Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Středověké umění Evropská gotika
2
Charakteristika období
zrod - polovina 12. století ve Francii a trval do 15. století konstituování národních států stoupá význam měšťanstva růst kritických hnutí proti moci a bohatství církve zakládání řádů (návrat ke křesťanské chudobě)
3
Charakteristika uměleckého směru
Gotika plynule navazuje na sloh románský: střediskem vzdělanosti Francie; termín gotika se vztahuje ke Gótům, hanlivý název pro něco primitivního či barbarského (Italové); rozdíl od románského slohu nebyla rozšířena po celé Evropě, setkáváme se s ní hlavně v západní a centrální části; nepůsobí těžkopádně a masivně jako románský sloh; stavby působí jemněji, jsou prosvětlenější a ne tak těžkopádné.
4
Rozdělení gotiky Gotika raná – navazuje na románské období,
12. století ve Francii (zbytek 13. století) Gotika vrcholná – Francie 13. – 14. století, jinde v Evropě 14. stol. Gotika pozdní – 15. stol. – Francie, polovina 16. století zbytek Evropy – pozor - (v té době byla už v Itálii rozvinutá renesance)
5
Architektura mohutné a velkolepé stavby
hlavním cílem bylo vzbudit zdání nekonečného prostoru první gotické stavby (katedrály a chrámy) byly ve Francii, odtud se pak sloh rozšířil do celé Evropy Typické rysy: vícelodní půdorys příčná loď lomený oblouk žebrová klenba vertikalismus – opěrný systém bohaté členění a zdobnost okna tvoří vitráže (malé skleněné tabulky)
6
První gotická stavba Hlavní loď
Chrám v Saint-Denis u Paříže (pohřebiště francouzských králů)
7
Gotické chrámy (někdy katedrály)
Typické rysy: vícelodní, ale sjednocený půdorys příčná loď vertikalismus – vnější opěrný systém bohaté členění a zdobnost vitráže a sochařská výzdoba
8
Vertikalismus uplatňování vertikální linie, jak v samotné stavbě, tak i jednotlivých částech optický dojem směřování k nebesům, odhmotnění a tím přiblížení se k Bohu Katedrála v Chartres - Francie
9
Katedrála v Chartres
10
Průčelí chrámu – portál
vpravo hlavní vchod do chrámu v Chartres bohatá sochařská výzdoba
11
Opěrný systém výtvarně působivé krajkoví
opěrné pilíře a oblouky zatížené fiálami a ozdobené kraby zpevňují kritické body tlaků od křížové klenby umožňuje zredukovat zeď na minimum u některých staveb téměř zrušení zdí (Saint-Chapelle v Paříži)
12
Fiály architektonický ozdobný prvek umístěný na vrcholech pilířů opěrného systému gotického chrámu) vertikalitou vyjadřuje středověkou touhu přiblížit se Bohu nejrozšířenější ozdoba střech i výrobků uměleckých řemesel
13
Saint-Chapelle v Paříži
14
Křížová (žebrová) klenba
využívá nosných žeber (doklad vyspělého stavebnictví) oblouky nad půdorysem (žebra) a prostory mezi nimi se vyplní lehčím zdivem
15
Schéma gotické klenby
16
Kružba a rozeta kruhové okno s bohatými kružbami
nejčastěji v průčelí chrámu nevíme, proč ji stavěli
17
Lomený oblouk vývoj od širokého lomeného oblouky k vysokému ostře zalomenému. používá se v oknech, portálech a všech zdobných částech stavby, i v uměleckém řemesle podle jeho tvaru lze určit i dobu vzniku
18
Vitráže V rozetách a oknech chrámů a katedrál (náboženské i světské motivy, viz vpravo)
19
Slavné stavby - Francie
Katedrála Notre Dame v Paříži jeden z nejkrásnějších příkladů francouzské gotické architektury
20
Slavné stavby - Francie
Katedrála Notre Dame v Remeši příklad sjednoceného, obrovského prostoru - místo korunovace francouzských králů
21
Slavné stavby – Německo
Štrasburk - dóm
22
Slavné stavby – Německo
Kolín nad Rýnem - katedrála
23
Slavné stavby – Německo
Norimberský dóm
24
Slavné stavby – Itálie Milánský dóm
25
Slavné stavby – Španělsko
Sevilla
26
Slavné stavby - Anglie Westminsterský chrám v Londýně
27
Světská architektura – hrady a opevnění
Carcassonne
28
Světská architektura – hrady a opevnění
Papežský palác v Avignonu
29
Světská architektura – měšťanská
Freiburg – Kaufhaus a radnice v Bruselu
30
Světská architektura – měšťanská
Špitál v Norimbergu
31
Světská architektura – měšťanská
