Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DEVELOPMENT DVP - 6 Facility management LS 2009
Ing. Luboš Krejčí, CSc.
2
Facility management Dle IFMA:
Metoda, jak v organizacích sladit pracovní prostředí, pracovníky a pracovní činnosti. Zahrnuje v sobě principy obchodní administrativy, architektury, humanitních a technických věd.
3
Facility management Cílem je posílit ty procesy v organizaci, pomocí nichž pracoviště a pracovníci podají nejlepší výkony a v konečném důsledku pozitivně přispějí k ekonomickému růstu a celkovému úspěchu organizace. Zajišťuje služby, které co nejlépe podporují hlavní proces podniku a to v takové podobě, která je: nákladově optimální pro pracovníka nejpříjemnější legislativně a formálně regulérní ekologická a energeticky efektivní odpovídající firemním standardům
4
Standardy v oblasti FM Norma ČSN EN 15 221 dvě části:
ČSN EN Termíny a definice ČSN EN Průvodce přípravou FM smluv Oblast Facility Managementu může být seskupena podle požadavků klienta a ty mohou být souhrnně zařazeny do dvou hlavních skupin: prostor a infrastruktura lidé a organizace Základním konceptem Facility Managementu je zajištění integrovaného řízení na strategické a taktické úrovni tak, aby došlo ke sladění dohodnutých poskytovaných podpůrných služeb (FM-služeb).
5
Facility management Dvě základní oblasti:
Hard services – technická správa objektů a jejich technologií (VZT, ZTI, ÚT,…) Soft services – netechnické služby (úklidové, administrativní služby, ostraha projektů, údržba venkovních ploch,…)
6
Facility manager V praxi existují dva typy manažerů:
snaha o dosažení optimální výše provozních nákladů a zajištění kvality poskytovaných služeb V praxi existují dva typy manažerů: Facility manažer společnosti (Corporate Facility Manager) je podrobně seznámen s detaily primárního procesu ve své společnosti a je obeznámen se schopnostmi a požadavky jednotlivých zaměstnanců, zná vstupy, výstupy a požadavky jednotlivých zařízení. Facility manažer dodavatelské společnosti (zejména u velkých FM dodavatelů) nemůže být dopodrobna seznámen se všemi detaily primárního procesu svého klienta a zejména nemůže znát jeho střednědobé= a dlouhodobé strategie, ale musí znát činnost svého klienta natolik, aby mohl bezchybně zajišťovat podporu těchto procesů. Jeho priorita je tak více v provozu a střednědobém a krátkodobém plánování.
7
Pravomoce interního a externího facility manažera
8
Postavení facility manažera
9
Facility management FM přináší: Snížení základních nákladů (5% - 30%)
Zvýšení výkonnosti Zkvalitnění kontroly Vyšší využití zdrojů / majetku Lepší obchodní přehled Zvýšená flexibilita Povýšení expertních zkušeností/technologií Zkvalitnění servisů a služeb Vyšší uspokojení zákazníků Snadnější komunikace
10
Outsourcing služeb Proč služby outsourcovat:
plné soustředění na vlastní “core“ byznys zvýšení kvality procesů a snížení nákladů na ně externí dodavatel přebírá zodpovědnost za svěřené činnosti, dělí se o možná rizika z nich plynoucí outsourcing vede ke zprůhlednění nákladů na podpůrné činnosti a následné optimalizaci na ně výhoda strategického partnera know-how specializovaného externího dodavatele dává přirozený prostor pro optimalizaci, rozvoj a růst kvality podpůrných procesů ve firmě
11
Informační podpora FM CAFM (Computer aided facility management)
- systémy pro plánování a řízení podpůrných procesů Kvalitní a stále aktuální pasporty jsou pro řízení podpůrných procesů klíčovou událostí. prostorový pasport (údaje o prostoru) technický pasport (data o majetku) stavební pasport (data o konstrukčních prvcích a dílech objektu)
12
Zapojení FM nejlépe již ve fázi projektování (řešení uspořádání jednotlivých prostor, jejich vybavení a následné využití pro zajištění bezproblémového provozu) s ohledem na technologie je úkolem FM ve fázi projektování určit takovou technologii, která má nejlepší poměr mezi pořizovací cenou a provozními náklady v současnosti mnoho developerů využívá v přípravě projektu služeb facility manažerů
13
Facility management Příklad zajišťovaných služeb: Správa objektů
Technická supervize majetku Technicko inženýrské zajištění oprav a investic Technická správa a údržba Účetnictví a správa daní Evidence majetku Nájemní vztahy Realitní činnost – zprostředkování nájmů Agenda pojištění Správa pohledávek Autoprovoz Fotodokumentace Mzdová agenda
14
Facility management Pokud je facility management důsledně zaveden lze ušetřit až 30% provozních nákladů a až 40% prostoru.
15
Facility management Snižování nákladů:
až 10% snížení nákladů na údržbu v důsledku snížení prostojů až 10% snížení nákladů na údržbu v důsledku zvýšené účinnosti využívání servisních prostor a vybavení 10 až 20% snížení nákladů na údržbu v důsledku efektivnější práce s náhradními díly a materiály až 10% snížení nákladů na údržbu v důsledku prodloužení životnosti až 20% snížení nákladů na údržbu v důsledku účinnějšího dohledu a kontroly
16
Obecné přínosy FM snížení provozních nákladů
zvýšení výkonnosti zaměstnanců jednorázově zvýšit zisk snížení poptávky v prostoru strategická vize pro plánování přesnější účetní a skladové přijímání separace nájemného a odpisů optimalizace fondů přesné adresování nákladů
17
Hlavní oblasti využití FM
průmyslové podniky finanční instituce administrativní centra nákupní centra nemocnicím, univerzitám státní instituce
18
KONEC Dotazy Zdroje: www.ifma.cz www.systemonline.cz
(Facility management ušetří spoustu nákladů i starostí) (Facility management) (Facility manažer a jeho role) (Facility management) Dotazy KONEC
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.