Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."— Transkript prezentace:

1 Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorMgr. Milena Braiková Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_3S4S2N_BA_06_14 NázevThomas Mann Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník3. a 4. roč. SŠ, 2. roč. nástavbového studia Tématický celekSvětová literatura 1. poloviny 20. století AnotaceTato prezentace je zaměřena na výklad učiva. Lze použít jako doplnění výkladu při vyučování nebo k samostudiu. Materiál inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodický pokynPOMŮCKY: počítač, dataprojektor Průběžně se střídá forma výkladu a řízený rozhovor. Klíčová slovaThomas Mann, Smrt v Benátkách Očekávaný výstupPrezentace seznamuje žáky s životem a literárním dílem Thomase Manna. Datum vytvoření11.1.2014

2 Thomas Mann (1875 – 1955)

3 Thomas Mann O německý prozaik a esejista O nositel Nobelovy ceny za literaturu z roku 1929 O mladší bratr spisovatele Heinricha Manna O otevřeně vystupoval proti nacismu (řeč Apel na rozum, 1930) O emigroval do Švýcarska, ČSR a poté USA http://commons.wikimed ia.org/wiki/File:Thomas_ Mann_1929.jpg

4 Tvorba O v románových ságách zpracovával autobiografickou látku, čerpal ze Starého zákona a pracoval rovněž s pohádkovými a faustovskými motivy O věnoval se otázce předurčení člověka, vztahu umění a etiky a problematice dozrávání osobnosti i národa O jeho dílo je úzce spojeno s epochou německé měšťanské kultury a jejím zhroucením během 1. poloviny 20. století O podal plastický obraz života společnosti dané historické epochy i zdařilé psychologické studie některých lidských typů

5 Dílo O románová sága Buddenbrookovi (1901) O podtitul Úpadek jedné rodiny O líčeny osudy čtyř generací členů tradiční lübecké obchodnické rodiny O děj se odehrává v letech 1835 – 1876 O autobiografické prvky (vychází z historie rodiny Mannů) O s hmotným úpadkem rodina duchovně a kulturně roste O duchovno stojí v opozici nejen k praktickému životu, ale k životu vůbec O dějové pasáže se mísí s introspektivními úvahami O románem získal světovou proslulost

6 Dílo O novely: Tonio Kröger (1903) Smrt v Benátkách (1913) Mario a kouzelník (1930) O časté téma: vztah umělce a společnosti, spojení umělce s chorobou, fascinace smrtí, tendence vnímat skutečnost v protikladech O komplikovaná výpověď – využívání odlišných stylů, montáž vyprávěcích prvků, prohloubení psychologie

7 Smrt v Benátkách O vrchol Mannovy novelistické tvorby O vznikla pod dojmem autorova výletu do „města na vodě“ O hlavní hrdina – Gustav von Aschenbach O pracovitý, úspěšný a vážený stárnoucí spisovatel žijící v Mnichově O je však osamělý a uzavřený do sebe, unavený vyčerpávající duševní prací

8 Smrt v Benátkách - obsah O Gustav von Aschenbach se rozhodne strávit letní odpočinek na jihu v Benátkách. V hotelu, kde je ubytován, poznává asi čtrnáctiletého polského chlapce Tadzia. Aschenbach v něm nejdříve vidí (či chce vidět) především ztělesnění platonské ideje krásy, ovládne ho však touha po absolutním (i fyzickém) splynutí s ním. Zachovává sice navenek lhostejnost a odstup, ale ztrácí zábrany, zcela propadne chlapcově přitažlivosti. Jako opilý sleduje Tadzia na pláži, na jeho procházkách po Benátkách.

