Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji PROJEKT CZ.1.07/1.1.08/ ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ V ODBORNÉM VZDĚLÁVÁNÍ NA SOŠ LUHAČOVICE Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
2
VÝTVARNÉ BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH (PODMÍNKY VÝVOJE A ARCHITEKTURA)
3
Výtvarné baroko v českých zemích
Charakteristika epochy: třicetiletá válka začala pražskou defenestrací epidemie a hladomory – úbytek obyvatel habsburský útlak – okleštění práv české šlechty popravy a násilná rekatolizace odpůrců (jezuité a jejich činnost) poněmčování v této souvislosti – příchod baroka, jeho zdomácnění a dosažení vysoké úrovně specifické rysy i v lidovém prostředí Kaple Božího těla jezuitského konviktu v Olomouci
4
Výtvarné baroko v českých zemích
Specifika: snaha o nové a originální tvůrčí počiny významných osobnosti bez vnější okázalosti architektura v 17. stol. – příchozí cizinci, především církevní stavby, drastické zásahy do středověké zástavby 18. stol. - česká stopa sochařství použití pískovce místo mramoru, náboženské motivy pro kostely, ale i reprezentace v šlechtických sídlech malba plynulé pokračování rudolfínského manýrismu J. B. Santini: Hlavní oltář kostela sv. J. Nepomuckého na Zelené hoře
5
Architektura většinou cizinci (Italové)
drastické zásahy do původní architektury teprve později citlivější přístup Pohled na původně gotické Staré Město s novou barokní dominantou jezuitského Klementina
6
Architektura Carlo Lurago (1615 – 1684) italský sochař a architekt
autor pražských jezuitů Klementinum Klementinum, vstup do areálu z Křížovnického náměstí
7
Architektura Carlo Lurago (1615 – 1684) Další významné stavby:
kostel sv. Salvatora v Praze zámek Humprecht zámek Humprecht u Jičína
8
Architektura Francesco Caratti (1620 – 1677) italský architekt
Černínský palác Architektura Francesco Caratti (1620 – 1677) italský architekt pracoval pro šlechtu významné paláce vlivy manýrismu a vídeňského raného baroka Michnův palác
9
Architektura Giovanni Pieroni (1586 – 1654)
italský architekt, syn Alessandra Pieroniho, architekta rodu Medici podílel se na mnoha šlechtických stavbách Sala terrena, podíl umělce na stavbě Valdštejnského paláce
10
Architektura Jean Baptiste Matey (1586 – 1654)
francouzský malíř a architekt období vrcholného italského baroka světské stavby se honosí nápaditými prvky (cenná sochařská a malířská výzdoba) Zámek v Tróji s figurálně zdobeným schodištěm
11
Architektura Jean Baptiste Matey (1586 – 1654)
církevní stavby mají výrazné kupole sochařská práce použitý pravý mramor a ne jeho napodobeniny jako v ostatních pražských kostelích Bohatě zdobená kupole kostela sv. Františka v Praze
12
Architektura Jean Baptiste Matey (1586 – 1654)
další významná díla předcházejí představitelům vrcholného baroka pražské paláce zámky ale i malé církevní stavby (kaple) Kaple sv. Kateřiny v Nynicích Toskánský (Trčkův) palác
13
Architektura Giovanni Battista Alliprandi (1665 – 1720)
italský architekt vzor podle Guariniho – prohýbané zdi, velké komplexy staveb rozčleněná hmota palácových staveb Lobkovický palác v Praze
14
Architektura Giovanni Battista Alliprandi (1665 – 1720)
projektování zámecké architektury působil v Praze a ve východních Čechách Komplexní řešení zámeckého areálu Kuks
15
Architektura Jan Bernard Fischer z Erlachu (1665 – 1720)
představitel vídeňské školy, stavby s bohatou sochařskou i malířskou výzdobou Sochařskou výzdobu Clam-Gallasova paláce (dobový plán vlevo), zejména schodiště a průčelí (nahoře) provedl Matyáš Bernard Braun
16
Architektura Johann Lukas von Hildebrandt (1668– 1745)
představitel vídeňské školy majestátní světské i církevní stavby do střední Evropy i do Čech přinesl dynamický styl vrcholného italského baroka Kostel sv. Vavřince v Jablonném v Podještědí
17
Architektura Kryštof Dietzenhofer (1655– 1722)
představitel italské a vídeňské školy v Praze použil dynamický styl vrcholného italského baroka Kostel v břevnovském klášteře
18
Architektura Kryštof Dietzenhofer (1655– 1722) zprohýbané zdi,
nové metody řešení staveb spolu se synem Kiliánem Ignácem (kupole) Kostel sv. Mikuláše na Malé Straně
19
Architektura Kilián Ignác Dietzenhofer (1689– 1751)
vídeňsko-italský sloh vrchol českého baroka spolupráce s otcem Kryštofem Kostel sv. Jana na Skalce v Praze
20
Architektura Kilián Ignác Dietzenhofer (1689– 1751)
Kupole kostela sv. Mikuláše na Malé Straně
21
Architektura Kilián Ignác Dietzenhofer (1689– 1751)
mimopražské působení Kostel sv. Máří Magdaleny v Karlových Varech
22
Architektura Jan Blažej Santini-Aichl (1677– 1723)
zdomácnělá italská rodina (otec architekt) původně malíř, invenční pohled dynamický styl gotizujícího baroka (lomený oblouk, žebrová klenba) Klášterní kostel Nanebevzetí Panny Marie
23
Architektura Jan Blažej Santini-Aichl (1677– 1723)
zdomácnělá italská rodina (otec architekt) původně malíř, invenční pohled dynamický styl gotizujícího baroka (lomený oblouk, žebrová klenba) Klášterní kostel Nanebevzetí Panny Marie
24
Architektura Jan Blažej Santini-Aichl (1677– 1723)
zdomácnělá italská rodina (otec architekt) původně malíř, invenční pohled přestavby a dostavby poničených gotických kostelů Klášterní kostel Nanebevzetí Panny Marie
25
Architektura Jan Blažej Santini-Aichl (1677– 1723)
dynamický styl gotizujícího baroka (lomený oblouk, žebrová klenba) Kostel sv. Václava ve Zvoli u Žďáru nad Sázavou
26
Architektura Jan Blažej Santini-Aichl (1677– 1723)
nové prvky uplatnil zejména v původních stavbách Kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře u Žďáru nad Sázavou
27
Architektura Jan Blažej Santini-Aichl (1677– 1723)
Cisterciátské znaky a symbolická kompozice nejen chrámu, ale i přilehlého hřbitova pět pěticípých hvězdiček (svatozář světce) Kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře u Žďáru nad Sázavou
28
Architektura Jan Blažej Santini-Aichl (1677– 1723) světské stavby:
paláce v Praze a zámecké budovy a … Thunovský (Kolowratský) palác v Praze
29
Architektura Jan Blažej Santini-Aichl (1677– 1723)
… budovy venkovských sídel Zámek Karlova koruna v Chlumci nad Cidlinou
30
Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí:
Citace Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: a foto autor (19, 24, 27, 28, 29)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.