Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Centrální dispečink IDS JMK a nové technologie v dopravě
Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje Centrální dispečink IDS JMK a nové technologie v dopravě 1
2
Proč zavádět telematické funkce Připravovaný rozvoj CED IDS JMK
OBSAH PŘEDNÁŠKY Proč zavádět telematické funkce Připravovaný rozvoj CED IDS JMK Informační servis pro cestující Nové metody odbavení
3
Proč zavádět telematické služby do dopravy
Telematika se v dopravě užívá již řadu let. Nové technologie však její použití výrazně zlevnily a umožnily doplnění dalších funkcí zejména pro cestující. Tři hlavní důvody pro využití telematických služeb: vztah k dopravci / objednateli – tradiční role: vyhodnocení provozu, vykonání a přesnosti spojů, vyčítání a nahrávání dat, atd.; vztah k operativnímu řízení provozu – řešení mimořádností, náhradní spoje, posílení spojů; vztah k cestujícím – odjezdy v reálném čase, operativní reakce na dotazy a problémy, aktuální informovanost o provozu. Za malé náklady lze získat výrazné zlepšení spokojenosti cestujících a zkvalitnění provozu.
4
Centrální dispečink IDS JMK
V provozu od cca 2007. Sdružuje informace o poloze 1300 vozidel včetně cca 100 vlaků. Na rozdíl od jiných dispečinků zajišťuje nejen sledování provozu, ale i jeho přímé řízení v non stop provozu a provoz informační linky. Denně vyřídí >130 hovorů týkajících se jak regionu tak města Brna. Denně zabezpečí > návazností mezi spoji. Většinu z nich automaticky, jen část nutno řešit osobně. Primárním úkolem je řešit problémy vzniklé v důsledku nedodržení předpisů pracovníky dopravců – např. vrací autobusy, pokud odjedou předčasně. Na dispečinku pracuje 8 osob v počtu 2-3 osob na směnu.
5
Centrální dispečink IDS JMK
Paralelně na pracovišti 3 dispečeři + ved. (mimo špičku 1) 2 dispečeři řídí provoz 590 reg. autobusů a jejich návaznosti na vlaky a městskou dopravu v Brně 1 dispečer řeší dotazy cestujících + výpomoc při větších zátěžích
6
Původní dispečerské pracoviště
7
Nové dispečerské pracoviště 2011
8
DPMB (RIS) ČD (CDS) AUTOBUSY (MSP) CED (CEDRIS) ELP AUTOBUSY VEŘEJNOST
Řešení CED DPMB (RIS) ČD (CDS) AUTOBUSY (MSP) CED (CEDRIS) ELP (ELPIS) AUTOBUSY (TENKÝ KLIENT) VEŘEJNOST (WEBOVÉ SLUŽBY)
9
Centrální dispečink IDS JMK
Za 5 let provozu došlo k technologickému vývoji, nutný upgrade. Jsou i určité problémy: Nekázeň řidičů a dopravců. Nesprávné údaje o turnusu, nenastavování požadovaných údajů. SW systému neodpovídá zejména rychlostně a vzhledově stávajícím potřebám. HW je spolehlivý bez nutností oprav. Výpadky spojení u jednoho z operátorů, výpadky datových služeb. Hledáme cesty, jak vyřešit. Pozitivní přístup Českých drah, které nastavily pravidla pro předávání informací o poloze vozidel.
10
Centrální dispečink IDS JMK
K čemu směřujeme: automatické generování sítě linek a zastávek na základě poloh vozidel; vyhodnocování linky, spoje, polohy vozidla a odchylky bez nutnosti vstupu řidiče; zlepšení řízení návazností, zejména informace o příjezdu spoje do uzlu pro návazný spoj; automatické sledování anomálií v systému; zlepšení a automatizace provozu ELP; stabilizace a zálohování systému; vytvoření univerzálního rozhraní pro komunikaci s obdobnými systémy jiných krajů. Drobné, ale potřebné změny.
11
Informační služby pro cestující
12
Přehled interaktivních služeb pro cestující
ELP – odjezdy v reálném čase Plán s odjezdy v reálném čase Odjezdy v mobilu v reálném čase NOVINKA: QR kódy na všech JŘ NOVINKA: Osobní jízdní řád
13
Osobní jízdní řád Společnost CHAPS pro KORDIS zpracovala novou funkci vyhledávače IDOS – Osobní jízdní řád. Automaticky vyhledá a do podoby knížečky o formátu vizitky nebo na list A4 zpracuje všechna možná spojení včetně přestupů. Vyzkoušejte na
14
V této oblasti spolupracujeme s Českými drahami.
Projekt Poseidon Připravujeme samostatnou aplikaci pro chytré telefony, která bude obsahovat informace o IDS JMK, plány, spojení, jízdní řády a další informace. Její součástí i možnost pořízení jízdenky prostřednictvím mobilního telefonu. Nejde o tradiční SMS jízdenku s omezenými funkcemi, ale o pohodlnou možnost nákupu jízdenky a doručení ve formě QR kódu. V této oblasti spolupracujeme s Českými drahami.
15
Ing. Jiří Horský Děkuji za pozornost ! ředitel KORDIS JMK Kontakt:
WWW: kordis-jmk.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.