Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDiana Sedláčková
1
Výrok "Vše co se dá vynalézt už bylo vynalezeno.“ (Charles H. Duell, ředitel U.S. Patent Office, 1889)
2
Vstupní zařízení Rozhraní mezi počítačem a jeho okolím
Obsluha počítače Tendence k intuitivnímu a zjednodušenému ovládání Některá zařízení jsou vstupně/výstupní
3
Klávesnice PC/XT První klávesnice pro osobní počítač
1980 s počítačem IBM Má vlastní mikroprocesor Obsahuje pouze 83 kláves Nelze použít u AT počítače
4
Klávesnice PC/AT Základ 101 (US) nebo 102(EU) kláves
Využívá čip na základní desce (nemá procesor) Obsahuje přepínač pro XT počítače Standart většiny dnešních počítačů
5
Konektory Konektor DIN (PS/1) PS/2 (Mini-Din) USB
– použit u klávesnice XT PS/2 (Mini-Din) - Nástupce konektoru DIN USB - dnes nejpoužívanější způsob
6
Klávesnice - rozdělení
Dnes je využíváno vícero AT klávesnic Vznikla - rozšířená klávesnice (104 kláves) - multimediální klávesnice - ergonomická klávesnice - notebooková klávesnice - herní klávesnice - bezpečnostní (čtečka karet, otisky prstů)
7
Rozšířená klávesnice Přibyly 3 speciální klávesy se speciální funkcí systému Windows Např. Nabídka start
8
Multimediální klávesnice
Rozšíření AT klávesnice o speciální klávesy na ovládání různých přehrávačů, internetu nebo i jiných různých programů
9
Ergonomická klávesnice
Pouze odlišný tvar Zabraňuje nepřirozenému držení rukou Omezuje únavu rukou Vhodné spíše pro písařky Pro „normální“ lidi frustrující
10
Notebooková klávesnice
Většinou bez numerické části Hustě osazené klávesy s nízkým zdvihem
11
Herní klávesnice Nápadité tvarování Ovládací prvky
12
Klávesnice – Jak funguje ?
Každá klávesa má přirazeny 2 SCAN kódy Jeden pro stisknutí a druhý pro puštění Řadič klávesnice je zpracuje a předá procesoru Řadič detekuje stisknutí několika kláves najednou => speciální SCAN kódy
13
Klávesnice - Membránová
Nejpoužívanější mechanický typ klávesnic u stolních počítačů Membrána, která při stlačení propojí obvod Velmi tichá
14
Klávesnice - S vodivou gumou
Guma se prohne až ke kontaktu a sepne obvod 1 ... vodivá guma 2 ... izolační destička 3 ... pozlacený kontakt
15
Klávesnice - Kapacitní
Stlačení klávesy změní elektrické vlastnosti Odolná proti prachu, vodě a dalším nečistotám Používána v mobilních telefonech, na kopírkách atd.
16
Klávesnice - Scissor-switch
Notebookový typ, nyní však i PC verze Nepoužívá gumovou membránu Při stisku se klávesa „propadne“ pomocí nůžkovitého mechanismu a propojí obvod Tichý, mělký stisk
17
Bezdrátová klávesnice
Skládá se z přijímače (připojen k počítači) a vysílače (klávesnice) Rozhrání USB Komunikace pomocí infraportu nebo Bluetooth
18
Klávesnice - Laser Rozložení klávesnice je promítáno na podložku
Senzorem je snímán „stisk“ virtuálních kláves Vhodné pro mobily, kapesní počítače Nepřesné snímání, citlivé na osvětlení
19
Klávesnice - OLED Každá klávesa OLED displej
Možnost individuálního nastavení každé klávesy Drahé (v roce 2007 stála v přepočtu ,-Kč)
20
Klávesnice - OLED
21
Mikrofon Změna elektrických vlastností rozkmitané membrány
U PC nejčastěji elektretový (není potřeba kvalita) Připojení konektorem 3,5 mm (malý Jack) Někdy součást jiných zařízení (monitor, sluchátka, klávesnice, case, atd.)
