Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ"— Transkript prezentace:

1 VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Mgr. Eva Šreibrová 2009

2 KOJENECKÉ OBDOBÍ Jako kojenecké období se označuje první rok života.

3 KOJENECKÉ OBDOBÍ Dítě již vstřebalo změnu prostředí a nyní se snaží
seznámit se se světem, v němž žije.

4 HLAVNÍ CHARAKTERISTIKA
typický je prudký růst o 20 – 25 cm a zvyšování hmotnosti zhruba na trojnásobek - o 6 – 7 kg během 1. roku začíná osifikace kostí ukončená kolem 6 roku dochází k psychickému a fyzickému vývoji od 2. měsíce se začínají vytvářet podmíněné spoje - základ pro podmíněné reflexy od novorozeneckého věku přes kojenecký až k batolecímu období se vytvářejí citové, sociální vztahy - první tři roky jsou nejdůležitější +

5 HLAVNÍ CHARAKTERISTIKA
klíčová období 3., 6., 9., 12. měsíc – mezníky, kdy má dítě něco umět jsou to kritické fáze - největší připravenost pro něco (např. pohyb) když z nějakého důvodu dojde k promeškání klíčového období, může být psychomotorický vývoj opožděn, ale nemusí to být ve všech oblastech +

6 POTŘEBY KOJENCE biologické
spánek - bdění, od 3. měsíce dochází ke střídání fází – 1. fáze spánku během dne, 2. fáze bdění nasycení - kojení čistota, teplo, ochrana před bolestí (úrazy) +

7 POTŘEBY KOJENCE psychické pocit jistoty (bazální jistota)
bezpečí, uznání +

8 POTŘEBY KOJENCE sociální
komunikace - od 6. týdne se začíná objevovat úsměv - reakce na dospělého - první známka socializace záporné emoce - nespokojenost, nelibost - spojeno s pláčem kolem 4. měsíce se směje, kolem 5. měsíce silnější smích +

9 POTŘEBY KOJENCE od 6. měsíce nediferencovaná socializace - usmívá se na kohokoli, na známé od 6. do 8. měsíce diferencovaná socializace - začíná rozlišovat matku (drží se jí) od 7. měsíce vytváří vztah k osobě, která o něj pečuje nejvíce (matka, babička, otec) +

10 VÝVOJ SMYSLŮ vývoj řeči přípravné období – do 9. měsíce ( předřečové)
nejdříve neartikulované zvuky - broukání ( vrnění, mlaskání, pískání, houkání), potom – žvatlání ( první lidské hlásky – k, g, ch, p, b, t, d, i, ú + slabiky pa, ba, ta atd.) období artikulované řeči – od 9. měsíce první slova ( jedno – dvojslabičná), rozvoj závisí na dispozicích dítěte a na tom, jak s ním mluvíme (pozor na šišlání a patlání), mluvíme čistou správnou řečí. V případě správného vývoje děti začínají mluvit kolem 1 roku – nejprve jednoslovné věty. Aktivní řeč x pasivní řeč. Pasivní řeč dítě používá již kolem ½ roku, reaguje na naší mimiku, gesta, výzvy (kdepak máš očička, medvídka?– ukáže)

11 VÝVOJ SMYSLŮ zrakové vnímání
kolem 8. týdne dochází k reakci na ukazované předměty od 3. měsíce dokáže sledovat i hlavou (180°) od 5. měsíce sleduje předměty kolem sebe (dokáže se i převrátit) od 4. měsíce je plně rozvinuté barevné vidění

12 VÝVOJ SMYSLŮ sluchové vnímání
začátkem 1. měsíce zvukový podnět vyvolá soustředění kolem 2. měsíce hledá, odkud zvuk přichází (očima i otočením hlavy) 4. – 5. měsíc okáže lokalizovat zvuk 6. měsíc reaguje a vzdálenější zvuky 7. – 9. měsíc vnímá slova od 9. měsíce porozumění řeči, pozná hlasovou intonaci, pozná melodii, rytmus

13 ROZVOJ MOTORIKY 3., 6., 9., 12. měsíc - klíčové doby rozvoje motoriky
hrubá motorika – kefalokaudální - směr vývoje od hlavy k patě (poměr růstu, motorický vývoj – vztyčení hlavy, sed…) jemná motorika pomocí ruky – proximodistální – od trupu ke končetinám (rameno - prsty) rozvoj počíná ve 3. měsíci +

14 ROZVOJ MOTORIKY poloha na bříšku (rozvoj lezení)
3. měsíc - opírá se o lokty 6. měsíc - opírá se o dlaně (pase koníky) 6. – 7. měsíc - zvedá jednu ruku druhou se opírá 6. – 7. měsíc - houpá se na bříšku (letadlo) 8. – 9. měsíc - první pohyb bez pomoci

15 ROZVOJ MOTORIKY poloha na zádech
3. měsíc úchyt za prsty, snaha sednout - hlava padá 5. – 6. měsíc aktivně se přitahuje do sedu - hlava drží 7. měsíc žabí posed +

16 SOCIÁLNÍ PROSTŘEDÍ Nejdůležitějším objektem vnějšího světa pro dítě
zůstává mateřská osoba. Sociální prostředí malého dítěte by mělo být vřelé, laskavé a stálé. +

17 KOJENECKÉ OBDOBÍ Použity následující materiály : www.wikipedie.cz
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Použity následující materiály :


Stáhnout ppt "VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ"

Podobné prezentace


Reklamy Google