Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilZdeňka Navrátilová
1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětČeský jazyk a literatura Tematický okruhLiteratura pro 3. ročník TémaErich Maria Remarque Označení DUMUVY_31_INOVACE_125 Jméno autoraEva Máchová Datum vytvoření16.10.2012 AnotaceShrnující prezentace, práce s textem.
2
Erich Maria Remarque 1898 - 1970
3
Které věty o jeho životě jsou pravdivé? 1. Zažil na vlastní kůži 1. světovou válku. 2. Mimo jiné se živil jako motocyklový závodník. 3. Byl zbaven rakouského občanství. 4. Jeho prvotina byla sbírka básní Hvězda života.
4
1. Zažil na vlastní kůži 1. světovou válku. 2. Mimo jiné se živil jako motocyklový závodník. 3. Byl zbaven rakouského občanství. 4. Jeho prvotina byla sbírka básní Hvězda života.
5
Která tvrzení o jeho díle neplatí? 1.Hlavní hrdina románu Na západní frontě klid Pavel Baumer, zpracovaný komunistickou propagandou, jde se spolužáky dobrovolně na frontu. 2.Tento román je podle autora „pokusem podat zprávu o generaci, která byla zničena válkou – i když unikla jejím granátům“. (1) 3.Povídka Nebe nezná vyvolených vychází z autobiografických prvků.
6
1.Hlavní hrdina románu Na západní frontě klid Pavel Baumer, zpracovaný komunistickou propagandou, jde se spolužáky dobrovolně na frontu. NEPLATÍ 2.Tento román je podle autora „pokusem podat zprávu o generaci, která byla zničena válkou – i když unikla jejím granátům“. (1) PLATÍ 3.Povídka Nebe nezná vyvolených vychází z autobiografických prvků. NEPLATÍ
7
Přečtěte si ukázku, doplňte interpunkci a vynechaná písmena a poté zodpovězte otázky: Jednoho rána jsem musel čtrnáctkrát _tlát jeho postel. Pokaždé našel nějakou chybu a všechno rozházel. Dvacet hodin – s přestávkami o_šem – jsem jednou mazal a kartáčoval pár prastarých bot, tvrdých jako kámen, až byly mě_oučké jak máslo a až ani Himmelstoss nevěděl, co by jim vytkl; - na jeho rozkaz _em kartáčem na zuby čistě vydrhl světnici našeho dru_tva; Kropp a já jsme dostal_ rozkaz zamést zasněžený kas_renský dvůr jen smetáčkem a lopatkou. (2)
8
Jednoho rána jsem musel čtrnáctkrát stlát jeho postel. Pokaždé našel nějakou chybu a všechno rozházel. Dvacet hodin – s přestávkami ovšem – jsem jednou mazal a kartáčoval pár prastarých bot, tvrdých jako kámen, až byly měkoučké jak máslo a až ani Himmelstoss nevěděl, co by jim vytkl; - na jeho rozkaz jsem kartáčem na zuby čistě vydrhl světnici našeho družstva; Kropp a já jsme dostali rozkaz zamést zasněžený kasárenský dvůr jen smetáčkem a lopatkou. (2)
9
1)Popište vztah hlavního hrdiny k Himmelstossovi. 2)Jakým cizím slovem by se daly nazvat úkoly, které musí hlavní hrdina vykonávat? 3)Je ukázka příkladem er- formy? 4)Převyprávějte ukázku z pohledu Himmelstosse. 5)Lze z ukázky poznat inspiraci vlastními zážitky autora?
10
V textu byly použity následující materiály a literatura: (1) Karpatský, Dušan: Labyrint literatury, Albatros, Praha 2008, s. 508 (2) Sochrová, Marie: Čítanka III. k Literatuře v kostce pro střední školy, Fragment, Havlíčkův Brod 2001, s. 149 Sochrová, Marie: Literatura v kostce pro střední školy, Fragment, Havlíčkův Brod 2009 Andree, Lukáš a kol.: Literatura pro 3. ročník středních škol (Učebnice), Didaktis, Brno 2009
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.