Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C2 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C2 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen."— Transkript prezentace:

1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C2 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen 2013 Ročník/věková kategorie2. ročník OA, 4. ročník IT Vyučovací předmět/klíčová slova Statistika, matematika. Statistické zjišťování, statistické zpracování, statistický rozbor, třídění, statistická charakteristika, třídění, publikování. Anotace Výukový materiál seznamující s jednotlivými etapami statistické práce.

2 Statistika Etapy statistické práce CZ.1.07/1.5.00/34.0025 Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státním rozpočtem České republiky.

3 Etapy statistické práce Statistické zjišťování Statistické zpracování Statistický rozbor

4 Statistické zjišťování = získávání a shromažďování údajů Zjišťování se provádí u jednotek zjišťování Zprávu o jednotce podává zpravodajská jednotka Informace jsou zjišťovány k rozhodnému okamžiku (žák k 30. 9., pracovník k 31. 12.) nebo za rozhodné období (tržby za 1. čtvrtletí, přírůstek DHM za rok.)

5 Statistické zjišťování Informace jsou zjišťovány k rozhodnému okamžiku (žák k 30. 9., pracovník k 31. 12.) nebo za rozhodné období (tržby za 1. čtvrtletí, přírůstek DHM za rok). Zjišťování se po určité době opakuje (dekádně, měsíčně, čtvrtletně, ročně) = periodicita zjišťování.

6 Statistické zjišťování Rozsah zjišťování: vyčerpávající – od všech jednotek nevyčerpávající, výběrové

7 Statistické zjišťování Formy zjišťování: výkaznictví = sestavování statistických výkazů a statistických hlášení, nutné náležitosti zvlášť organizované šetření = např. sčítání lidu, domů bytu, různé ankety, odhady, výzkumy veřejného mínění.

8 Statistické zjišťování Před zpracováním se provádí kontrola : úplnosti – zda byly k dispozici všechny podklady, zda nechybějí některé údaje, početní – kontrola správnosti početních úkonů, logická – posouzení věrohodnosti informací.

9 Statistické zpracování statistické údaje, které byly prověřeny, je třeba roztřídit, z roztříděných údajů se vypočítávají statističtí ukazatelé, dosažené výsledky je třeba vhodným způsobem publikovat.

10 Třídění Dvě základní otázky: Podle čeho? Jak?

11 Třídění 1.Stanoví se třídící znak – např. věk, pohlaví 2.vytvoří se skupina pro zvolené hledisko 3.určení obměn třídícího znaku (obměny číselné, obměny slovní, např. druh mzdy, která je časová a úkolová; 3.vyjádření četnosti – zjištění počtu případů v každé skupině.

12

13 Vyskytuje-li se více možností, používá se číselných intervalů. Určí se dolní mez a horní mez. Př.: vzdálenost dojíždění do školy: 0,1–5 km 6–10 kmto jsou uzavřené intervaly 11+ to je otevřený interval znaménko + znamená a více (tj. 11 km a více) Př.: výše mzdy: – 3.000 Kč= otevřený interval znaménko – znamená až do (tj. až do 3.000 Kč) 3.001–3.500 = to je uzavřený interval

14 Výpočet statistických charakteristik Početními postupy získáme statistické charakteristiky = střední hodnoty, poměrné ukazatele, indexy. Nutno zvolit vhodné a vypovídající. Důležitá je interpretace dosažených výsledků a formulace závěrů. Charakteristiky je třeba vhodným způsobem sdělit – publikovat.

15 Formy prezentace statistických dat – publikace Způsoby publikace: slovním popisem (málo přehledné) proto raději: tabulkami graficky

16 Zdroj informací: Burda, Z., Strachota, F.: Statistika pro obchodní akademie. Praha: Fortuna, 1994.

17 Děkuji za pozornost Ing. Liběna Krchňáková OA Ostrava-Poruba


Stáhnout ppt "Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C2 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen."

Podobné prezentace


Reklamy Google