Tanzhaus v Kolíně nad Rýnem
32
Pozdní gotika Anglie – 14. – 15. století huť Parléřů v Gmündu
stavba chrámu sv. Víta rozlehlé prostory složité klenby –samonosné přesekávaná žebra falešné svorníky prohnutý oslí hřbet místo lomeného oblouku plaménkové motivy v kružbách
33
Pozdní gotika Katedrála v Rouen - flamboyantový gotický styl
34
Sochařství vázáno na architekturu (sochy nestály volně v prostoru, ale jako by byly přilepeny k architektuře) důraz na plastickou výzdobu portálů návrat k monumentálnímu sochařství snaha o realistické vystižení duševního stavu převládají náboženské motivy (Madona s Ježíškem, Kristus na kříži, Pieta – truchlící matka s Kristovým tělem) u portálů se tesaly sochy apoštolů po obou stranách sochy z kamene nebo z lipového dřeva, potahovaly se pak jemným plátnem, které se barvilo (polychromování) gotické sochy dodnes k vidění v různých galeriích a muzeích po celé Evropě
35
Madona s dítětem
36
Piety
37
Francouzské sochařství
Zobrazení Trojice na portálu bazilika Saint-Denis v Paříži Západní (královský) portál na katedrále v Chartres
38
Německé sochařství Bamberský jezdec a galerie soch v portálu katedrály ve Štrasburku
39
Malířství Příznačné je napětí mezi náboženskými výjevy a všedním životem Hlavními jsou svatí, zobrazují se jejich životy, legendy Na přelomu 13. – 14. století snaha o zachycení reality Dva základní typy obrazů: 1) deskové obrazy – dřevěné desky složené z malých špalíčků tvrdého dřeva 2) fresky – obrazy malované do vlhké omítky 3) knižní malby = iluminátoři 4) sklomalba
40
Italské malířství Giotto di Bondone: socha ve Florencii a jeho freska Démoni vyháněni z Arezza
41
Italské malířství Giotto di Bondone: Svatba v Kanaán (freska) a Madona s dítětem (desková malba)
42
Italské malířství Duccio: Madona s dítětem a dvacet andělů a devatenáct světců (freska)
43
Italské malířství Ambrogio Lorenzetti: Následky dobré a špatné vlády (freska ze sienské radnice)
44
Italské malířství Simone Martini: freska z papežského paláce v Avignonu
45
Francouzské malířství
Knižní malba: Jan II. pasuje své rytíře a nejstarší deskový portrét: Podobizna Jana II.
46
Francouzské malířství
Jean Bondole: tapisérie Apokalypsa z Anjou
47
Francouzské malířství
Modlitební knížka Přebohaté hodinky vévody z Berry od Jeana Pucelle
48
Holandská malba Hubert a Jan van Eyckovi – Gentský oltář, Belgie
49
Holandská malba Jan van Eyck – Madona kancléře Rolina a
Manželé Arnolfiniovi
50
Holandská malba Rogier van der Weyden: Snímání z kříže
51
Holandská malba Hieronymus Bosch: Autoportrét a desková malba Vůz sena
52
Holandská malba Hieronymus Bosch: Zahrada pozemských rozkoší
53
Holandská malba Hieronymus Bosch: Zahrada pozemských rozkoší (detaily)
54
Hudba v období gotiky Mše pro Pannu Marii:
Guillaume de Machaut (vpravo) s manželkou a třemi dětmi při přijímání, z pařížského rukopisu z roku 1350
55
Móda v období gotiky
56
Gotická móda 1. ženský šlechtický oděv 2. knížecí oděv
3. rytířský oděv 4. oděv rytíře 5. oděv rytíře 6. oděv kartuziána 7. oděv šlechtičny 8. oděv anglického biskupa
57
Gotická móda 1. oděv šlechtičny 2. oděv šlechtice 3. oděv šviháka
4. oděv dvořana 5. mužský oděv 6. šaškovský oděv 8. ženský oděv
58
Otázky a úkoly Zopakujte hlavní znaky románského slohu.
Stručně charakterizujte gotiku. Co je typické pro gotickou architekturu? Určete aspoň 2 typické rysy, nakreslete je a vlastními slovy popište. Vysvětlete pojem vertikalismus, proč se v gotické architektuře používal? Jmenujte minimálně 3 významné gotické architektonické památky. Co je to katedrála? Jednu z nich si vyberte a na stavbě ukažte co nejvíce typických prvků gotiky. Co bylo nejčastějším motivem v gotickém sochařství a proč? Jaké materiály se v sochařství používaly? Co je to freska? Jak se jmenuje malíř, který vytvořil nejznámější gotické fresky? Zkuste vlastními slovy charakterizovat gotickou hudbu.
59
Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí:
Citace Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.