Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Název školy Konzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Jiří Chrástecký Název šablony III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu VY_32_INOVACE_DEK_0105 Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor 82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruh Starověký Egypt – Sochařství a malířství Druh učebního materiálu Výuková materiál Cílová skupina Žák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Sochařství a malířství starověkého Egypta, pojmy, jeho povaha a druhy, nejvýznamnější lokality a památky. Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Starověk, Egypt, volná socha, reliéf, malba Datum Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
2
SOCHAŘSTVÍ A MALÍŘSTVÍ
STAROVĚKÝ EGYPT SOCHAŘSTVÍ A MALÍŘSTVÍ
3
ÚVOD Výukový materiál Starověký Egypt – sochařství a malířství obsahuje informace o povaze egyptských soch a obrazů s přihlédnutím k jejich nejvýznamnějším lokalitám a památkám. Cílem prezentace je seznámení studentů s výtvarnou kulturou jedné z nejstarších civilizací světa. Materiál je primárně určen studentům 1. ročníku předmětu dějiny kultury Konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž, využit však může být v kterémkoli ročníku střední školy v předmětech dějiny kultury, dějiny umění, dějepis, výtvarná výchova apod.
4
CHARAKTER EGYPTSKÉHO SOCHAŘSTVÍ A MALÍŘSTVÍ
Služba státnímu náboženství S náboženským kultem byla spojena i osoba faraona Kult i reprezentace faraona (zajištění jeho nesmrtelnosti) Tři základní umělecké principy Frontální zobrazení – hlava, ruce a nohy z profilu, trup ramena a oko en face Hieratická perspektiva – velikost postav podle jejich významu (nejmenší panovník, největší otroci) Znázornění vzdálenosti – bližší objekty níže, vzdálenější výše
5
Dostatek kvalitního kamene Funkce egyptského sochařství
Monumentální – přímo souviselo s architekturou Kolosy faraonů Monumentální – volné sochy Velké sochy sedících faraonů v chrámech Drobné interiérové sochařství Dřevěné sochy služebníků v hrobních komorách Reliéfy Zapuštěné reliéfy a bas-reliéfy
6
SOCHAŘSTVÍ A KULT MRTVÝCH
Víra v lidského dvojníka Ka Ka žije pod podmínkou: existence těla (mumifikace) vytesání jeho jména existence věrné sochy zemřelého existence malby zemřelého Odtud snaha o věrné zobrazení zemřelého Portrétní realismus Náhradní kamenné hlavy v hrobech
7
EGYPTSKÝ SOCHAŘSKÝ STYL
Používání nejtvrdších kamenů pro výrobu soch Žula, čedič, diorit Obliba tzv. krychlové sochy nerozbitnost Idealizace a abstrakce Zákon frontality Strnulá, osová, čelní pozice, pohyb pouze vpřed Panovník v idealizované podobě boha Nepravý vous – symbol královské moci
8
NARMEROVA PALETA 31. stol. př. n. l. Délka 63 cm
Faraonovy válečné činy Sjednocování Egypta Frontální zobrazení i hieratická perspektiva
9
SOCHA FARAONA DŽOSERA př. n. l. Výška 142 cm Vápenec
10
SOCHA FARAONA RACHEFA Asi 2550 př. n. l. Egyptské muzeum v Káhiře
Výška 168 cm, diorit
11
SOCHY FARAONA PEPIHO I. Asi 2250 př. n. l. Muzeum Káhira
Nadživotní a životní velikost Měď
12
SOCHA HODNOSTÁŘE KAAPERA
25. stol. př. n. l. 110 cm Dřevo
13
SEDÍCÍ PÍSAŘ Pol. 3. tis. př. n. l. Výška 54 cm Vápenec Polychromie
14
BUSTA KRÁLOVNY NEFERTITI
14. stol. př. n. l. Egyptské muzeum Berlín Výška 50 cm Vápenec a štuk Polychromie
15
TUTANCHAMONOVA POHŘEBNÍ VÝBAVA
Tutanchamon (vládl ve 2. pol. 14. stol. př. n. l.) Egyptské muzeum v Káhiře Hrobka objevena roku 1922 (Howard Carter) Nejzachovalejší hrobka faraona Obrovské množství pohřebních předmětů Mumie objevena až v roce 1925 Tutanchamonova maska (54 x 39 x 49 cm) Zlato, polodrahokamy, sklo
16
TUTANCHAMONOVA MASKA
17
HOWARD CARTER ( )
18
MALÍŘSTVÍ Většinou spjato s reliéfem (polychromie)
V hrobkách – pozemský život zemřelého V chrámech – život bohů a faraonů Výjevy z faraonova života Lov zvěře v bažině – faraon znovu obživne Vítězná bitva – ochranná funkce Boj s divokou zvěří – ochrana před přírodními živly Za Achnatona scény z rodinného života Nižší vrstvy – realistické podání skutečnosti
19
Hlavní výtvarný prostředek – obrysová kresba Barva pouze koloruje tvar
MALÍŘSTVÍ Hlavní výtvarný prostředek – obrysová kresba Barva pouze koloruje tvar Jen za Achnatona – volnější výraz, koloristika Figurální scény v horizontálních pásech Techniky Tempera (pojidlem arabská guma a vaječný bílek) Enkaustika (pojidlem včelí vosk)
20
SYMBOLIKA BAREV V EGYPTSKÉM MALÍŘSTVÍ
Žlutá – zastupovala zlatou, vyjadřuje věčnost Červená – barva života Modrá – vlasy bohů Zelená – barva mládí Bílá – barva světla Černá – barva země Rezavá – barva neplodnosti (písek pouště)
21
Pozdní období – 2. a 3. stol. n. l. Na dřevěných destičkách
FAJJÚMSKÉ PORTRÉTY Pozdní období – 2. a 3. stol. n. l. Doba římské nadvlády v Egyptě Na dřevěných destičkách Umísťovány do vík dřevěných rakví Realistické ztvárnění podoby zemřelého Malovány temperou a enkaustikou Ovlivnily byzantský portrét Patrně vliv na podobu pravoslavných ikon
22
FAJJÚMSKÉ PORTRÉTY
23
OTÁZKY A ÚKOLY K čemu sloužilo egyptské sochařství? Jmenujte tři základní egyptské výtvarné principy. Vysvětlete pojem bas reliéf. Jaké materiály používali egyptští sochaři? Co je tzv. Narmerova paleta? Kdo byl Howard Carter a čím se proslavil? Uveďte některá témata egyptského malířství. Co jsou tzv. fajjúmské portréty a k čemu sloužily?
24
POUŽITÉ ZDROJE Narmerova paleta: [cit ] Džoserova socha I: [cit ] Džoserova socha II: [cit ] 4. Rachefova socha I: [cit ] 5. Rachefova socha II: [cit ] 6. Socha Pepiho I. (1): [cit ] 7. Socha Pepiho I. (2): [cit ] Kaaperova socha I: [cit ] 10. Busta Nefertiti : [cit ] 11. Sedící písař: [cit ] 12. Tutanchamonova maska – zepředu: [cit ] 13. Tutanchamonova maska – zezadu: ] Howard Carter 1: [cit ] 15. Howard Carter u mumie: [cit ] 16. Fajjúmský portrét 1: [cit ] 17. Fajjúmský portrét 2: [cit ]
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.