Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Platební systémy na českém internetu
Ondřej Malý, Lidové noviny
2
Čím se dá na internetu platit?
Dobírkou Převodem z účtu na účet Nákup na splátky (Aura, GEMB) Platební kartou ePlatbou (RB) Premium SMS zahraniční platební systémy (PayPal, PayPay, Moneybookers atd.)
3
Rok 2008 – nové platební možnosti
duben 2008 – PaySec (ČSOB / Poštovní spořitelna) srpen 2008 – mPeníze (mBank + Seznam) listopad 2008 – Mojeplatba (KB) listopad – prosinec 2008 – Mobilní platby Vodafone (?)
4
Dobírka nejčastěji využívaný způsob placení na internetu
využívaná u cca 80 procent transakcí náklady pro obchodníka jsou průměrné (10 – 50 kč za transakci), je ale možné je do značné míry přenést na zákazníka zákazník platí až v okamžiku převzetí zboží
5
Platby kartou Z hlediska obchodníka: Z hlediska zákazníka
pomocí internetové platební brány málo využívané, spíše na prodejnách nákladné – transakční náklady se pohybují mezi 1,6 – 3,5 procenty v závislosti na obratu a využití – mohou úplně vymazat marži obchodníka peníze nemá obchodník připsané okamžitě na účtu zřízení systému se u jednotlivých bank liší (0 – 13 tisíc Kč), stejně jako pravidelné poplatky Z hlediska zákazníka strach ze zneužití dříve živený bankami a nepříliš mírněný obchodníky karty nejsou standardně aktivované ani pro zabezpečené placení na internetu (např. „chytrá karta ČS“) = kartou platí pár procent zákazníků
6
Platby kartou - problémy
nemožnost „uložení“ čísla karty u obchodníka podobně jako u Amazonu či PayPalu vyplývá z pravidel karetních asociací pro střední Evropu. proto není česká „internetová peněženka“ PaySec podobná PayPalu. banky samotné musejí platit karetní asociaci určité procento z transakce, „nemají svobodu nastavit si marži“, proto placení kartou příliš aktivně nepropagují. Případné reklamace klientů posuzuje banka individuálně.
7
Bezpečnost placení kartou od 1. 11. 2009
1. listopadu 2009 vejde v účinnost transpozice evropské direktivy o platebních službách (PSD) Zákon o platebních službách uvádí: Plátce nese ztrátu z neautorizované platební transakce a) do částky odpovídající 150 eurům, pokud tato ztráta byla způsobena použitím ztraceného nebo odcizeného platebního prostředku, nebo zneužitím platebního prostředku v případě, že plátce nezajistil ochranu jeho personalizovaných bezpečnostních prvků, b) v plném rozsahu, pokud tato ztráta byla způsobena jeho podvodným jednáním nebo úmyslným nebo hrubě nedbalostním porušením některé z jeho povinností podle § 101.
8
Nákupy na splátky Aura karta (Cetelem), GE Money Multiservis
v mnoha obchodech po dobírce druhá nejoblíbenější metoda placení pro obchodníka i zákazníka v určitých případech (např. platba kartou přes portál Cetelem) je tato metoda víceméně zdarma (splátková společnost se „zahojí“ na zákazníkovi) Především u prodejců elektroniky jde o druhý nejčastěji využívaný způsob placení po dobírce
9
„Platební tlačítka“ průkopníkem byla eBanka (Expandia Banka)
platební tlačítko při zaplacení vygeneruje jednorázový příkaz k úhradě s předvyplněnými hodnotami, které ve svém IB zákazník jen potvrdí stejný systém jak eBanka nabízí mBank, Komerční banka a ČSOB / Poštovní spořitelna. Každá má své platební tlačítko „ceníkové“ podmínky jsou velmi podobné (banky uvádějí 0,5 – 1 % z transakce), liší se ale podle toho, jestli má obchodník u banky další produkty (úvěry, účty...) pro banky atraktivnější než karetní transakce, mohou si nastavit marži
10
ePlatba (Raiffeisen bank)
„platební tlačítko“ eBanky existuje už od roku a projektu eCity náklady pro obchodníka jsou nižší než u platby kartou (kolem 1 %) u obchodníků dosahuje tato platební metoda v nejlepším případě „několik jednotek procent z obratu“ urychlení transakce – obchodník vidí peníze na účtu takřka okamžitě (jde o převod uvnitř banky)
11
VÝVOJ POČTU TRANSAKCÍ A OBRATU U SLUŽBY EPLATBA RAIFFEISEN BANKY
12
mPeníze (mBank) společný produkt mBank a Seznam.cz
každý obchod, který používá mPeníze, získá další hvězdičku na Zboží.cz První se objevily platby pomocí mPeněz na internetovém obchodě kasa.cz, který do té doby nabízel výhradně jen platby dobírkou či převodem na účet (a platební kartou na výdejním místě v Praze). Do konce roku plánuje mBank nasadit mPeníze v šedesáti obchodech Obchodníci platí 0,5 procenta z transakce, obchodníci – fyzické osoby pak mohou platit 50 Kč měsíčně.
13
Mojeplatba (KB) od listopadu 2008
pro KB jsou atraktivní zejména obchody, které nabízejí služby – prodejci letenek, cestovní kanceláře, prodejci vstupenek partneři jsou např. Exim tours, Fischer, Sazkaticket platba faktur v PRE
14
PaySec (ČSOB / Poštovní spořitelna)
elektronická peněženka podle ČSOB „vhodná k opakovaným platbám či platbě menších částek Přes 15 tisíc aktivních klientů Platby mezi uživateli využívá 20% klientů průměrná platba u obchodníka se pohybuje kolem 350 Kč týdenní obrat systému je 1,5 mil. Kč Nejvíce se systém využívá pro placení jízdenek na vlak a autobus většina transakcí pro uživatele zdarma (s výjimkou nabíjení platební kartou) ČD Shop transakcí celkem transakcí přes PaySec září 30526 491 říjen 37797 998 listopad (do 12.) ? 415
15
PaySec Anonymita Mobilní verze
PaySec využívají velké české erotické/pornografické servery (např. Leo.cz) Bez ověření je možné zaplatit až 25 tisíc korun PaySec na svém webu prodejce tohoto typu neuvádí, ČSOB se k nim nehlásí, nesděluje, kolik % obratu tvoří Sázkové kanceláře PaySec nevyužívají Mobilní verze Problémy s dobíjením kartami (2 % z dobíjené částky). Tento limit má ale např. i bwin či Interwetten, jde o opatření proti užívání služby jako generátoru příspěvků do zákaznických programů či do penzijního fondu
16
PaySec Neexistuje řešení storna, neexistuje ochrana kupujícího typu PayPal Buyer Protection obchodníci uvádějí jako důležitý marketing služby, který podle nich ČSOB zanedbává pozastavuje se nad tím i konkurence: „Mám mimo jiné i běžný účet u ČSOB a do přímého bankovnictví mi chodí hromada různých zpráv z banky, ale o PaySecu ještě ani slovo. Nechápu, proč necílili více na své vlastní klienty“. PaySec 2.0?
17
Další hráči Vodafone a jeho mobilní platby Česká spořitelna
platba za inzerci, aukci jízdenky mobilní zboží (tapety, zvonění apod.) zaměření na obchody s vyšší marží Česká spořitelna spustí systém v roce 2009 tlačítko nebo peněženka
18
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.