Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilEllen Žáková
1
3 EFEKTIVNOST TRHU
2
Základy ekonomie 20112 Koordinace ekonomiky 1. příkaz – CPE: centrální plán, státní vlastnictví, vertikální struktura 2. trh – TE: směna, soukromé vlastnictví, horizontální struktura Smíšená ekonomika
3
Základy ekonomie 20113 Tržní rovnováha Maximalizuje rovnovážná cena blahobyt prodávajících a kupujících? Tržní rovnováha – odráží, jak trhy alokují vzácné zdroje Na otázku, zda je tržní alokace žádoucí odpovídá ekonomie blahobytu
4
Základy ekonomie 20114 Ekonomie blahobytu = studium, jak alokace zdrojů ovlivňuje ekonomický blahobyt nakupující i prodávající na trhu získávají rovnováha na trhu maximalizuje celkový blahobyt prodávajících a kupujících
5
Základy ekonomie 20115 Přebytek spotřebitele, přebytek výrobce Přebytek spotřebitele = rozdíl mezi tím, co je kupující ochoten zaplatit a tím, co skutečně zaplatí Přebytek výrobce = rozdíl mezi cenou, kterou prodávající skutečně dostane a cenou, za kterou by byl ještě ochoten prodat
6
Základy ekonomie 20116 Přebytek spotřebitele D množství cena Přebytek spotřebitele
7
Základy ekonomie 20117 Změna přebytku spotřebitele
8
Základy ekonomie 20118 Přebytek výrobce S množství cena Přebytek výrobce
9
Základy ekonomie 20119 Změna přebytku výrobce
10
Základy ekonomie 201110 Celkový přebytek a efektivnost = přebytek spotřebitele + přebytek výrobce efektivnost = taková alokace zdrojů, kdy je celkový přebytek všech členů společnosti maximální X rovnost = „spravedlivé“ rozdělení blahobytu mezi všechny členy společnosti
11
Základy ekonomie 201111 Efektivnost trhu Svobodné trhy: „přidělují“ statky kupujícím, kteří si jich nejvíce cení (ochota platit) „přiřazují“ poptávku po statcích prodávajícím, kteří jsou schopni vyrábět s nejnižšími náklady … je produkováno takové množství statků, které maximalizuje přebytek spotřebitele a výrobce
12
Základy ekonomie 201112 Přebytky při tržní rovnováze cena množství S E D Přebytek výrobce Přebytek spotřebitele
13
Základy ekonomie 201113 Efektivnost rovnovážného množství
14
Základy ekonomie 201114 Pavučinový model trhu
15
Základy ekonomie 201115 Příklad ze života
16
Základy ekonomie 201116 Příklad: Náklady zdanění Jak ovlivňují daně ekonomický blahobyt? = cena placená kupujícími se zvýší, cena, kterou dostanou prodávající, klesne Ztráty mrtvé váhy = snížení celkového přebytku vyvolané narušením trhu
17
Základy ekonomie 201117 Dopad daně cena množství S E D množství bez daně cena, kterou platí kupující množství s daní cena bez daně cena, kterou dostane prodávající daň
18
Základy ekonomie 201118 Daňový příjem T = výše daně Q = prodané množství produktu Daňový příjem státu = T * Q
19
Základy ekonomie 201119 Daňový příjem cena množství S E D množství bez daně cena, kterou platí kupující množství s daní cena bez daně cena, kterou dostane prodávající daň (T) daňový příjem Q
20
Základy ekonomie 201120 Dopad daně cena množství S D množství bez daně cena, kterou platí kupující množství s daní cena bez daně cena, kterou dostane prodávající B D C E A F C+E.... ztráty mrtvé váhy
21
Základy ekonomie 201121 Dopad daně Změna přebytku spotřebitele Změna přebytku výrobce Změna daňového příjmu Ztráty spotřebitele a výrobce převýší příjem státu z daně
22
Základy ekonomie 201122 Konec
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.