Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Historie počítačových her a videoher

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Historie počítačových her a videoher"— Transkript prezentace:

1 Historie počítačových her a videoher
5. AG

2 Počátky Rok 1947 je považován za rok vzniku první hry vytvořené pro hraní na katodových trubicích (CRT). Hra, vyvinutá Thomasem Goldsmithem a Estlem Mannem a patentovaná 14. prosince 1948, pracovala velmi jednoduše. Celkem osmi katodových trubic používala k simulaci střely odpálené na cíl - autoři se pravděpodobně inspirovali radarovými displeji používanými za druhé světové války. Několik tlačítek umožňovalo měnit dráhu a rychlost střely reprezentované malým bodem. Protože tehdejší technologie nedovolila počítačově vykreslit herní prvky, autoři byli nuceni manuálně je nakreslit na průhlednou fólii položenou na CRT. Tato hra se považuje za vůbec první využití CRT technologie tímto způsobem. A.S. Douglas v roce 1952 jako demonstraci svého tvrzení o interakci člověka a počítače vyvinul OXO – grafickou verzi známé hry piškvorky. Hra používala dnes již archaický počítač EDSAC, používající ke zobrazování technologii CRT. Přes svou technologickou zastaralost je hra stále dostupná na Internetu. Mnoho lidí přiznává vynález videoher Williamu Higinbothamovi, který v roce 1958, aby zabavil návštěvníky v Národní laboratoři Brookhaven v New Yorku, vytvořil hru nazvanou Tennis For Two (Tennis pro dva). Na rozdíl od Pongu a jemu podobných raných her představil Tennis For Two zjednodušený tenisový kurt z pohledu zboku. Míček podléhá gravitaci a musí být odehrán přes síť.

3 60. léta Mnoho z nejranějších počítačových her běželo na serverech univerzit ve Spojených státech. Tyto hry byly vyvíjeny a programovány jednotlivci v jejich volném čase, nicméně vzhledem k tehdejší omezené dostupnost počítačového hardwaru bylo těchto her velmi málo a byly velmi brzy zapomenuty. V roce 1961 skupina studentů (včetně Steva Russella) naprogramovala hru nazvanou Spacewar (Vesmírná válka) na tehdy novém počítači DEC PDP-1. Hra proti sobě postavila dva lidské hráče; každý ovládal vesmírnou loď schopnou vypálit rakety. Uprostřed herního pole byla černá díra, která vytvářela silné gravitační pole a tím se stala pro hráče dalším zdrojem nebezpečí. Tato hra se rychle začala distribuovat přímo s počítači DEC a také se s ní v tehdejším primitivním kyberprostoru obchodovalo. V roce 1962, kdy byla hra uvedena na americkém MIT, se stala první rozšířenou, dostupnou a významnou hrou. V roce 1966 vyvinul Ralph Baer jednoduchou videohru nazvanou Chase (Honička), která mohla být zobrazena na běžném televizním přijímači. Baer pokračoval ve tvorbě a v roce 1968 zkompletoval prototyp, na kterém se dalo hrát několik různých her včetně stolního tenisu a střelby na cíl. Bill Harrison poté vyvinul světelnou pistoli a spolu s Billem Ruschem začali vytvářet počítačové hry.

4 Herní automaty: úsvit zlatého věku
V roce 1971 vytvářejí Nolan Bushnell a Ted Dabney arkádovou verzi hry Spacewar a nazývají ji Computer Space První diskuse a kontroverze týkající se násilí v počítačových hrách vypukla v roce 1976, kdy byla vydána hra Death Race (smrtelný závod) - cílem hry bylo autem přejíždět „gobliny“. Tato hra zvýšila vědomí veřejnosti o videohrách a diskuse o násilí v těchto hrách pokračují dodnes. V roce 1978 vydává společnost Taito arkádu Space Invaders (Vesmírní vetřelci) - tímto vydáním začíná ve Spojených státech zlatý věk herních automatů. Hra inspirovala desítky výrobců ke vstupu na trh a vydávání vlastních her. Arkádové herní automaty zůstaly velkým hitem až do konce 80. let. Ve stejném roce vydala Atari hru Asteroids, která se stala její nejlépe prodávaným zbožím. Barevné hry, jako byla tato, se staly v roce 1979 a 1980 velmi oblíbenými. Mezi další klasické arkádové hry z této doby se řadí např. Night Driver, Galaxian nebo Breakout.

