Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základní pojmy Grafiky
Bohumil Bareš
2
Bitmapová (rastrová) grafika
V bitmapové grafice je celý obrázek popsán pomocí jednotlivých barevných bodů (pixelů). Body jsou uspořádány do mřížky. Každý bod má určen svou přesnou polohu a barvu.
4
Pixel je jeden barevný bod v mřížce.
5
Rastrový obrázek je tedy posloupnost bodů (pixelů) rozmístěných v mřížce. Počet bodů v mřížce (X krát Y) udává rozměry celého obrázku (například 800 x 600).
6
Nevýhoda bitmapové grafiky Změna velikosti (zvětšování nebo zmenšování) vede ke zhoršení obrazové kvality obrázku.
7
Vektorová grafika = „křivková“ grafika
Vektorová grafika = „křivková“ grafika. Tuto grafiku tvoří geografické útvary (body, přímky, křivky, mnohoúhelníky), ze kterých je možné poskládat jakýkoliv tvar.
8
Kresba Z jednotlivých geometrických objektů Vektorové objekty Obdélník
Elipsa Úsečka Křivka Text Výplň Obrys Vektorové objekty Křivky Libovolně měnit velikost Rastr – jedním z použitelných objektů
9
Výhody vektorové grafiky
je možné libovolné zmenšování nebo zvětšování obrázku bez ztráty kvality, je možné pracovat s každým objektem v obrázku odděleně, výsledná velikost obrázku je obvykle mnohem menší než u rastrové grafiky. Nevýhody vektorové grafiky oproti rastrové grafice zpravidla složitější pořízení obrázku, překročí-li složitost grafického objektu určitou mez, začne být vektorová grafika náročnější na paměť, procesor, velikost disku než grafika bitmapová.
10
Použití vektorové grafiky
Vektorová grafika se používá zejména pro počítačovou sazbu, tvorbu ilustrací, diagramů a počítačových animací. Pro práci s vektorovou grafikou se používají zvláštní vektorové editory, např. Adobe Illustrator, Corel Draw, Zoner Callisto.
11
Seznam literatury - Roubal Pavel: - Hlavenka Jiří:
Počítačová grafika pro úplné začátečníky. Computer Press 2003 - Hlavenka Jiří: Microsoft Windows 98. Základní příručka. Computer Press 1998 Nápověda programu Malování
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.