Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
3 6 1 2 1 2 1 4 12 5 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Rozdělíme-li celek na části – dostaneme
POJEM ZLOMEK Rozdělíme-li celek na části – dostaneme ZLOMKY + = Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
3
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Z ČEHO SE SKLÁDÁ ZLOMEK 3 4 ČITATEL /počet dílů/ ZLOMKOVÁ ČÁRA JMENOVATEL /na kolik dílů je celek rozdělen/ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
4
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
JAK MOHU DĚLIT CELEK? 1 Celek mohu rozdělit vždy jen na stejný počet stejných částí. 1 4 1 4 1 2 1 3 1 3 1 3 1 2 1 4 1 4 Na kolik polovin mohu rozdělit celek? Na kolik třetin mohu rozdělit celek? Na kolik čtvrtin mohu rozdělit celek? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
5
Je-li čitatel stejný jako jmenovatel, je zlomek roven jedné.
VELIKOST ZLOMKU Je-li čitatel stejný jako jmenovatel, je zlomek roven jedné. 7 8 1 1 = = 4 1 = Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
6
Takové zlomky nemají smysl. Celek na 0 částí rozdělit nemůžeme
ZAPAMATUJ SI: 8 6 =0 Je-li v čitateli nula, je výsledek také nula. Takové zlomky nemají smysl. Celek na 0 částí rozdělit nemůžeme Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
7
Který z uvedených zlomků je největší?
ÚKOL č.1 Který z uvedených zlomků je největší? 1 3 1 4 1 8 Měl jsi to dobře? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
8
ÚKOL č.2 1 2 1 4 1 8 Seřaď uvedené zlomky od nejmenšího po největší. 1 4 < 1 2 1 8 <
9
Který z obrázků nevyjadřuje polovinu celku?
ÚKOL č. 3 Který z obrázků nevyjadřuje polovinu celku? A/ B/ C/ Měl jsi to dobře? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
10
Porovnávání desetinných zlomků
8 10 2 10 4 10 6 10 8 10 2 10 6 10 4 10
11
Vypočítej z 12 = 12 : 2 = 6 z 12 = 3 1 2 1 4 z 12 = 4 1 3 Z 12 = 18 12 : 2 = 6 6 . 3 = 18 3 2
12
Vyzkoušej si sám z 24 = z 16 = z 36 = Výsledky: 3, 56, 18 1 8 7 2 3 6
13
Sčítání zlomků se stejným jmenovatelem
16 2 5 2 16+5 2 21 2 54 28 16 28 28 70 28 Při odčítání zlomků se stejným jmenovatelem je postup stejný!
14
Zlomky se jmenovatelem 10 a jejich zápis desetinným číslem
, , , … desetinné zlomky - zapíšeme je pomocí desetinných čísel Jedna desetina = žádná celá jedna desetina 1 10 2 10 5 10 16 10 1 10 0,1
15
2 2 10 10 0,2 1 100 0,01 Dvě desetiny = nula (žádná) celá dvě desetiny
Zlomky se jmenovatelem 100,... patří mezi desetinné zlomky!!! jedna setina = žádná celá jedna setina 1 100 0,01
16
Pět setin = žádná celá pět setin
Sedmnáct setin = žádná celá sedmnáct setin Dvacet pět setin = žádná celá dvacet pět setin 5 100 0,05 0,05 17 100 0,17 25 100 0,25
17
ZDROJ OBRÁZKŮ: [cit ]dostupné pod licencí Creative Commons – na [cit ]dostupné pod licencí Public domain – na Materiál vznikl úpravou materiálu Zlomky dostupného pod licencí Creative Commons na autor Mgr.Jarmila Hájková, upravila Bc.Dana Dimová
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.