5 Hraní na domácích počítačích
Zatímco se vývoj původních videoher nejvíce odrážel v arkádách a domácích konzolích, rychle se vyvíjející domácí počítače v sedmdesátých a osmdesátých letech dovolovaly jejich vlastníkům naprogramovat jednoduché hry. Brzy se utvořily skupiny nadšenců nových počítačů a brzy poté vznikl i nový herní software. Mnoho z těchto her (napřed klony klasických titulů jako Star Trek a později klony populárních arkád) bylo distribuováno rozličnými způsoby - tištěním zdrojových kódů v knihách (například v Basic Computer Games od Davida Ahla), časopisech (Creative Computing), a v novinách - uživatelé museli takový kód přepsat do počítače a přeložit do strojového kódu. Dalšími způsoby distribuce her byly pošta a prodej disket, kazet a jiných médií. Brzy se vytvořil zvláštní druh dodávání her: amatérští programátoři prodávali disky v igelitových taškách položených v regálech a na pultech místních obchodů, nebo je posílali poštou. Richard Gariott distribuoval několik kopií jeho počítačové RPG hry Akalabeth právě v igelitové tašce - předtím, než byla tato hra vydána běžným způsobem.

6 80. léta První grafická adventura pro domácí počítače byla Mystery House od Roberty Williamsové v roce 1980, pro Apple II. Grafika byla monochromová a interface stále fungoval na příkazech textových adventur. Hra se stala velmi populární, a proto Roberta a její manžel Ken založili společnost Sierra On-Line, hlavního producenta pozdějších adventur. V srpnu 1982 byl Commodore 64 zpřístupněn veřejnosti a ihned se setkal s úspěchem. Měl programovatelné prostředí v BASICu a na svou dobu pokročilou grafiku a zvukové možnosti, podobné konzolím Colecovision. Stal se nejpopulárnější konzolí svého času v USA a dalších státech a světovým bestsellerem všech dob. Přibližně ve stejnou dobu v Anglii bylo vydáno ZX Spectrum a rychle se stalo nejpopulárnějším domácím herním počítačem v Evropě a později i ve východním bloku. V roce 1987 LucasArts přišli se hrou Maniac Mansion PC se stávalo konkurence schopnou platformou s PC/AT od IBM v roce Nový 16-color EGA displej dovoloval dosáhnout kvality podobné u domácích počítačů jako u Commodore 64. Nicméně zvuk byl stále jen hrubým pípáním z PC speakeru. Jednoduchá 4-color CGA grafika předešlých modelů limitovala možnosti PC v obchodní sekci. Tato grafika nebyla schopna konkurovat C64 nebo Apple II.

7 Hry roku 2000 C Command & Conquer: Red Alert 2 D Daikatana Deus Ex
Diablo II E Elasto Mania G Genesys Grand Theft Auto 2 H Heroes of Might and Magic (Game Boy Color) I Icewind Dale K Keyboard Mania Klingon Academy M Might and Magic VIII: Day of the Destroyer P Para Para Paradise S Star Trek Armada T Tomb Raider: Chronicles

8

9 QUAKE

10

11 Trade Wars 2002 Datum vydání: Vývojáři: Martech Software. Vydavatel: Martech Software. Pro překvapivé množství lidí jsou Trade Wars 2002 nejlepší počítačovou hrou, o které nikdy neslyšeli. Tato epická textová vesmírná strategie, odhalila tajemství vývěsních tabulí, které se v osmdesátých a devadesátých letech hojně využívaly pro komunikaci na internetu. Z tisíců takovýchto her, které se běžně hrávaly, žádná nepředčila sílu Trade Wars Dlouho po této éře byl založen Trade Wars Game Server, který hostoval nespočet jednotlivých nezávislých herních relací a hráči tak mohli nostalgicky dále obchodovat. Abyste pochopili vliv Trade Wars, musíte se podívat více do současnosti, například na MMO Eve Online, kterou mnozí hráči považují za moderní 3D verzi Trade Wars.

12 Trade Wars 2002

13 World of Warcraft Datum vydání: 23. listopadu Vývojáři: Blizzard Entertainment. Vydavatel: Vivendi Universal. Pokud stále odoláváte fenoménu, kterým World of Warcraft (běžně přezdívaný "WOW") je, přečtěte si následující. WOW má v současnosti 11,5 milionu předplatitelů na celém světě a v tomto bodě má o 8,5 milionu předplatitelů víc, než druhá nejpopulárnější MMO hra současnosti. Důslednost, obrazotvornost a epický design úrovní je dechberoucí: Grafická stránka je skvělá, je živoucí, detailní a různorodá; hudební stránka je inspirativní a vybalancování těchto obou stránek je ideální, což hráče stahuje stále více a více do hlubin tohoto světa, až může být občas těžké se od něj odpoutat. Nejpozoruhodnější je ale jednoduché, a přesto mocné uživatelské rozhraní WOW. Je to práce nepřekonatelného génia, záviděné a kopírované designery jak offline, tak online her. Dokonce i Microsoft a jejich systém Windows by se v lecčem mohli poučit z uživatelského rozhraní Blizzardu. Je to celkem dost chvály, že? Ale nemyslíte, že si to nejlepší počítačová hra zaslouží? MMO hry, které mají pouze pár hráčů, stále běží i po desetiletích služeb a tak se nemůžeme divit, že World of Warcraft se svými 11,5 miliony uživatelů vydrží na trhu ještě pěknou řádku let.

14


Stáhnout ppt "Historie počítačových her a videoher"

Podobné prezentace


Reklamy Google