Sledování a stabilizace obrazu
Sledování obrazu: proces sledování pozice objektu ve videozáznamu. Nejčastěji se sledují kontrastní objekty Stabilizace obrazu Sledování pozice objektu ve scéně a následná fixace pozice objektu.
19
Pokročilé techniky postprodukce: Kompozice CG elementů do scény
Vložení objektu vytvořeného pomocí počítače (v softwaru pro 3D modelování) do reálné scény. Důležitá je kompozice a správné zasazení objektu do scény. Zdroj fotografie:
20
Pokročilé techniky postprodukce: Matte painting
Matte painting je filmový speciální efekt, používaný pro vytvoření prostředí, které by jinak bylo příliš drahé, náročné a nemožné natočit Vzniklo na začátku 20. století Příklad: Dylan Cole
21
Software Windows Movie Maker Ulead Video Studio Pinnacle Studio
Sony Vegas Final Cut Pro (pouze pro Mac) Adobe Premiere Pro Pokročilá postprodukce: Adobe After Effects Další programy: Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, 3Ds Max, Cinema 4D, Maya, Blender, Encore, SUPER
22
Hardware Čím výkonnější tím lepší Každá program má jiné požadavky Hodně záleží na velikosti operační paměti Potřeba hodně úložného prostoru
23
Dostupné zdroje Fotografie
Textury Zvuky Hudba Corel Video Studio
24
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.