Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKryštof Bartoš
1
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly MASARYKOVA OBCHODN Í AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jič í n Předmět Český jazyk, Jazykově-literární seminář Tematický okruh Práce s neuměleckým textem a efektivní komunikace T é ma Interpretace uměleckého textu Označen í DUMU VY_12_INOVACE_117 Jm é no autora Petr Brož Datum vytvořen í 15. listopadu 2013 Anotace Materiál formou prezentace seznamuje uvádí cvičení na interpretaci vybraného uměleckého textu. Součástí materiálu je řešení úloh.
2
Cvičení na umělecký styl Pravopis přímé řeči Pravopis přímé řeči Kompoziční postupy Kompoziční postupy Stylové vrstvy spisovné slovní zásoby Stylové vrstvy spisovné slovní zásoby Pásmo (řeč) vypravěče a pásmo (řeč) postav Pásmo (řeč) vypravěče a pásmo (řeč) postav
3
Pravopis přímé řeči - úkol Lékař se vyprošťuje a ptá se ošetřovatele, jenž stojí vedle něho O co jde? Ošetřovatel říká Lůžko 26, amputace stehna. Jak mám o tom vědět supí lékař já dnes amputoval pět stehen. Odstrkuje mě, říká saniťákovi Jděte se podívat a běží k operačnímu sálu. Přepište pravopisně správně
4
Pravopis přímé řeči - řešení Lékař se vyprošťuje a ptá se ošetřovatele, jenž stojí vedle něho: „O co jde?“ Ošetřovatel říká: „Lůžko 26, amputace stehna.“ „Jak mám o tom vědět,“ supí lékař, „já dnes amputoval pět stehen.“ Odstrkuje mě, říká saniťákovi: „Jděte se podívat,“ a běží k operačnímu sálu.
5
Kompozice uměleckého textu V následujících výňatcích určete použité kompoziční postupy
6
Výňatek 1 Kdykoliv si na to vzpomenu, vždycky se mi zdá divné, že mám doma, v zásuvce psacího stolu, načaté drama „Saul“ a kupu básní. Strávil jsem nad tím nejeden večer, ale vždyť skoro každý z nás se takovými věcmi zabýval. Ve chvíli, kdy jsme sem přišli, přestal náš dřívější život, jako když ho utne, a my nebyli s to něco k němu přidat.
7
Výňatek 2 Kantorek by řekl, že jsme právě na prahu bytí. Tak nějak tomu skutečně bylo. Ještě jsme nezapustili kořeny.Válka nás odplavila. Pro ostatní, pro ty starší, je válka přerušením. Dokáží myslet na to, co bude potom. Nás však se válka zmocnila a nevíme, jak to všechno dopadne.
8
Výňatek 3 Dnes bychom krajem svého mládí procházeli jako turisté. Jsme sežehnuti skutečností, známe rozdíly jako handlíři a nutnosti jako řezníci. Už nejsme bezstarostní – jsme hrůzostrašně lhostejní. Byli bychom tam, ale žili bychom? Jsme opuštění jako děti a zkušení jako staří lidé, jsme suroví a smutní a povrchní – myslím, že jsme ztraceni.
9
Výňatek 4 Pod mými botami vržou schody. Nahoře cvakají dveře, někdo se dívá přes zábradlí. Chvíli se stydím a skláním hlavu, pak snímám přilbu a dívám se nahoru. Ano, je to má nejstarší sestra. „Pavle,“ volá, „Pavle – !“ Přikyvuji, torna vráží do zábradlí, puška je tak těžká. Sestra nahoře v bytě prudce otevírá nějaké dveře a volá: „Maminko, maminko, Pavel je tady.“
10
Kompoziční postupy - řešení 1. Retrospektivní postup 2. Kontrast (protiklad) 3. Gradace (stupňování) 4. Chronologický postup
11
Stylové rozvrstvení slovní zásoby Porovnejte oba výňatky z hlediska stylového zabarvení slov
12
Výňatek 1 „Chceš vzít s sebou jeho vojenskou knížku a jeho věci?“ ptá se mne svobodník. Přikyvuji a dává mi to. Saniťák je udivený: „Nebyli jste snad náhodou příbuzní?“ Ne, nebyli jsme příbuzní. Jdu? Mám ještě nohy? Zvedám oči, rozhlížím se kolem dokola, celý se s očima točím dokola, dokola, až se zastavuju. Všechno je jako jindy. Jenom zeměbranec Katczinsky Stanislav umřel. Potom už o ničem nevím.
13
Výňatek 2 Jsem velmi klidný. Nechť si přijdou měsíce a léta, nic mi už nevezmou, už nic mi vzít nemohou. Jsem tak sám a tak prostý všeho očekávání, že jim bez bázně mohu hledět vstříc. Ještě je v mých rukou a očích život, jenž mne pronesl těmi léty. Zda jsem ho překonal – to nevím. Ale pokud tu je, dotud si bude hledat cestu, nechť to, co ve mně říká „já“, bude či nebude chtít. Padl v říjnu 1918, v den, jen byl na celém bojišti tak tichý, že se zpráva vrchního velitelství omezila na větu:…………………………..
14
Stylové rozvrstvení slovní zásoby - řešení 1. První výňatek spíše hovorový charakter ( slova: saniťák, zastavuju) 2. Druhý výňatek spíše knižní charakter (slovní spojení: nechť si přijdou měsíce a léta, bez bázně mohu hledět vstříc)
15
Pásmo (řeč) vypravěče a řeč postav 1. V následujících výňatcích odlište a charakterizujte pásmo vypravěče a řeč postav 2. V závěru druhého výňatku doplňte chybějící část textu
16
Pásmo vypravěče a postav - řešení 1.Ve výňatku se vyskytuje řeč postav. Ta je realizována přímou řečí (saniťák) a vnitřním monologem (hlavní) postavy románu. Ve druhé části pak přechází řeč postavy (vnitřní monolog) v řeč vypravěče (ich forma). 2. V prvním odstavci řeč hlavní postavy(vnitřní monolog).Ve druhém odstavci je řeč vypravěče(autora), kterým není postava příběhu (objektivní sdělení ve 3. osobě j. č. – er forma). Na západní frontě klid (E. M. Remarque)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.