Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
KONFLIKT Božena Genrtová
2
Obsah: definice konfliktu roviny konfliktu druhy konfliktu
příklady konfliktů chování v konfliktu konstruktivní prvky optimální řešení řešení
3
„Hádka je nejhorší formou komunikace.“
Jonathan Swift
4
konflikt z lat. confligó, conflictum je srážka či střet zájmů a protichůdných sil na cestě k cíli
konflikt sám je neutrální – o vývoji rozhodují jeho účastníci každý máme jinou povahu a jinak se chováme → je naprosto normální, že si nerozumíme, vzácné je porozumění, ztotožnění
5
učíme se, že konflikt je nežádoucí; naopak je
přirozený Dave Logan: Jiné názory nejsou nepřáteli. Jsou to spojenci, kteří pomohou vytvořit lepší myšlenky.
6
Roviny konfliktu racionální emocionální (pocitová, interpretační)
(obsahová, věcná) emocionální (pocitová, interpretační)
7
Druhy konfliktu Interpersonální Intrapersonální (mezi lidmi) (vnitřní)
mezi dvěma pozitivními silami mezi pozitivní a negativní mezi 2 negativními silami dvojitý konflikt kladné a negativní motivace Interpersonální (mezi lidmi) konflikt není nežádoucí nevyhýbat se mu strach z mylného řešení
8
Příklady konfliktů konflikt vztahů konflikt hodnot konflikt zájmů
konflikt informací konflikt role
9
Chování v konfliktu popření, únik řešení konfrontace
10
Konfrontace - nástroje
podsouvání generalizace „podpásovky“ kvazi argumenty demagogie vytahování starých věcí urážení blízkých
11
Konstruktivní prvky konfliktu při dobrém vedení
prověřuje kvalitu vztahu stimuluje zájem zdroj změn, zabraňuje stagnaci řeší problémy → zájem o řešení uvolňuje napětí ve vztazích dospívá se k cíli
12
Negativní prvky konfliktu
pocity (ohrožení, vzteku, úzkosti, … ) stavy
13
Fáze hádky fáze úvodní : oznam, že se chceš hádat
fáze střední: říkej, co si myslíš, odreaguj se a kritizuj fáze koncová: uznej vlastní chyby, najdi na druhém něco pěkného
14
Optimální řešení konfliktu
je splnitelné, realistické předchází opakovanému vzniku konfliktu vstřícný krok – kompromis výsledek by měl být pro všechny přijatelný zákaz používání tzv. podpásovek
15
Předcházení konfliktu
souhlasný výrok: souhlasíte s druhou osobou. změkčující výrok: dáte najevo, že chápete její stanovisko. náznak: naznačíte, že chcete také něco říci. důvody vašeho stanoviska: vysvětlíte svůj postoj. negativní výrok: řeknete ne. nabídka kompromisu: pokud můžete, nabídnete náhradní řešení.
16
Způsoby řešení konfliktů
1) dle Plamínka Pasivita Násilí Delegace Jednání
17
Uplatnění zájmů obou stran
2) dle Eggerta Uplatnění moci Uplatnění práv Uplatnění zájmů obou stran
18
Seznam použitých zdrojů
EGGERT, M. A.; FALOZON, W. (2005): Řešení konfliktů. Praha, Portál. EGGERT, Max A.; FALZON, Wendy. Řešení konfliktů. [s.l.] : Portál, s. ISBN S PLAMÍNEK, Jiří. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. [s.l.] : Copyright, s. ISBN [online]. [cit ]. Dostupné z: onflikt%C5%AF
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.