Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVlasta Kašparová
1
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/02.0010 Název projektu Digitalizace výuky Číslo prioritní osy1/1.1 Předmět Fyzika Téma Fyzikální veličiny Ročník šestý Autor Jakub Dušek
2
Fyzikální veličiny, délka 6. třída
3
Problémová otázka Co všechno odlišuje tělesa? Co odlišuje délku, hmotnost např. od barvy? Některé vlastnosti můžeme měřit.
4
Četba Str. 59
5
Zápis – Fyzikální veličina Tělesa se mohou lišit různými vlastnostmi. Ty vlastnosti, které můžeme měřit, nazýváme fyzikální veličiny. Každá fyzikální veličina má svůj název, značku a jednotku.
6
Četba Motivace Str. 60 – historie metru
7
Zápis - Délka Název: délka Značka: d Základní jednotka: m…..metr Další jednotky: km … kilometr dm … decimetr cm … centimetr mm … milimetr d = 1,5 m d….značka veličiny 1,5 … číselná hodnota m … značka jednotky
8
Zápis Převod jednotek kmmdmcmmm Délková měřidla: svinovací metr, krejčovský, pravítko.
9
Optické klamy
10
2. hodina Opakování – fyzikální veličina
11
Problém Jaká bychom měli stanovit pravidla pro měření, abychom měřili správně? Jak, čím, … Zápis: pravidla měření Zvolíme vhodné měřidlo Rozsah (jakou největší délku mohu měřit) Jednotka stupnice Zjistíme délku nejmenšího dílku stupnice Měřidlo přiložíme těsně k tělesu Při čtení hledíme na stupnici kolmo
12
Zápis – příklady na převod 56 cm = m 7800 dm = m 0,25 m = mm 0,6 km = m 35 000 mm = dm
13
Procvičování převodů Zezadu sešitu – diktuje učitel popřípadě žáci.
14
Výklad Pokud měříme nějakou vzdálenost, jen málokdy vyjde úplně přesně. Co uděláme? Bude potom naše měření opravdu přesné? Proč? O kolik se tedy při zaokrouhlení můžeme vlastně splést?
15
Zápis – Odchylka měření Občas se při měření může stát, že musíme výslednou délku zaokrouhlit. Pokud máme např. měřidlo pouze v centimetrech, skutečná délka může být maximálně o 0,5 cm jiná. Této nepřesnosti říkáme odchylka měření. Odchylka měření je vždy nejvýš půl nejmenšího dílku.
16
Samostatná práce – práce s laserovým měřidlem Tipněte si délku několika určených předmětů ve třídě, poté určete skutečnou délku měřením a porovnejte se svými tipy.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.