Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název."— Transkript prezentace:

1 Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_17_01_05 Název materiálu Fuga Jméno vyučujícího Holoubková Olga Třída 7.A Předmět Hudební výchova Datum vytvoření 10.12.2012

2  Vzdělávací oblast: Umění a kultura  Vzdělávací obor: Hudební výchova  Tématický okruh: Fuga  Určeno pro: 7. ročník  Anotace: Tento učební materiál přibližuje fugu jako hudební formu. Žáci získají představu o její stavbě a seznámí se s ukázkami slavných skladatelů.

3 FUGA

4 VOKÁLNÍ POLYFONIE = vícehlasé skladby určené pro zpěv INSTRUMENTÁLNÍ POLYFONIE = vícehlasé skladby určené pouze pro hudební nástroje

5 FUGA  nejdokonalejší mnohohlasá hudební skladba  polyfonní instrumentální skladba zkomponovaná podle určitých pravidel o vedení jednotlivých hlasů  důsledně dodržuje rovnost všech hlasů = italsky únik, útěk

6 CHARAKTERISTICKÉ RYSY FUGY 1)instrumentální skladba, tzn. je určena nástroji nejčastěji varhanám, cembalu a klavíru nebo hudebnímu tělesu 2)obsahuje téma – Dux, odpověď – Comes a protivětu 3)trojdílnost skladby – expozice, provedení, závěr 4)tonální plán, podle něhož jednotlivé hlasy po sobě nastupují

7 TROJDÍLNOST SKLADBY EXPOZICE PROVEDENÍ ZÁVĚR - v první části se nám představuje hlavní hudební téma celé skladby - v druhé části je téma různými způsoby obměňováno - ve třetí části vrcholí napětí skladby, téma se vrací do původní tóniny

8 PŘÍKLAD EXPOZICE FUGY - SCHÉMA I._____________ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ II. ____________ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ III. ____________ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ IV. ____________ _ _ _ _ _ _ _ 1. hlas 2. hlas 3. hlas 4. hlas Poslech skladby: J. S. BACH – Umění fugy, č.1 /s komentářem/ Odkaz ke skladbě: CD k učebnici Hudební výchova pro 7. ročník ZŠ (A. Charalambidis, J. Pilka a kol.)

9 Johann Sebastian BACH (1685 – 1750) = německý hudební skladatel mistr fugy, virtuózní varhaník, kapelník a kantor NEJZNÁMĚJŠÍ SKLADBY Janovy pašije Umění fugy Matoušovy pašije Vánoční oratórium Velká mše h moll Braniborské koncerty Temperovaný klavír Obr. 1

10 TYPY FUGY INVENCE FUGHETTA FUGATO = malá fuga, v které někdy chybí 2. část - provedení = kratší imitační polyfonní skladba = součást jiné skladby, nejčastěji závěr variací

11 OBR. 1 CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ, Jiří PILKA a Dalibor MATOŠKA. Hudební výchova pro 7.ročník základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-048-X. OSTATNÍ OBRÁZKY zdroj Microsoft office_2010, licence zakoupena školou v roce 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/File:Johann_Sebastian_Bach.jpg


Stáhnout ppt "Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název."

Podobné prezentace


Reklamy Google