Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE BATOLECÍ OBDOBÍ
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Mgr. Eva Šreibrová 2009
2
BATOLECÍ OBDOBÍ Je to období od jednoho do tří let věku dítěte.
V tomto období se zakládá celá osobnost člověka.
3
TĚLESNÝ VÝVOJ V období batolete se zpomaluje růst i zvyšování hmotnosti (batole vyroste asi o 20 cm – ve 2 letech dosáhne asi poloviny své výšky v dospělosti, ke konci období je jeho hmotnost 15 – 20 kg). Přetrvávají nerovnoměrné proporce těla – velká hlava, tělo boubelaté. Dokončuje se vývoj mléčného chrupu. +
4
HRUBÁ MOTORIKA Dochází ke zdokonalení chůze - postupně je chůze jistější i po nerovném terénu – padá zřídka. Objevují se první pokusy o běh. Postupně začíná batole zvládat chůzi po schodech. Batole zvládne skoky z malé výšky, podlézání, přelézaní, dřep a klek na kolenou, chůze po špičkách, stoj na jedné noze. Dále šlapání na tříkolce, objevují se počátky plavání, lyžování, bruslení. Pro období batolete je typická motorická instabilita (batole nevydrží chvíli v klidu, v tomto období je nejvíce úrazů). Před 3. rokem dochází ke zklidnění, pokud ne, je nutné uvažovat o poruše, např. lehké mozkové dysfunkci.
5
JEMNÁ MOTORIKA Jemná motorika se zdokonaluje: při hře s kostkami:
Batole je schopné vkládat drobnější tvarově odlišné hračky do otvorů, hry s většími korálky – navlékání. +
6
JEMNÁ MOTORIKA při práci s tužkou a papírem:
- V kresbě lze pozorovat fázi „čmárání“ – na počátku spíše mávání a tlučení tužkou o podložku. Pohyb vychází z ramena - napodobení čáry, kolem 3. roku pokus o napodobení kruhu. - Batole zvládne obracení listů v knize, trhání a mačkání papíru. +
7
JEMNÁ MOTORIKA v sebeobsluze a pomoci v domácnosti:
- kolem 15. měsíce jí batole samo lžičkou – hodně bryndá, ve 2 letech jí samo a skoro nebryndá;
8
JEMNÁ MOTORIKA - češe se, čistí si zoubky;
- spolupráce při oblékání již v 1 roce, do konce období se batole naučí téměř samo oblékat (rozepne zip; rozepne a později i zapne knoflík; natáhne si kalhoty; nazuje si botičky, zatím si neumí zavázat tkaničky u bot); - pomáhá uklízet (umývat nádobí, luxovat atd.). +
9
ŘEČ Tempo řeči – do 2 let pomalejší, mezi 2. – 3. rokem se
výrazně zrychluje - (může vyústit až v koktání). Čistota řeči je závislá na výchově, problematické jsou sykavky – s, š, r, ř. Postupně přechází od jednoduchých vět k souvětím. Slovní zásoba - ve 2 letech – 300 – 400 slov - ve 3 letech – 500 – 700 – 1500 slov. - individuální rozdíly – závisí na individuálních dispozicích dítěte a na komunikaci s dítětem. +
10
SOCIÁLNÍ VZTAHY k vrstevníkům – první pokusy o navázání kontaktu
(do 2 let si dítě hraje samo, kolem 3. roku jsou děti schopné si hrát společně) k dospělým – převažují, autorita, jistota První období vzdoru: projev sebeuvědomění a sebeprosazení. +
11
DOMINANTNÍ ČINNOST Dominantní činností je hra:
Sociální hry – s dospělou osobou Napodobivé hry – napodobují činnost dospělých Manipulační hry – rozvoj motoriky Konstruktivní hry – stavění z kostek, stavebnice atd. Pohybové hry – s míčem, „na honěnou“ atd. Úlohové hry – role maminky, prodavačky atd.
12
BATOLECÍ OBDOBÍ Použity následující materiály : www.wikipedie.cz
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Použity následující materiály :
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.