Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKamila Tomanová
1
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie Tématický okruh: Obecná chemie Téma: Zdroje energie 2 - obnovitelné Anotace: Prezentace slouží žákům jako osnova probíraného učiva – obnovitelné zdroje energie – vodní, větrná, sluneční a geotermální energie a jejich užití. Obsahuje základní údaje k tématu. Text (psaný černě) slouží i jako zápis do sešitu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
2
ZDROJE ENERGIE 2 obnovitelné
3
Zdroje, které se mohou částečně nebo úplně obnovit. Obnovitelné zdroje energie představují při současné efektivnosti zatím pouze zdroje doplňkové. Ani ony nejsou bez vlivu na životní prostředí. Patří mezi ně vodní a geotermální energie, energie větru a Slunce, energie biomasy a využití tepelných čerpadel. Vzhledem ke svému charakteru se řadí mezi zdroje nízké hustoty a tudíž pro výrobu ekvivalentního množství energie potřebují, na rozdíl od fosilních paliv, značně větší plochu.
4
Vodní energie vodní elektrárny – v ČR asi 550 elektráren Vltavské kaskády http://cs.wikipedia.org/wiki/Vltavsk%C3%A1_kas k%C3%A1da http://cs.wikipedia.org/wiki/Vltavsk%C3%A1_kas k%C3%A1da přečerpávací elektrárny - 2 nádrže, Dalešice, Dlouhé Stráně Švýcarsko, Norsko, USA, Rusko přílivové elektrárny – břehy moří, ústí velkých řek Francie, řeka Rance zápory – usazování pevných látek v nádržích, zaplavení oblastí
5
Větrná energie větrné elektrárny – pouze větrné oblasti, 500 – 600m.n.m. Dánsko, Nizozemí, Německo zápory hlučnost, velký zábor k poměru vyrobené energii
6
Sluneční/solární energie pasivní – prosklené fasády, zasklené lodžie aktivní – solární kolektory – zařízení ohřívá kapalinu uvnitř, která odvádí teplo do výměníku sluneční elektrárny – fotovoltaický článek
7
Energie Země – geotermální oblasti s narušenou zemskou kůrou, vulkanické oblasti Nejčastěji přehřátá voda – Island, Slovensko, ČR – Karlovy Vary Elektrárny – Nový Zéland, Japonsko, Kalifornie, Island
8
Zdroje: Přehled chemie pro základní školy: Doc. RNDr. Hana Čtrnáctková, CSc., Prof. Ing. Karel Kolář, CSc., PaedDr. Miloslava Svobodová, RNDr. František Zemánek, vydalo v Praze roku 2006 SPN – pedagogické nakladatelství, a.s., ISBN 80-7168-720-0 Chemie pro 1.ročník gymnázií – Prof. RNDr. Jiří Vacík, DrSc., RNDr Milan Antala, RNDr. Hana Čtrnáctková, CSc., Doc. RNDr. Pavel Petrovič, CSc., RNDr. Bohuslav Strauch, CSc., RNDr. Jana Šímová, RNDr. František Zemánek, vydalo SPN v Praze roku 1989, ISBN 80-85937-00-X Základy chemie 1 – Pavel Beneš, Václav Pumpr, Jiří Banýr, Fortuna, 2002, ISBN 80-7168-720-0 http://cs.wikipedia.org/wiki/Vltavsk%C3%A1_kask%C3%A1 da – Vltavské kaskády http://cs.wikipedia.org/wiki/Vltavsk%C3%A1_kask%C3%A1 da
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.