Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Charakteristiky zdravé komunikace
2
Nezdravá komunikace Dlouhodobě nezdravá komunikace velmi negativně ovlivňuje: celkovou psychickou pohodu člověka Kognitivní procesy Charakter (negativní postoje) Deformace slovníku (pobyt ve vězení, na koleji, ve vile, …)
3
Co se děje „uvnitř“ Nezdravá komunikace negativně ovlivňuje i vegetativní procesy uvnitř organismu: - Bušení srdce - Svírání žaludku U některých nemocí bývá zdravé komunikaci připisován zásadní význam na stabilizaci stavu nemocného (roztroušená skleróza, žaludeční vředy apod.)
4
Charakteristiky zdravé komunikace
1. Kontingence (bezprostřednost) reakcí Myšleno opakované odkládání v řádu hodin, dní „nečitelnost“ v komunikaci způsobí, že nevíme, co si druhý myslí, nebo co cítí Vede k poruchám jak aktuálního stavu, tak celkového vztahu
5
Charakteristiky zdravé komunikace
2. Kognitivní přizpůsobování Neznamená ani názorovou labilitu, ani snadnou ovlivnitelnost Znamená pružné přizpůsobení se verbální i neverbální komunikaci druhé strany Bez této formy není možná následná dohoda či kompromis
6
Charakteristiky zdravé komunikace
3. Zájem o druhého Pozorně nasloucháme Pohled i hlas je přátelský Jsme trpěliví Odstraňujeme „šumy“ (neodbíháme v myšlenkách, nedáváme najevo únavu, poskytujeme aktivně zpětnou vazbu)
7
Charakteristiky zdravé komunikace
4. Reciprocita Každý z účastníků má možnost vyjádřit se přibližně stejnou měrou Pozor při komunikaci s pasivnějším člověkem – i on má právo na „prostor“ Neskákat do řeči, nechat ho domluvit Nezesměšňovat nebo jinak nediskvalifikovat projev toho druhého
8
Charakteristiky zdravé komunikace
5. Humor Humor v komunikaci může být vítaným pomocníkem, ale Vyžaduje určitý stupeň sociální inteligence Neadekvátní („černý“, vulgární, apod.) humor může v komunikaci působit velmi rušivě
9
Charakteristiky zdravé komunikace
6. Třikrát „NE“ 1. mnoho požadavků – vede k „vytěsnění“ 2. mnoho kritiky - vyvolá u druhé strany spuštění obranných mechanismů – popření, projekce, agrese, … 3. vyjadřování zklamání – nedramatizovat, nevysuzovat dalekosáhlé závěry /až do konce života….)
10
Charakteristiky zdravé komunikace
7. Flexibilita Neuzavírání perspektivy Možnost pokračovat, navázat Tolerance a empatie přispívá k podpoře zdravé komunikace Zároveň umožňuje i osobní rozvoj (vývoj) účastníků
11
Charakteristiky zdravé komunikace
8. Konzistence interakcí Tj. „dodržení směru“ Při příštím setkání očekáváme určité ladění i typy reakcí Diskonzistence Př. Ukončíme-li s někým rozhovor s pocitem, že jsme došli ke konsenzu a vzápětí se dozvíme, že druhá strana interpretovala závěry jinak
12
Charakteristiky zdravé komunikace
9. Pozitivní komunikace - neformulujte své myšlenky tak, aby obsahovaly negativní hodnocení! Téměř každé negativní sdělení lze přeformulovat jinak Nebo je alespoň možné „otupit ostří“ (př. „to je dobrá otázka“) Používá se často v politice, diplomacii Lze úspěšně trénovat
13
Charakteristiky zdravé komunikace
DISKUSE
14
Literatura Vybíral Zbyněk, Psychologie lidské komunikace, Portál, Praha, 2000, ISBN , s. 212 – 223 Frýba, M., Psychologie zvládání života, Masarykova univerzita Brno, 1985 Křivohlavý Jaro, Jak si navzájem lépe porozumíme, Svoboda, Praha, 1988
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.