Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilSamuel Havel
1
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly MASARYKOVA OBCHODN Í AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jič í n Předmět Český jazyk, Jazykově-literární seminář Tematický okruh Práce s neuměleckým textem a efektivní komunikace T é ma Jazyková správnost projevů 2 Označen í DUMU VY_12_INOVACE_ Jm é no autora Petr Brož Datum vytvořen í 7. listopadu 2013 Anotace Materiál je věnován nedostatkům v kultivované komunikace, konkrétně častému používání frází a tzv. výplňkových slov.
2
Výplňková (parazitní) slova Řečník jich používá, potřebuje-li „nastartovat“ nebo během hovoru získat čas Ve větě nemají žádný věcný ani mluvnický význam Například pazvuky: „é“ Například slova: tak !, takže !, celkem vzato, vlastně, zkrátka, tak nějak, prostě....
3
Cvičení na výplňková slova 1 Vyhledejte „parazitní“ slova Když nemá mladá žena praxi, těžko ji dneska někdo zaměstná, že. Navíc, že, zaměstnavatel počítá s tím, že brzy odejde na mateřskou dovolenou. To se pak práce těžko shání, že ! Takovou odpovědnost ode mně prostě nemůžete zpočátku vyžadovat. Já vlastně ani nevím, jestli bych dokázala vést větší kolektiv lidí. Předešlé zaměstnání mě zkrátka již nedávalo další ani odbornou, ani kariérní perspektivu.
4
Cvičení na výplňková slova 2 Vyhledejte „parazitní“ slova Nebylo jednoduché žít půl roku pouze ze sociální podpory, ale tak nějak jsme to s manželem finančně zvládli. Chápu, že tedy pracovat s mladými lidmi je obtížné. I když vlastním řidičský průkaz, jízda automobilem není jaksi mou předností. Znáte jiná podobná „parazitní“ slova?
5
Fráze Fráze = slovní spojení,častým používáním ztráta sdělovací hodnoty Fráze = slovní spojení,častým používáním ztráta sdělovací hodnoty Prázdná sdělení Prázdná sděleníNapříklad: Drtivá většina voličů se rozhodla pro silnou politickou stranu. Izraelsko-arabský konflikt se ocitl v patové situaci. Vláda představila svůj scénář ekonomické reformy. Nastolil otázku řešení tíživého problému naší doby.
6
Floskule Floskule = módní slova (generační slova) Například: Hustý, super, v pohodě, vychytávka, vysmátý, esemesknout....
7
Cvičení na fráze (floskule) Vyhledejte ve větách fráze(floskule), opravte je a charakterizujte: Odkládáním a dlouhodobým neřešením se z tohoto problému stala časovaná bomba, vložená do základů naší budoucnosti. Při jednáních se zástupci ministerstva školství chceme jasně artikulovat naše zájmy. Matematiku jsem se neučila, tak nevím, jestli písemku dám. Uvádějte jiné příklady vět s módními (generačními slovy).
8
Souhrnné cvičení Vyhledejte ve větách fráze, opravte je a charakterizujte: Filozofií budějovického Budvaru je zvýšit zisk snižováním nákladů na výrobu a zaměřit se na východní trhy. Odstupující ředitel deklaroval svou vůli spolupracovat s orgány činnými v trestně právním řízení. Dnes byly pro závod na 50 km volnou technikou super podmínky. Myslím, že nová paní učitelka bude v pohodě.
9
Doporučené studijní materiály a zdroje MARTÍNKOVÁ, V. Český jazyk pro 3. ročník středních škol. 3. vydání Praha: TRIZONIA 1995. ISBN 80 85573 – 12 – 1. MARTÍNKOVÁ, V. Český jazyk pro 3. ročník středních škol. 3. vydání Praha: TRIZONIA 1995. ISBN 80 85573 – 12 – 1. BUCHTOVÁ, B. Rétorika. Praha: Grada Publishing 2006. ISBN 80-247-0868-X. BUCHTOVÁ, B. Rétorika. Praha: Grada Publishing 2006. ISBN 80-247-0868-X.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.