Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
CESTOVNÍ RUCH Přednáška Marketing cestovního ruchu
Kateřina Ryglová, Ústav marketingu a obchodu,
2
MARKETING CESTOVNÍHO RUCHU
„HLAVNÍM CÍLEM ORGANIZACÍ V CR JE USPOKOJOVÁNÍ ZÁKAZNÍKOVÝCH POTŘEB V DOBĚ POBYTU MIMO MÍSTO TRVALÉHO BYDLIŠTĚ“
3
MARKETING CESTOVNÍHO RUCHU
POPTÁVKA X NABÍDKA
4
4 kategorie nabídky služeb
pouze hmatatelné zboží hmatatelné zboží s doprovodnými službami důležitá služba s doprovodnými menšími výrobky a službami pouze služba
5
Odlišnosti služeb od výrobku
Nehmotný charakter služeb (nehmatatelnost) Charakter výroby (proměnlivost) Pomíjivost Distribuční cesty Podmíněnost nákladů Vztah služeb a provozovatele (vázanost)
6
Základní specifika služeb CR
Kratší expozitura služeb Vliv psychiky a emocí Význam „vnější stránky“ Důraz na úroveň a image Závislost na komplementárních firmách Snazší kopírování služeb Důraz na propagaci mimo sezóny
7
Typické přístupy k MRK v CR
1) Používání více než jen „4P“ · PRODUCT / VÝROBEK · PRICE / CENA · PLACE / DISTRIBUCE · PROMOTION / PROPAGACE · PEOPLE / LIDÉ · PARTNERSHIP / SPOLUPRÁCE · PACKAGING / BALÍČKOVÁNÍ · PROGRAMMING / PROGRAMOVÁ SPECIFIKACE
8
Typické přístupy k MRK v CR
2) Význam ústní reklamy – reference, doporučení 3) Používání emotivní přitažlivosti propagace 4) Složitější ověřování inovací 5) Význam dobrých vztahů s komplementárními firmami
9
PRODUKT uspokojení potřeb a požadavků turistů
různá úroveň komplexnosti TP: komplexní zážitek od chvíle opuštění domova, až do doby návratu (výkl. slovník cest. ruchu) symbióza materiálních a nemateriálních zdrojů zacílení na konkrétní zákaznické skupiny dostatečná atraktivita, přístupnost cena, kterou je zákazník ochoten akceptovat turistický produkt X regionální tur. produkt soulad se skutečnou nabídkou destinace
10
Regionální turistické produkty v JM kraji, v ČR
Baťův kanál Vinařský turistický program Plzeňský kraj + Czechtourism „Židovské cesty v Čechách a na Moravě“
11
DISTRIBUCE (PLACE) Internet
Globální distribuční systémy (Galileo, Amadeus,… ) Internet
12
CENA (PRICE) Hlavní cenové strategie diferenciace cen
dle fáze životního cyklu průniková cena strategie „sbírání smetany“ psychologické ceny jednotné ceny typu „all inclusive“ slevy (časové, hromadné, věrným klientům)
13
PROPAGAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ MIX
AIDA Přímé komunikační nástroje Osobní prodej Přímý marketing Nepřímé komunikační nástroje Reklama Publicita, public relations Podpora prodeje Nekontrolovatelné komunikační nástroje
14
Propagace a image území
soustředit pozornost zákazníka na určité teritoriální destinace vytvoření „značky destinace“ Corporate Identity zahraniční veletrhy spolupráce a pobočky v okolních destinacích či v zahraničí teletext, videokonference, satelitní konference)
15
PROPAGAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ MIX
GO (Regiontour) v Brně, Holiday World v Praze Czechtourism (Česká centrála cestovního ruchu-ČCCR) propagace České republiky v zahraničí zahraniční centra podpora domácího cestovního ruchu
16
Positioning (umisťování)
Positioning (umisťování) – odraz představ podniku (místních autorit, samospráv v destinaci) o tom, jak by jeho produkty a služby (destinace) měly být vnímány cílovou spotřebitelskou skupinou ve srovnání s konkurenčními službami X Skutečné vnímaní cílovou skupinou v porovnání s konkurencí
17
IMAGE BIRMINGHAM Industriální image ==>> obchodní, konferenční a výstavní centrum v Anglii Leasure short-break & Business Tourism ŘÍZENÍ CR V BIRMINGHAMU (viz. skripta Cestovní ruch: Foret, Turčínková, 2005)
18
Zaměstnanci X Zákaznický mix
LIDÉ (PEOPLE) Zaměstnanci X Zákaznický mix Animátor Interní marketing
19
SPOLUPRÁCE (PARTNERSHIP)
Př. spolupráce zemí: „země V4“: vzájemné spolupráce, jednotná propagace na zaoceánských trzích: Amerika, Japonsko, Čína a Brazílie
20
Nejnovější evropské trendy partnerství v CR
Marketing vztahů Budování meziregionálních/destinačních partnerství (mikroregiony, euroregiony) Budování sofistikované infrastruktury Koncentrace zdrojů Spolupráce širokého spektra podnikatelů v různých ekonomických odvětvích Podpora z EU a účinná lobby v centru
21
NABÍDKA BALÍKU SLUŽEB (PACKAGING)
PROGRAMOVÁ SPECIFIKACE (PROGRAMMING) Demarketing (Londýn)
22
SEGMENTACE TRHU CR Geografická Psychografická Behavioristická
Demografická Geografická Psychografická Behavioristická
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.