Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Cenová strategie Jiří Pixa
2
Cena - definice směnná hodnota statku, služby, tj. protihodnota potřebná pro získání zboží nebo služby ve směně obvykle se vyjadřuje peněžitou částkou, kterou je třeba při získání zboží (služeb) zaplatit za jednotku množství je jedním z nejvýznamnějších marketingových nástrojů přímo vytváří finanční prostředky
3
Faktory ovlivňující cenu
Vnější - ekonomičtí činitelé (kupní síla spotřebitele, inflace, konkurence), právní faktory (platná legislativa, postihy při nedodržení pravidel), společenské (sociální struktura obyvatel) Vnitřní - marketingové cíle, náklady na výrobek, začlenění ceny do organizace podniku
4
Postup při tvorbě ceny a koncipování cenové strategie
určení marketingových cílů určení příslušné poptávkové funkce určení závislosti nákladů na objemu výroby a na akumulovaných výrobních zkušenostech průzkum cen konkurence volba metody tvorby cen výběr konečné ceny
5
Marketingové cíle přežití – časté je snížení cen vyprodání zásob udržení výroby v chodu max. běžného zisku max. běžných příjmů max. růstu prodeje = cenové pronikání na trh max. využití trhu – preferuje vysoké ceny vedoucí postavení v kvalitě výrobku
6
Volba metody tvorby cen
přirážkou pomocí cílové návratnosti pomocí vnímané hodnoty pomocí cenových nabídek
7
Výběr konečné ceny vyjádření psychologicky nejefektivnějším způsobem
koordinace s ostatními prvky MM kontrola souladu s cenovou politikou firmy kontrola akceptovatelnosti distributory, prodejními silami, konkurenty, dodavateli, vládou
8
Aspekty upravující cenovou hladinu
geografické přizpůsobení ceny – jak stanovit cenu pro vzdálené zákazníky cenové slevy a srážky – hotovostní, množstevní, funkční, sezónní,… propagační tvorba cen diskriminační tvorba cen – různé ceny podle segmentů, formy výrobků, image tvorba cen výrobkového mixu – výrobkové řady, zvláštních doplňků, vázaných a vedlejších výrobků
9
Optimalizace cenové strategie
je vhodné užít test cenové citlivosti v prostoru tento test je založen na: psychologických poznatcích, především na existenci prahů ve vnímání nebo hodnocení teorii „přiměřené ceny“ (just price) – zákazník postupně získá poměrně přesnou představu o částce, za kterou je ochoten věc koupit faktu, že cena je vždy určitým ukazatelem kvantity
10
Test cenové citlivosti v prostoru
klade 4 základní otázky; odpovědi se zaznamenávají na cenové škály Při jaké ceně na této stupnici hodnotíte výrobek jako levný? Při jaké ceně Vám začíná připadat drahý? Při jaké ceně je tak levný, že byste začali pochybovat o jeho kvalitě? Při jaké ceně byste si jej v žádném případě nekoupili?
11
Cenové mantinely cenový strop – určen poptávkou
cenové dno – určeno nabídkou vstupní cena na trh – podle cen konkurence a jejich očekávaných změn
12
Metody tvorby cen jako součást strategického rozhodování
orientace na náklady: - náklady určují dolní mez - chceme pokrýt náklady + získat odměnu za vynaložené úsilí a riziko z podnikání - nutno provést kalkulaci vlastních nákladů
13
Metody tvorby cen jako součást strategického rozhodování
orientace na poptávku: - množství, které je v daném období kupováno, závisí na ceně zboží - bereme v úvahu poptávkovou křivku, cenovou, křížovou a důchodovou elasticitu
14
Metody tvorby cen jako součást strategického rozhodování
orientace na konkurenci: - vychází z předpokládaných cen konkurence resp. dominantního prodejce - může se ale stát, že výnosy nebudou dostatečné a nepokryjí náklady
15
Metody tvorby cen jako součást strategického rozhodování
dumpingová cena: - cena nepokrývá náklady, výroba je dotovaná - nastavuje se za účelem likvidace konkurence - pod cenou prodáme základní výrobek, službu atd. a spoléháme, že vyděláme na drahých doplňcích, náhradních dílech, servisu, službách a podobně
16
Metody tvorby cen jako součást strategického rozhodování
konkursní: - používá se v případě, že je firma v likvidaci - správce musí prodat majetek firmy co nejrychleji za co nejvýhodnější cenu
17
Faktory určující cenu a cenovou politiku
cenová hladina vývoj jednotlivých cen a cenových relací tvorba nových cen na základě aktuálních a predikovaných informací cenová politika konkurence cenová politika zprostředkovatelů vnitřní a vnější faktory ovlivňující cenovou tvorbu úloha státu, cenová intervence cenová podpora prodeje cenová pružnost nabídky a poptávky
18
Použitá literatura Robert Holman: Ekonomie, 3.vydání, Praha C.H. Beck, 2002 web
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.