Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAlexander Janda
1
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_EKG.1.07 Atmosféra Vytvořeno:21.09.2013 Ověřeno: 26.09.2013Třída:NS1
2
Atmosféra Vzdělávací oblast:Enviromentální vzdělávání Předmět:Ekologie Ročník:1. Autor:Radomíra Hradilová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova:atmosféra, složení atmosféry, ozón, smog, anaerobní, aerobní organismy, stenobarní, eurybarní druhy Anotace:Materiál je určen pro výuku předmětu ekologie. Vysvětluje podrobněji význam atmosféry pro živé organismy a obsahuje interaktivní prvky k aktivizaci žáků a procvičení učiva.
3
Atmosféra - význam Je zdrojem látek nutných pro život živých organismů (O 2, CO 2, N 2 ). Je životním prostředím některých organismů (ptáci, hmyz, mikroorganismy, …). Je transportním prostředkem (pyl, semena, pohyb živočichů, mikroorganismy).
4
Tlak a proudění vzduchu Tlak – klesá s nadmořskou výškou – Stenobarní druhy – Stenobarní druhy - živočišné druhy, které nesnášejí větší kolísání atmosferického tlaku (průměrně 1 013 hPa) a jsou tak vázány na určitou výškovou zónu. Jsou to převážně živočichové homoiotermní a z nich jsou vůbec nejcitlivější savci. – Eurybarní druhy – Eurybarní druhy - živočišné druhy, které jsou schopny zvládat velké výkyvy a kolísání atmosferického tlaku, nejsou tedy striktně vázány na určitou nadmořskou výšku. Tuto skupinu tvoří zejména poikilotermní živočichové, zvláště bezobratlí a hmyz. Proudění (vítr) – opylení rostlin (větrosnubné) – rozšiřování semen a plodů (anemochorní) – pohyb, migrace (plachtění ptáků) – orientace (čich, sluch)
5
Složení atmosféry
6
Kyslík O 2 - ve vzduchu 21% produkují ho hlavně tropické pralesy (x kácení) a mořské řasy živé organismy podle vztahu ke kyslíku aerobní - pro ně nezbytný obligátně anaerobní - trvale bez kyslíku (pro ně je toxický) fakultativně anaerobní - příležitostně ve vodě O 2 ubývá se zvyšující se teplotou v půdě ubývá se zvyšující se vlhkostí
7
Oxid uhličitý CO 2 - normálně 0,03%, neustále stoupá produkce: dýchání organismů, sopečná činnost, spalování fosilních paliv nutný pro fotosyntézu – jeho spotřeba však klesá současně s úbytkem ploch lesů, zejména deštného pralesa skleníkový efekt - oteplování planety => tání ledovců => zvyšování hladiny oceánů
8
Dusík N 2 - ve vzduchu 78% rostliny přijímají z půdního roztoku jako ionty NO 2 - NO 3- přímo ze vzduchu využitelný jen některými bakteriemi (hlízkové symbiotické) živočichové přijímají ve formě organických sloučenin v potravě (bílkoviny)
9
Nečistoty SO 2 - dlouhodobě 150 g/m 3, krátkodobě (30min.) 500 g/m 3 NO, NO 2 - 100 g/m 3 prachové částice - 100 g/m 3 freony přízemní ozón – Hlavním zdrojem přízemního ozónu je automobilová doprava, jeho množství přibývá i v závislosti na slunečním svitu. Od roku 1850 se koncentrace ozónu těsně nad zemským povrchem zdvojnásobila. – Přízemní ozón škodí rostlinám (rostliny poškozuje, brání fotosyntéze, zpomaluje růst) a negativně působí také na lidské zdraví, dráždí zejména oči a dýchací soustavu.
10
Smog smog losangelského typu (fotochemický) – koncentrace výfukových plynů (No x ) – proudění vzduchu – vlhkost vzduchu – teplota 25 - 30 o C – intenzivní sluneční záření smog londýnského typu (u nás obvyklejší!) – pevné částice – kapičky H 2 SO4 – plynný SO 2 – vyznačuje se hustou mlhou, hlavně v zimním období – max. koncentrace ráno a při teplotě 0 - 5 o C.
11
Doplňte o kterou plynnou složku atmosféry se jedná Obsah v atmosféře 78%21%0,03%
12
Doplňte o kterou plynnou složku atmosféry se jedná Obsah v atmosféře 78% Dusík 21%0,03%
13
Doplňte o kterou plynnou složku atmosféry se jedná Obsah v atmosféře 78% Dusík 21% Kyslík 0,03%
14
Doplňte o kterou plynnou složku atmosféry se jedná Obsah v atmosféře 78% Dusík 21% Kyslík 0,03% Oxid uhličitý
15
Použité zdroje Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.