Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMarta Dostálová
1
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0236 Tematická oblast: Makroekonomie Autor: Vlasta Straková Téma: Hospodářský cyklus Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_MK_13_hospodářský cyklus Datum tvorby: 4. 3. 2013 Anotace: Prezentace je určena pro žáky 2. a 3. ročníku SŠ. Klíčová slova: fáze hospodářského cyklu Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
2
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS Definice: Opakující se nesoulad mezi potencionálním a skutečným produktem. Komentář definice: V čase se vyvíjí různým tempem a různě dlouhým růstem a poklesem. Potencionální produkt – veškerá produkce, která by mohla být výrobními faktory vyrobena Skutečný produkt – veškerá produkce, která byla výrobními faktory vyrobena
3
1. Fáze - expanze skutečný produkt roste rychleji než potenciální produkt nastává oživení ekonomiky agregátní poptávka roste zvyšuje se zaměstnanost, ceny, zisky firem rostou investice firem
4
2. Fáze - vrchol bod, ve kterém skutečný produkt dosahuje maxima ekonomika se přibližuje vrcholu. zisková očekávání se přestávají naplňovat. při daných cenách nejsou výrobci vyrobenou produkci prodat. vznikají zásoby těžko prodejných výrobků
5
3. Fáze - recese skutečný produktu klesá pod úroveň potenciálního výrazně pokles agregátní poptávka klesají nákupy spotřebních statků, zejména statků dlouhodobé spotřeby narůstají zásoby neprodejných výrobků. prudce klesají investice roste nezaměstnanost
6
Deprese o recesy hovoříme, pokud HDP klesá po dobu 6 měsíců deprese je hluboký a dlouhodobý pokles HDP
7
4. Fáze - sedlo bod, kdy skutečný produkt dosahuje svého minima dolní bod obratu nastupuje postupné oživení ekonomiky agregátní poptávka = agregátní nabídce začíná se zvyšovat zaměstnanost pomalu rostou zisky firem
8
ÚKOL K ZAMYŠLENÍ Recese je považována za ekonomicky a politicky negativní jev. Lze ale najít na recesi a depresi něco pozitivního? Zamyslete se a najděte alespoň dva pozitivní jevy nebo dvě pozitivní skutečnosti.
9
Zdroje Sojka M., Pudlák J.: Ekonomie pro střední školy, 5. upravené vydání, Praha, Fortuna, 2009, ISBN 978-80-7373-013-0 Není-li uveden zdroj, je použitý materiál z vlastních zdrojů autorky.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.