Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilStanislava Němečková
1
SLUNEČNÍ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
2
SLUNEČNÍ SOUSTAVA vznikla před 4,6 miliardami let součástí Galaxie Mléčná dráha vznikla z mezihvězdného prachu a plynu v centru pramlhoviny vzniklo Slunce okolo vznikaly planet, planetky, měsíce 2 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
3
SLUNEČNÍ SOUSTAVA tělesa se neustále srážela, rozpadala, spojovala
konečná podoba se vyvíjela 100 milionů let 3 4 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
4
SLUNCE je naše nejbližší hvězda zdrojem světla a tepla
dárcem života na Zemi 5 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
5
SLUNCE obrovská koule žhavých plynů průměr zhruba 1 400 000 km
na povrchu teplota okolo ºC 6 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
6
SLUNCE v gravitačním poli okolo Slunce obíhají planety se svými měsíci
planetky komety meteorická tělesa 7 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
7
ZATMĚNÍ SLUNCE jev, kdy se Měsíc nachází mezi Zemí a Sluncem
situace může nastat pokud je Měsíc v novu úplné zatmění zastínění části Země, výrazné setmění a ochlazení 8 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
8
PLANETY obíhají kolem Slunce
nejrychleji obíhá Merkur, nejpomaleji Neptun Země oběhne Slunce za jeden rok jména podle řeckých bohů 9 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
9
MERKUR nejblíže Slunci nejmenší planeta
pevný povrch pokryt krátery, vyhaslými sopkami chybí vzduch, voda, měsíc 10 11 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
10
VENUŠE druhá planeta od Slunce
ze Země ji vidíme před východem Slunce – jitřenka a po západu Slunce – večernice pevný horký povrch, vysoké hory, činné sopky nemá měsíc 12 13 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
11
ZEMĚ třetí planeta od Slunce obsahuje kyslík, vodu, vhodnou teplotu
základní podmínky pro život!!! pevný členitý povrch má jeden měsíc 14 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
12
MARS čtvrtá planeta od Slunce, druhá nejmenší
pevný povrch tvoří hory, sopky, hluboká údolí, pouště načervenalá barva rudá planeta dva měsíce 15 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
13
JUPITER pátá a největší planeta od Slunce
třetí nejjasnější objekt na obloze slabé prstence a 63 měsíců kapalný povrch 16 17 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
14
SATURN šestá a druhá největší planeta od Slunce
výrazné prstence, více než 62 měsíců kapalný povrch 18 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
15
URAN sedmá a třetí největší planeta od Slunce
nevýrazné prstence a měsíců modrozelená barva kapalný povrch 19 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
16
NEPTUN osmá planeta od Slunce nevýrazné prstence a 13 měsíců
mrazivé ovzduší modrý kapalný povrch 20 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
17
TRPASLIČÍ PLANETA součástí sluneční soustavy podobná planetám
obíhá kolem Slunce Ceres, Pluto, Eris, Makemake, Haumea 21 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
18
PLANETKA malá tělesa obíhající kolem Slunce či jiné hvězdy
malá hmotnost nepravidelný tvar 22 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
19
MĚSÍC přirozená družice Země kolem Země oběhne za jeden měsíc
tvar koule odráží sluneční světlo v roce 1969 přistáli Neil Armstrong a Edwin Aldrin jako první lidé na Měsíci 23 24 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
20
MĚSÍC tmavé oblasti na povrchu kamenité pláně
světlé oblasti na povrchu krátery, vrchoviny, pohoří 25 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
21
MĚSÍC chybí vzduch, voda, rostliny, živočichové
šestkrát menší přitažlivost než Země! vše je šestkrát lehčí 26 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
22
POHYBY MĚSÍCE NOV MĚSÍC DORŮSTÁ Měsíc je mezi Sluncem a Zemí
Měsíc nevidíme MĚSÍC DORŮSTÁ úzký srpeček ve tvaru D, který se zvětšuje zapadá později 27 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
23
POHYBY MĚSÍCE ÚPLNĚK MĚSÍC COUVÁ nastává 14 dní po NOVU
vidíme osvětlenou polokouli celou noc tvar kolečka MĚSÍC COUVÁ tvar se podobá C vychází později 28 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
24
POHYBY MĚSÍCE 29 30 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
25
ZATMĚNÍ MĚSÍCE jev, kdy je Měsíc zastíněn planetou Zemí
pouze při úplňku, pokud se Slunce, Země a Měsíc nacházejí v jedné přímce nastává přibližně dvakrát až třikrát do roka 31 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
26
HVĚZDY koule žhavých plynů v jádrech vzniká světlo a teplo
různě velké, jasné a vzdálené 32 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
27
HVĚZDY svítí v noci i ve dne
díky slunečnímu záření ve dne ostatní hvězdy nevidíme 33 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
28
SOUHVĚZDÍ skupina hvězd pojmenovaná lidmi
orientace při cestách na souši i po moři 34 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
29
KOMETY malé astronomické objekty podobné planetce
složené z ledu, prachu a plynu viditelné pokud přilétnou do vnitřních částí sluneční soustavy 35 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
30
METEOR lidově „padající hvězda“
světelný jev, který nastane při průletu drobného kosmického tělíska zemskou atmosférou 36 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
31
OTÁZKY NA ZÁVĚR Sluneční soustava vznikla před ………………..
