Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/11.0162 Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/11.0162 Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního."— Transkript prezentace:

1 Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/11.0162 Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454, Frýdek-Místek 30. 6. 2010 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník Jaderná elektrárna (9.18)

2 JADERNÁ ELEKTRÁRNA 9.18 Učivo: Jaderný reaktor, jaderná energetika

3 Přeměny energie -jaderná energie – tepelná energie – - pohybová energie – elektrická energie - Dukovany, Temelín - jaderná energie se uvolňuje v jaderném reaktoru: v aktivní zóně probíhá řetězová reakce štěpení uranu 235 - palivo: uranové tyče

4 Schéma štěpného reaktoru a komplexu elektrárny

5 Vyhořelé jaderné palivo - sklad na území elektrárny ve vodním bazénu (ochlazení, pokles radioaktivity) - mezisklad (několik desítek let) – vybudován pod zemí - trvalé uskladnění na dalších x-tisíc let nebo možnost dalšího využití (?)

6 Z historie a současnosti - r. 1942 – uveden do chodu první jaderný reaktor – na univerzitě v Chicagu – pod vedením italského fyzika E. Fermiho - výzkum probíhal v 50. letech v USA i v SSSR - za přísných bezpečnostních opatření je elektrárna bezpečná, ekologická ( kontejnment = betonová obálka celé jaderné části elektrárny) -jaderné elektrárny vyrábí asi 15 % elektrické energie ve světě, v ČR asi 31 %

7 Shrnutí Vysvětli princip jaderného reaktoru. Pojmenuj jednotlivé části jaderné elektrárny. Posuď sám a vyjmenuj výhody a nevýhody jaderné elektrárny.

8 Zdroje informací Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, doc. ing. Ivan Štoll, CSc., doc. RNDr. Miroslav Svoboda, CSc., doc. RNDr Marek Wolf, CSc. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus, spol.s r. o., 2002. ISBN 80 – 7196 – 193 – 0. Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, doc. ing. Ivan Štoll, CSc. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus, 1996. ISBN 80 – 7196 -032 - 2 Odborná skupina pro terminologii Fyzikální pedagogické sekce jednoty československých matematiků a fyziků – kolektiv autorů. Slovník školské fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 14 – 646 - 88. Dr. František Běloun, dr. Marta Chytilová, CSc., dr. Růžena Kolářová, CSc., dr. Milan Petera, ing. Jan Vojtík. Tabulky pro základní školu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 14 – 060 - 89. www.google.cz

9


Stáhnout ppt "Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/11.0162 Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního."

Podobné prezentace


Reklamy Google