Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKateřina Pavlíková
1
Ing. Mgr. Hana Foltýnová E-mail: hana.foltynova@czp.cuni.czhana.foltynova@czp.cuni.cz Tel.: 251 080 246 Vyhodnocení scénářů: Dopady na poptávku po palivech a environmentální dopady
2
Tvorba modelu – vybraná paliva Krátké období – Plošné přimíchávání (ethanol do benzínu, MEŘO do nafty) – Náhrada benzínu Bioethanol (z pšenice, cukrové řepy, bioodpadu) Čisté rostlinné oleje (od 2007) – Náhrada nafty Methylestery (z řepky, bioodpadu) Čisté rostlinné oleje (od 2007) - Rozvoj LPG, CNG Dlouhé období – Nástup LNG (od 2011) – Náhrada benzínu i nafty Ethanol z lignocelulózy (od 2011) Fischer-Tropsch nafta (od 2011) Vodík z obnovitelných zdrojů (od 2015)
3
Tvorba modelu – základní parametry paliv Spotřeba paliv – 2 složky: Nárůst v důsledku nárůstu objemu dopravy Pokles v důsledku nárůstu efektivity
4
Tvorba modelu – emisní parametry
5
Parametry modelu I. Scénář I – plynový I: – LPG mírný nárůst u IAD, AD, SN, MHD – CNG mírný nárůst u IAD, MHD, AD, SN; největší je u MHD a AD, nejnižší u SN Scénář II – plynový II: – LPG nárůst u MHD a SN, IAD a AD; dvojnásobný oproti SC I – CNG nárůst u IAD, MHD, AD, SN a ŽD; nejvyšší u AD a MHD, nejnižší u železniční; dvojnásobný oproti SC I – LNG nástup od 2011 u MHD a ŽD
6
Parametry modelu II. Scénář III – biopalivový I – 100 % MEŘO od 2007 pomalý nárůst u SN (zemědělství a lesnictví) – 95 % bioethanol od 2007 pomalý nárůst u IAD – syntetická biopaliva od 2011 pomalý nárůst u všech druhů dopravy, 2x vyšší u MHD Scénář IV – biopalivový II – 100 % MEŘO od 2007 nárůst u SN (zemědělství a lesnictví) a ŽD – 95 % bioethanol od 2007 nárůst u IAD (4x vyšší než u SC III) – syntetická biopaliva od 2011 nárůst u IAD, AD, SN, ŽD; dvojnásobný u MHD; 4x vyšší než u SC III – čisté lisované oleje od 2007 pomalý nárůst u IAD
7
Parametry modelu II. Scénář V – elektro a vodík – nárůst energetické efektivity u konvenčních paliv (nafta a benzín), rychlejší rozšiřování hybridních motorů u IAD, AD, SN a MHD – rozšiřování elektrických článků od 2010 u IAD a MHD – nástup vodíku od 2015 u AD, MHD a IAD – elektrizace železnice
8
Výstupy modelu – BL – spotřeba paliv
9
Výstupy modelu – BL – emise
10
Výstupy modelu – BL – shrnutí Díky nárůstu energetické efektivity a plošnému přimíchávání klesá od 2007 prodej nafty a o něco méně strmě benzínu Mírně narůstá podíl biosložky na spotřebě pohonných hmot Mírně narůstá podíl LPG a CNG na spotřebě pohonných hmot
11
Výstupy modelu – SC I – spotřeba paliv
12
Výstupy modelu – SC I - emise
13
Výstupy modelu – SC II – spotřeba paliv
14
Výstupy modelu – SC II - emise
15
Výstupy modelu – SC II - shrnutí Oproti BL nárůst podílu LPG, CNG na spotřebě, u SC II také LNG (velmi malý podíl) U SC II v cílovém roce 2020 pokles podílu konvenčních paliv pod 80 % na celkové spotřebě Mírný pokles sledovaných emisí u obou scénářů oproti BL
16
Výstupy modelu – SC III – spotřeba paliv
17
Výstupy modelu – SC III - emise
18
Výstupy modelu – SC III - shrnutí Výraznější podíl bionafty, MEŘA a bioethanolu na spotřebě paliv I oproti SC II nižší emise CO2
19
Výstupy modelu – SC IV – spotřeba paliv
20
Výstupy modelu – SC IV - emise
21
Výstupy modelu – SC IV - shrnutí Významný nárůst spotřeby biopaliv, především pak biolíh, MEŘO a syntetická biopaliva V roce 2020 dosahují konvenční paliva 75% podíl na celkové spotřebě paliv Oproti SC II nižší emise CO2, CO a PM
22
Výstupy modelu – SC V – spotřeba paliv
23
Výstupy modelu – SC V - emise
24
Výstupy modelu – SC V - shrnutí Významné jsou hybridní motory (ovšem spotřebovávají konvenční paliva, tudíž dohromady se konvenční paliva podílí na spotřebě 86 %) Nejnižší emise CO2 a CO, ovšem oproti SC IV vyšší emise NOx a PM (předpoklad nulových emisí u vodíku a elektrických článků)
25
Výstupy modelu – celkové srovnání spotřeby
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.