Nejbližší hvězda Zemi je …… Slunce je zdrojem , ……, …… .. …. Zatmění Slunce nastává pokud……………….. Okolo Slunce nejrychleji obíhá…… a nejpomaleji …… Nejblíže Slunci je planeta …… a nejdále ……. Nejmenší planeta je ….. a největší …… Nejjasněji na obloze svítí ….. Vyjmenuj tři trpasličí planety , ….. , …. Měsíc je ……. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
32
OTÁZKY NA ZÁVĚR Na Měsíci přistáli v roce …. N. A……. a E. A…..
Na Měsíci je …….. ….. přitažlivost NOV nastává, když je Měsíc mezi ……. a …. Úplněk nastává .. … po NOVU Zatmění Měsíce nastává, když je …………………. Hvězdy jsou ….. …… ….. Svítí hvězdy ve dne? Jaké znáš souhvězdí? Komety jsou složené z …., ….. a ….. Jak se lidově nazývá meteor? Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
33
ODPOVĚDI Sluneční soustava vznikla před 4,6 miliardami let.
Nejbližší hvězda Zemi je Slunce. Slunce je zdrojem světla, tepla a života na Zemi. Zatmění Slunce nastává, pokud se Měsíc nachází mezi Zemí a Sluncem. Okolo Slunce nejrychleji obíhá Merku a nejpomaleji Neptun. Nejblíže Slunci je planeta Merku a nejdále Neptun. Nejmenší planeta je Merkur a největší Jupiter. Nejjasněji na obloze svítí Měsíc. Vyjmenuj tři trpasličí planety Ceres, Pluto, Eris. Měsíc je družice. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
34
ODPOVĚDI Na Měsíci přistáli v roce 1969 N. Amstrong a E. Aldrin.
Na Měsíci je šestkrát menší přitažlivost. NOV nastává, když je Měsíc mezi Sluncem a Zemí. Úplněk nastává 14 dní po NOVU. Zatmění Měsíce nastává, když je Měsíc zastíněn Zemí. Hvězdy jsou koule žhavých plynů. Svítí hvězdy ve dne? Ano. Jaké znáš souhvězdí? Velká medvědice, Malý medvěd. Komety jsou složené z ledu, prachu a plynu. Jak se lidově nazývá meteor? Padající hvězda. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
35
Použité obrázky: obr.č.1- Volně šiřitelné obr.č.2- obr.č.3- obr.č.4- obr.č.5- obr.č.6- obr.č.7- Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license obr.č.8- obr.č.9- obr.č.10- Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
36
Použité obrázky: obr.č.11- Volně šiřitelné obr.č.12- obr.č.13- Creative Commons Attribution 2.0 Generic license obr.č.14- obr.č.15- obr.č.16- obr.č.17- obr.č.18- Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
37
Použité obrázky: obr.č.19- Volně šiřitelné obr.č.20- obr.č.21- obr.č.22- obr.č.23- obr.č.24- obr.č.25- Creative Commons Attribution 3.0 Unported license obr.č.26- obr.č.27, 28- Vlastní archiv autorky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
38
Použité obrázky: obr.č.29- Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license obr.č.30- obr.č.31- Volně šiřitelné obr.č.32- obr.č.33- Creative Commons Attribution 3.0 Unported license obr.č.34- obr.č.35- obr.č.36- Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
39
Použitá literatura: HOLOVSKÁ, Helena, RŰKL, Antonín.
Přírodověda pro 5. ročník. ZEMĚ A VESMÍR. Všeň: Nakladatelství ALTER, ISBN 80- s. 15 – 36. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.