Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
10. 06. 2010 Postup realizace IPO (diskuzní materiál)
2
Hlavní motivy pro realizaci IPO Veřejná nabídka akcií (IPO) je přirozenou fází růstu společnosti a jedním z prostředků k realizaci strategie. IPO neznamená pouze exit, jedná se především o zvýšení kapitálu pro další rozvoj firmy prostřednictvím vstupu na burzovní trh. Získání finančních zdrojů pro budoucí expanzi (akvizice, vstup na nové trhy) Optimalizace kapitálové struktury a snížení zadlužení společnosti. Emisí akcií emitent navyšuje prostřednictvím stávajících či nových akcionářů svůj vlastní kapitál. Volnost při užití kapitálu získaného prostřednictvím IPO na rozdíl od úvěrového financování. Zvýšení prestiže a povědomí o společnosti. Tržní ocenění společnosti pro stávající akcionáře, věřitele firmy a obchodní partnery a následné zvýšení tržní hodnoty společnosti. Zvýšení likvidity podílů stávajících akcionářů. Možnost emitovat minoritní podíl s postupným navyšováním (částečný exit akcionářů) Transparentnost společnosti. Zvýšení kredibility u obchodních partnerů, bank a veřejnosti. Postup realizace IPO
3
Hlavní předpoklady pro úspěšné IPO Charakteristika společnosti přesvědčivá a jasně definovaná obchodní strategie definice měřitelných ukazatelů a jejich plnění stabilní, s perspektivou růstu (plány na teritoriální expanzi) čísla bez výkyvů transparentní holdingová struktura vedoucí postavení na trhu, vysoká konkurenceschopnost přehledné vztahy s hlavním akcionářem Silný manažerský tým zkušený a přesvědčivý, schopný prezentovat firmu před investory Reporting nutnost implementace mezinárodních účetních standardů (IFRS) zkušený/respektovaný auditor („Big 4“) čtvrtletní reporting vyspělý manažerský informační a kontrolní systém Korporátní PR profesionální „public relations“ za účelem zviditelnění firmy v investorské komunitě úprava internetových stránek
4
Otevřená komunikace pravidelná výroční zpráva pravidelné „tiskové zprávy“ s hospodářskými kvartálními výsledky pravidelné „tiskové zprávy“ o novinkách ve společnosti poskytování informací investorům Požadavky na transakci přesvědčivá „equity story“: (i) růst prostřednictvím akvizic (ii) organický růst (iii) přechod ze speciální chemie na spotřební zboží velikost emise pro PSE min. 200 mil. Kč, ideální objem 500 mil. Kč a výše stávající akcionáři si i po IPO uchovají podstatné podíly vyspělý manažerský informační a kontrolní systém Požadavky na obchodování po IPO min. tržní kapitalizace 1-2 mld. Kč min. free float 25% odpovídající likvidita Postup realizace IPO Hlavní předpoklady pro úspěšné IPO pokr.
5
Interní IPO tým ředitel pro strategický rozvoj a analytik zastupující akcionáře manažer pro strategické aliance CFO Externí IPO tým vedoucí manažer emise („bookrunner“) – „pre-IPO“ poradenství právní poradce auditor, daňový poradce PR agentura, která má s IPO zkušenosti (Bison & Rose, AMI Communications) Postup realizace IPO Sestavení IPO týmu a výběr poradců
6
Postup realizace IPO Délka procesu IPO se odvíjí od připravenosti emitenta IPO je dlouhodobý proces – příprava společnosti na transakci trvá 1-2 roky, proces od rozhodnutí o transakci do začátku obchodování trvá 4-5 měsíců v závislosti na stupni připravenosti společnosti
7
Proč PSE? Vstup na burzu a kotace jsou první rok osvobozeny od veškerých poplatků Počet obchodovaných společností na varšavské burze je 20x vyšší než na pražské burze, avšak objem obchodování je pouze 3x vyšší (s většinou titulů na WSE se vůbec neobchoduje) Varšavská burza je typická velkým počtem IPO, většina z nich je ale velmi malá (objem emise méně než 1 mil. EUR) a s následnou nulovou likviditou Postup realizace IPO => nízký počet nových emitentů je důvodem, proč každá emise v ČR získá max. pozornost ze strany investorů, novinářů, obch. partnerů a laické veřejnosti, což má přímý vliv na zvýšení publicity společnosti při výrazné úspoře přímých výdajů
8
Proč PSE? pokr. PSE má nejmírnější požadavky na reporting ze všech burz v Evropské unii PSE v porovnání s ostatními burzami likvidní (dokáže udržet likviditu cenných papírů primárně obchodovaných na PSE – např. NWR) Poptávka českých investorů je mnohonásobně vyšší než v Polsku Řada investorů preferuje „duální listing“ (PSE, WSE) – „Jednotný evropský pas“ (Single European Passport) pro obchodování na burze platný v rámci celé Evropy Postup realizace IPO
9
Investoři na PSE a objem obchodů Postup realizace IPO Free float veřejně obchodovatelných akcií 464 mil. CZK (2009)
10
Počáteční kroky pro realizaci IPO Postup realizace IPO Pravidelná aktualizace webových stránek Zavedení transparentního informačního systému Otevřená komunikace s okolním světem Pravidelné schůzky s investičními bankami 3-4x ročně Prezentovatelný a dynamický management
11
Výše tržeb a EBITDA pro účely realizace IPO Postup realizace IPO
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.