Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBlažena Zemanová
2
Úvod Výkon veřejné správy Závěr
3
Co je SPIS? Sdružení založené před sedmi lety klíčovými IT firmami pro prosazování jejich zájmů při rozšiřování trhu 36 firem z oblasti IT a telekomunikací Člen EICTA Garant legislativních připomínek pro HK
4
Co jsme odpracovali? Zákon o elektronickém podpisu Elektronickou fakturaci Osvětu pro politiky a úředníky Formování Ministerstva informatiky (tři zástupci SPISu byli od začátku členy kolegia ministra) Formování státních informačních politik Manifest znalostní společnosti 2004
5
Na čem děláme? Manifest znalostní společnosti 2005 Legislativa Autorský zákon Vyhláška o univerzální službě Vyhláška o cert. Autoritách Zákon o veřejných informačních systémech Daňový portál Elektronické zadávání veřejných zakázek
6
Výkon veřejné správy Brzda konkurenceschopnosti Snižuje měřitelný výsledek Komplikuje podnikání Nepodporuje inovativnost a kreativitu
7
K čemu e-government ? Ve výkonu veřejné správy jako služba pro občany –Sociální dávky, důchody, daně, evidence, povolení, informace Při nakupování veřejnou správou jako nástroj –Informace o veřejných zakázkách, aukce, tržiště, centrální nákup Při řízení a vnitřním provozu veřejné správy jako nezbytnost –Finanční systémy, plánování a rozpočtování, řízení kvality, lidské zdroje, spisová služba a archivnictví, vzdělávání úředníků
8
Jak e-government ? Front-office –Logicky decentralizovaný, co nejblíže klientům, flexibilní a jednoduchý, uživatelsky přítulný, dostupný návštěvou, poštou, přes Internet, telefonem, SMS, napojený na back-office Back-office –Logicky centralizovaný, zajišťující spolehlivost, integritu a obsah, integraci s okolím, pro klienta neviditelný
9
Fáze dospělosti e-governmentu Inform –www stránky, centrální adresa, portál veřejné správy Interact –e-podatelna, vyřizování požadavků podle zákona o přístupu k informacím Transact –Uživateli dostupné samoobslužné agendy jako katastr nemovitostí, trochu daně a sociální dávky Integrate –Uživatelem dostupné samoobslužné životní situace, snad nový živnostenský rejstřík
10
Oblíbené založení firmy v roce 2005 10 -12 návštěv když jde vše dobře 3 - 5 x obstarávání podkladů (trestní rejstřík, bezdlužnosti,katastr nemovitostí …) 2 x rozhodnutí (živnostenský list, obchodní rejstřík) 5 a více krát aktualizace údajů (Finanční úřad, sociální pojištění, nahlášení IČO, …) Nebo 12 x poštou
11
Úřad před počítači Dostupné technologie – Kartotéka pro ukládání dat – Kopírka, pošta a osobní návštěva pro získávání a distribuci informací jak uvnitř tak vně veřejné správy – Telefon pro neformální informaci
12
Úřad před počítači (12 návštěv) Procesní důsledky – Decentralizovaný front-office a back-office – Místní a věcná příslušnost – Návštěvní hodiny, malá část pracovní doby – Výklad zákonů zcela na odpovědnosti úřadu – Úřady mezi sebou komunikují prostřednictvím účastníka řízení – Uzavřenost v jednotlivých agendách – Neexistuje prakticky sdílení údajů geograficky ani mezi agendami
13
Úřad s automatizovanou agendou Dostupné technologie – Sítě osobních počítačů v jednotlivých místně příslušných úřadech propojené do celostátní sítě s logicky centralizovanou aplikací spravovanou správcem agendy – Spisová služba pro mimoagendovou komunikaci uvnitř úřadu
14
Úřad s automatizovanou agendou (12 návštěv) Procesní důsledky – Decentralizovaný front-office a centralizovaný back-office – Delší návštěvní hodiny, některé úkony na počkání – Výklad zákonů do značné míry přesunut do aplikace, jednotný výkon veřejné správy – Mohla by se zrušit místní a v některých oblastech i věcná příslušnost – Mohly by se začít sdílet údaje mezi agendami (jak aktualizovat po výkonu rozhodnutí?)
15
Integrovaný výkon veřejné správy nedosažitelný ideál? Dostupné technologie – De facto každý úředník on-line – Dostupnost logicky centralizovaných agend 24x7 – Možnost plošného získávání resp. předávání dat – Masově rozšířené nové komunikační kanály pro styk s veřejností i uvnitř veřejné správy – mobil, e-mail, web
16
Integrovaný výkon veřejné správy - nedosažitelný ideál? (jedno podání či návštěva) Procesní důsledky – Decentralizovaný front-office dostupný všemi běžnými komunikačními kanály Pošta, elektronická pošta, telefon, SMS – Správní řád využívající tyto komunikační kanály – Logicky centralizované agendy využívající sdílená data pro sběr dat při přípravě rozhodnutí a aktualizaci údajů po vydání rozhodnutí – Zákony o jednotlivých agendách procesně navzájem provázány
17
Co chybí ? Odpovědnost za procesní reformu veřejné správy Vůle udělat změnu Kvalitativní kriteria výkonu veřejné správy a jejich implementace Odvaha překonat rezortní hranice Nevynalézat kolo, převzít co se povedlo v průběhu posledních deseti let v komerční sféře
18
Co může SPIS ? Pomoci s využitím zkušenosti členů definovat priority pro podporu center služeb Konzultovat s využitím zkušeností členů procesní reformu
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.