22
Elektretový mikrofon je typem kondenzátorového mikrofonu, u něhož je elektrické pole, nezbytné pro funkci, vytvářeno elektretem, tedy nevodivou hmotou, která je permanentně elektricky nabitá
23
Polohovací zařízení Myš Spaceball Světelné pero Tablet Touchpad
Trackball Trackpoint Touchscreen
24
Myš – historie 1963 – první myš „X-Y ukazatel“
1968 – zveřejnění pod pojmem „myš“ 1982 – použití domácími uživateli - Mac OS 1983 – první myš kompatibilní s PC (MS) 1996 – rolovací kolečko 1999 – kulička nahrazena optikou 2004 – první laserová myš (MX 1000)
25
Myš – historie 1968 – první myš (Douglas Engalbart)
26
Myš – Kuličková Princip kuličkové myši
1: Posuv myši způsobuje otáčení kuličky 2: Pohyby kuličky se přenáší na válečky pro souřadnice X, Y 3: Kotoučky spojené s válečky jsou opatřeny otvory 4: Svítivé diody prosvěcují otvory infračerveným zářením 5: Záblesky světla jsou snímány senzory a převáděny na informace o poloze
27
Myš – Optická Pracuje na principu optického snímání povrchu pod myší
Problémy při používání na skle/zrcadle/dřevě Snímač LED dioda Rozlišení až 800dpi
28
Myš – Laserová Pracuje na stejném principu jako optická
Snímač laser (pro lidské oko neviditelný) Rozlišení až 2000 dpi Až 20 krát citlivější na detaily povrchu než optické myši tzn. dřevo nebo leštěné plochy nejsou problém
29
Optická myš Laserová myš
30
Myš – Připojení Drátové Bezdrátové COM, PS/2, USB USB, PS/2
Bluetooth, Infra
31
Spaceball Pohyb a rotace po 3 osách Zvýšená efektivita práce (30-50%)
Využití v CAD modelování a profesionální grafice
32
Světelné pero Přímý kontakt s monitorem Dnes se již nepoužívá
33
Tablet Síť horizontálních a vertikálních vodičů reagujících na pero
Používá se zejména v CAD či grafických programech Citlivé na tlak => možno měnit tloušťku čáry (až 1024 úrovní) LCD tablety – kreslení přímo na monitoru
34
Touchpad Nejčastější polohovací zařízení u notebooku
Snímání elektrické kapacity prstu Hotspoty – speciální účel (posuvníky)
35
Trackball Velmi podobný „obrácené kuličkové myši“
Kulička umístěná v podložce Využití v CAD a grafice Nehodí se pro rychlý a přesný pohyb
36
Trackpoint Malý „joystick“ U notebooků mezi klávesami GHB Šetří místo
37
Touchscreen Monitor či LCD displej umožňující ovládání dotykem prstu
Odporový, kapacitní, akustický nebo optický princip Objeven v 70. letech 20. století Použití PDA, mobilní telefony, veřejné terminály…
38
Touchscreen
39
Digitizér Speciální myš pro přesné snímání polohy
Nutnost speciální podložky Měření odporu mezi ukazovátkem myši a podložkou Využití zejména CAD
40
Herní zařízení Zvýšení požitku ze hry Simulace ovládání vozů a letadel
Reakce zařízení na situaci ve hře Zpětná vazba (Force Feedback)
41
Gamepad (Joypad) Ovládání počítačových her, videoher
Různé množství programovatelných tlačítek DualShock (vibrace)
42
Joystick Pohyblivá páka umístěná na základně
Dříve analogové, dnes digitální Force FeedBack (vibrace, nárazy)
43
Joystick s trackballem
44
Joystick z Lega
45
Volant Realistické chování (Force Feedback) Pedály, řadící páka
Programovatelná tlačítka
46
Wii Remote Zatím nejrealističtější způsob ovládání
Optické a BlueTooth technologie 5 analogových akcelerometrů Interní paměť Velká rozšiřitelnost
47
Wii Remote Nunchuck Classic Controller Wii Zapper
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.