Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
NĚMECKÝ PREROMANTISMUS
PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY
2
Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: I. ročník SŠ Tematický celek: od klasicismu k romantismu Klíčová slova: preromantismus, hnutí Sturm und Drang, J. W. Goethe, F. Schiller Forma: výklad Datum vytvoření:
3
NĚMECKÝ PREROMANTISMUS
4
PODSTATA PREROMANTISMU
18. století – především Německo hnutí Sturm und Drang (Bouře a vzdor) – proti osvícenským myšlenkám důraz na city, ne na rozum proti pravidlům v tvorbě prosazují tvůrčí svobodu rozvoj dramatu a poezie
5
Který literární směr prosazoval přísná pravidla v umělecké tvorbě?
6
Johann wolfgang goethe (1749-1832)
Obrázek č. 1 básník, dramatik, vědec stoupenec hnutí Sturm und Drang ovlivněn tvorbou W. Shakespeara i tvorbou antickou Johann wolfgang goethe ( )
7
Utrpení mladého Werthera
román v dopisech (epistolární román) ve své době slavné dílo, čtenářsky velmi úspěšné hlavní hrdina není schopen rozumově řešit své problémy a život předčasně ukončí sebevraždou využito ich-formy, sledujeme pocity mladého muže v době, kdy prožívá nešťastnou lásku vliv sentimentalismu
8
Co je podstatou sentimentalismu?
9
faust vrcholné dílo Goetha veršovaná tragédie
Obrázek č. 2 faust vrcholné dílo Goetha veršovaná tragédie hlavní myšlenka – smysl lidského života je v činorodosti a aktivitě inspirován starou pověstí o učeném doktoru Faustovi, který byl ochoten zaprodat svou duši ďáblu, pokud mu umožní další, nové poznání
10
Co je podstatou pověsti?
11
Ukázka… „Mefistofeles Dám ti, co člověk ještě neviděl. Faust
Co můžeš dát, ty nebožácký ďase! Což lidský duch, vzňat po vznešeném jase, kýms, jako tys, byl chápán kdy? Když obelžeš mě lichotkami, bych sebou sám byl spokojen, když tvoje rozkoš mě zmámí – to poslední buď pro mne den! Toť sázka má!“ M. Sochrová, Čítanka I k Literatuře v kostce pro SŠ, str. 119
12
Co je obsahem dohody mezi mefistofelem a faustem?
13
Ukázka… „Duchovných světů vzácný člen je vyrván z moci zlého:
Kdo spěje dál, vždy dále, jen nám vykoupiti lze ho. A blažila-li nad to jej úžasná láska shůry, pak příjmou ho tím srdečněj andělské svaté kůry.“ M. Sochrová, Čítanka I k Literatuře v kostce, str. 119
14
Co zachrání fausta před mocí mefistofela?
15
Ukázka… „Faustova pouť životem, v němž prožitky citů a smyslů, moci, krásy a tvorby jsou vždy jen etapami na cestě za novým poznáním a činy, přerůstá v dramatické podobenství o bloudění člověka, jenž je zmítán v trvalé neuspokojenosti a neuhasitelné touze po naplnění smyslu existence.“ B. Balajka, Přehledné dějiny literatury I, str. 106
16
Co symbolizuje faustova životní pouť?
17
Friedrich schiller (1759-1805)
Obrázek č. 3 dramatik, překladatel, básník dramata – Loupežníci, Úklady a láska Óda na radost – autor textu jeho tvorba patří k vrcholným dílům hnutí Sturm und Drang Friedrich schiller ( )
18
Co je to óda?
19
loupežníci spor dvou bratrů přeroste v osobní tragédii
Franz pomluvou zničí vztah bratra Karla k otci i ke snoubence a zbaví ho nároku na dědictví Karel se mstí jako vůdce bandy loupežníků, vše se mu vymkne z rukou a plánovaná pomsta způsobí lavinu tragických osudů násilí a bezpráví se nelze bránit dalším násilím
20
Který světový dramatik psal divadelní hry, v kterých osobní pomsta vyvolává řadu dalších tragických životních osudů?
21
Ukázka… „Moor Lidé – lidé! Falešné, licoměrné, ještěrčí plémě! Vaše oči jsou voda! Vaše srdce led. Polibky na rtech a na prsou dýky! Lví a levhartí krmí svá mláďata, krkavci živí svá písklata mrchami, a on, on – Zlobu dovedu snášet, usmíval bych se, kdyby mi vzteklý nepřítel připíjel krví mého vlastního srdce – ale když pokrevní láska zradí, když se otcovská láska stane megerou – ó, pak zaplaň ohněm, možná trpělivosti, změň se v divokého tygra, ty krotké jehňátko, a každá žilka nechť se napne k zuřivosti a zkáze!“ M. Sochrová, Čítanka I k Literatuře v kostce, str. 120
22
Jaký životní postoj hlavního hrdiny vyplývá z této ukázky?
23
Óda na radost text obsahuje myšlenku o potřebě sbratření národů
Zvuková stopa na CD č. 51… text obsahuje myšlenku o potřebě sbratření národů využito L. van Bethovenem v závěru 9. symfonie
24
shrnutí preromantismus zdůrazňuje lidské city
prosazování tvůrčí svobody hnutí Sturm und Drang J. W. Goethe – Utrpení mladého Werthera - Faust F. Shiller – Loupežníci - Óda na radost
25
Použité zdroje Literatura
BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna, ISBN POLÁŠKOVÁ, Taťána, Kateřina SRNSKÁ, Alena ŠTĚPÁNKOVÁ a Vlasta TOBOLÍKOVÁ. Literatura pro 2. ročník středních škol: Učebnice. Brno: Didaktis, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Čítanka II. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, ISBN
26
Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 1
Wikipedie: otevřená encyklopedie. [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č. 2 KNIHYABZ.CZ. [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č. 3 Wikipedie: otevřená encyklopedie. [online]. [cit ]. Dostupné z:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.