Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila 15.4.2013
2
JAK ŘÍDIT A VÉST LIDI Obrázek č. 1 – Boss [2]
Zdroj: Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Brno, CP Books, a.s [1]
3
Osnova: Úvod: -Základní filozofie vedení lidí Hlavní část:
-Názory na vedení lidí -Efektivní styl vedení -Motivování -Hodnocení pracovního výkonu -Koučování a delegován, osobní rozvoj Závěr Literatura Zdroj: Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Brno, CP Books, a.s [1]
4
Základní filozofie vedení lidí
Lidé a vedoucí jsou různí Situace ve kterých manažer pracuje jsou také různé Dobrý vedoucí respektuje všechny momenty Vedoucí dokáže vycítit vhodný způsob jednání Zdroj: Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Brno, CP Books, a.s [1]
5
Názory na vedení lidí Teorie X Teorie Y
Práce je stejně přirozená aktivita jako odpočinek či zábava Člověk rád přijímá odpovědnost a samostatnost Samostatné rozhodování je velice rozšířeno, netýká se jen několika jedinců Organizace nevyužívá potenciál zaměstnanců, kontrolují je a dirigují je Lidé jsou líní a snaží se vyhnout práci Lidé musí být donuceni k práci systémem odměn a trestů a kontrolou jejich úkolů Pracovníci se vyhýbají odpovědnosti a rádi se nechají řídit Existuje malé %, pro které toto neplatí. Ti jsou povoláni k tomu, aby řídili a kontrolovali ostatní. Teorie X Teorie Y Zdroj: Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Brno, CP Books, a.s [1]
6
Efektivní styl vedení Úspěšný vedoucí se vyznačuje určitými rysy osobnosti Schopnosti Znalosti Dovednosti Vlastnosti osobnosti Postoje Zdroj: Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Brno, CP Books, a.s [1]
7
Efektivní styl vedení Transakční manažer Transformační vůdce
Potřebuje okamžité výsledky- stimul k další činnosti Rozděluje práci, určuje postup Řeší problémy, sám hledá řešení Zachovává a zlepšuje situaci, upevňuje systém Plánuje, organizuje, řídí Zastává a brání organizační strukturu systému Prosazuje se dle svých pravomocí Jeho nástroj pro vedení jsou manažerské dovednosti a efektivní řízení času, dobrá org práce, systematičnost Hledí do budoucna, formuje dlouhodobou vizi , má strategické cíle Deleguje pravomoci pracovníkům, lidé se řídí sami Řídí řešení problému, učí ostatní Snaží se zlepšit situaci, narušuje současný systém Koučuje a rozvíjí lidi Kriticky hodnotí organizační strukturu a vytváří nové hodnoty Spoléhá se na své osobní působení a ovlivňuje a přesvědčuje K vedení používá své charisma a sílu osobnosti Transakční manažer Transformační vůdce Zdroj: Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Brno, CP Books, a.s [1]
8
Motivování Peníze Osobní postavení Pracovní výsledky, výkon Přátelství
Jistota Odbornost Samostatnost Tvořivost Zdroj: Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Brno, CP Books, a.s [1]
9
Hodnocení pracovního výkonu
Postup systematického hodnocení pracovníků Uložení úkolů Sledování plnění Výzva k hodnocení a příprava hodnocení Hodnotící rozhovor Zdroj: Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Brno, CP Books, a.s [1]
10
Koučování a delegování, osobní rozvoj
Úspora času Změna obsahu Rozvoj kompetencí pracovníků Testování pracovníků Motivování pracovníků Zdroj: Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Brno, CP Books, a.s [1]
11
Závěr Vedoucí by si měl všímat základních filozofií řízení lidí
Řízení lidí je velice obsáhlé téma, které zahrnuje mnoho prvků Správné motivování a delegování se odrazí na dobře odbyté práci Být dobrým vedoucím je celoživotní sebezdokonalování
12
Literatura [1] BĚLOHLÁVEK, František. Jak řídit a vést lidi. Brno: CP Books, a.s ISBN Obrázky: [2] Kariéra.: mladazena.cz. In: [online] , [cit ]. Dostupné z: ?id=343290 [3] Marketing. In: [online]. 2011, 2011 [cit ]. Dostupné z: cviceni4/mcvp4-print.php?projection&l=05
13
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.