9 Smrt v Benátkách - obsah O Vášnivý vztah ho vede k tomu, že si nechá kosmeticky vylepšit fyziognomii stárnoucího muže, což ještě nedávno odsuzoval. Aschenbachovo chování působí trapně a nastavuje zcela neestetickou tvář. V Benátkách mezitím propukne záhadná epidemie. Hrdina se později dovídá, že město zachvátila nebezpečná nákaza indické cholery. Ani epidemie cholery Aschenbacha nepřiměje k odjezdu, neboť chce zůstat v chlapcově blízkosti. Ta je příčinou jeho náhlé smrti. Nakažlivá choroba je ale pouze vnějším obrazem jeho vnitřního chaosu, symbolem zkázy kdysi cudného umělce.

10 Smrt v Benátkách – jazyk a styl O er-forma O realistická líčení atmosféry Mnichova, cesty lodí a benátských reálií se střídají s Aschenbachovými úvahami o umění a kráse O minimum dialogů O dominuje stylová rovina objektivního vypravěče

11 Smrt v Benátkách O tématem – možnost lidské existence uprostřed naprostého úpadku O hledání smyslu v životě, který pozbyl řádu O úvahy o umění a kráse O polarita života a umění, rozumu a citu, blízkost krásy a smrti O homosexuální motivy i v r. Buddenbrookovi a novele Tonio Kröger O filmová verze – 1971, režisér Luchino Visconti – podbarvena Třetí a Pátou symfonií Gustava Mahlera

12 Dílo O román Kouzelný vrch (1924) O odehrává se v horském sanatoriu, kde se sešla evropská společenská smetánka O mezinárodní zastoupení pacientů jako by symbolizovalo předválečnou Evropu O podobenství o bloudícím duchu evropské společnosti, která prožívá svou krizi

13 Dílo O románová tetralogie Josef a bratří jeho (1933- 1943) O přepracování legendárního biblického příběhu o muži dvakrát zavrženém, který přesto dokáže odpustit a stát se pozitivně uvažujícím a konajícím člověkem O biblická alegorie zaměřená proti principu zvůle a rasové nenávisti O zajímavé po stránce stylistické – vypravěč žije zároveň v minulosti a přítomnosti, vede dialog se současným čtenářem z pozic obou časových rovin

14 Dílo O román Doktor Faustus (1947) O podtitul – Život hudebního skladatele Adriana Leverkühna, vyprávěný jeho přítelem O aktuální parafráze faustovského tématu O hlavní hrdina, geniální hudebník, je ochoten se za tvůrčí inspiraci zříci lásky a odevzdat svou duši ďáblu O jeho příběh je vyprávěn přítelem, který zároveň prožívá svůj příběh za 2. světové války O symbol bloudění Němců a soudobého lidstva O využívá prvků ironie, parodie a montáže (stará lidová pověst o Faustovi, biografie Nietzscheho, hudební teorie Arnolda Schönberga)

15 Zdroje: O Andree, Lukáš a kol. Literatura pro 3. ročník středních škol – Učebnice. 1. vydání. Brno: Didaktis, 2009. ISBN 978-80-7358- 135-0. O Hánová, Eva a kol. Odmaturuj z literatury. 2. vydání. Brno: Didaktis, 2002. ISBN 80-86285-37-5. O Soukal, Josef. Přehled dějin literatury pro střední školy 3. 1. vydání. Praha: SPN, 2006. ISBN 80-7235-335-7. O Polášková, Taťána a kol. Literatura – přehled středoškolského učiva. 1. vydání. Třebíč: Petra Velanová, 2005. ISBN 80- 902571-4-3. O Slanař, Otakar a kol. Obsahy a rozbory děl. 1. vydání. Třebíč: Petra Velanová, 2006. ISBN 80-902571-7-8. O Hovorková, Vlasta a kol. Světová školní četba na dlani. 1. vydání. Praha: Erika, 1997. ISBN 80-7190-420-1. O Mašková, Drahuše. Čítanka 3 (k Literatuře – přehledu SŠ učiva). 1. vydání. Třebíč: Petra Velanová, 2006. ISBN 80- 86873-00-5.


Stáhnout ppt "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."

Podobné prezentace


Reklamy Google