Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
KAREL ČAPEK PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY
2
Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: III. ročník SŠ Tematický celek: Literatura 1. poloviny 20. století Klíčová slova: drama, morálka, věda a technika, fašismus, válka, obrana Forma: výklad Datum vytvoření:
3
Karel čapek II. - drama Obrázek č. 1
4
Karel Čapek prozaik, dramatik, žurnalista
v divadelních hrách reagoval na aktuální společenské dění Hlavní témata obava ze zneužití vědy a techniky varování před nebezpečím války a fašismu
5
Co je to drama? Jaké znáte druhy, čím se od sebe odlišují?
6
Loupežník komedie hlavní téma – vztah mladé a starší generace
smutek nad pomíjivostí mládí loupežník – představitel mladé generace opovrhuje morálními normami Obrázek č. 2
7
Která divadelní hra F. Šrámka se zabývá podobným tématem?
8
RUR Obrázek č. 3
9
RUR vědecko-fantastické drama varování před zneužitím vědy a techniky
RUR (zkratka pro Rossums Universal Robots) slovo robot poprvé použil autor v tomto díle roboti se vzbouří proti lidem jediná záchrana – u jednoho páru se začnou projevovat city, záchrana lidstva je možná
10
Co je to neologismus?
11
Ukázka… „Alquist Jdi, já chci pitvat Helenu. Dělej honem. Primus
Vezmi si mne místo ní; řež do těchhle prsou, ani nevykřiknu, ani nevzdychnu! Vezmi stokrát můj život. Alquist Pomalu, hochu. Ne tak marnotratně. Copak ty nechceš žít? Bez ní ne. Bez ní nechci, pane. Nesmíš zabít Helenu! Co ti to udělá, vzít mně život? Alquist (dotýká se něžně jeho hlavy) Hm, já nevím – Poslyš, chlapíku, rozmysli si to. Je těžké umírat. A je, vidíš, je lépe žit.“ M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 147
12
Doložte na této ukázce, že záchrana lidstva je možná.
13
Ze života hmyzu společné dílo Karla Čapka a Josefa Čapka jinotaj
kritika mezilidských vztahů hmyz symbolizuje lidské vlastnosti (motýli – přelétavost, chrobáci – hamižnost, jepice – pomíjivost…)
14
Vysvětlete uvedené jinotaje.
15
Věc Makropulos úvahy nad pomíjivostí lidského života a jeho smyslu
smysl života je právě v jeho pomíjivosti
16
K. Čapkovi byl vyčítán pesimistický pohled na život
K. Čapkovi byl vyčítán pesimistický pohled na život. Na svou obranu řekl: „Dejme tomu, že jednou v budoucnosti nebude nemocí ani bídy, ani nečisté dřiny, to je zajisté optimismus; ale říci, že tento dnešní život plný nemocí, bídy a dřiny není tak nadobro špatný a zatracený a má něco nesmírně cenného, to je – co vlastně? pesimismus? Myslím, že ne.“ B. Balajka, Přehledné dějiny literatury II., str. 124
17
Vysvětlete tento citát.
18
Bílá nemoc varování před fašismem a válkou
humanista – doktor Galén využívá svůj objev léku na boj proti válce a zbrojení jeho individuální vzpoura situaci neřeší, fanatický dav ho ušlape Bílá nemoc - film
19
Proč se doktor Galén nemůže s maršálem domluvit
Proč se doktor Galén nemůže s maršálem domluvit? Z čeho pramení jejich odlišný postoj k válce?
20
Matka autor mění svůj názor na aktivitu jedince v boji proti násilí a válce každý může přispět k tomuto boji, je potřeba i individuální oběti matka posílá do boje svého posledního syna, ve válce již zemřel manžel i bratři
21
Co asi vedlo autora k přehodnocení úhlu pohledu na válku v Bílé nemoci a v Matce?
22
Ukázka… „Toni Ale když je taková hrozná válka, mami. Matka
Já jsem ji nezavinila, Toni. Žádná máma ji nezavinila. My matky, synáčku, jsme nikdy žádnou válku nevedly; my jsme na ni jen doplácely svými dětmi. Ale já už nebudu tak hloupá, abych dala to poslední, co mám. Ať si to kdo chce vyřídí beze mne. Já už nic nedám. Tebe nedám, Toni.“ M. Sochrová, Čítanka III., k Literatuře v kostce, str. 156
23
Jaký hlavní argument matka vůči synovi používá
Jaký hlavní argument matka vůči synovi používá? Proč se v závěru hry její postoj mění?
24
Interpretace textů K. Čapek: R. U. R. (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 146) K. Čapek: Bílá nemoc (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 154) K. Čapek: Matka (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 155)
25
Shrnutí K. Čapek – prozaik, dramatik, žurnalista
Loupežník – téma konfliktu mládí a stáří Ze života hmyzu – kritika mezilidských vztahů RUR – varování před zneužitím vědy a techniky Věc Makropulos – zamyšlení nad smyslem lidského života Bílá nemoc a Matka – nebezpečí války a fašismu
26
Použité zdroje Literatura
BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, ISBN X. ANDREE, Lukáš. Literatura pro 3. ročník středních škol. Brno: DIDAKTIS, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, ISBN
27
Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 1
Největší Čech. [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č. 2 EBookEater. [online]. [cit ]. Dostupné z:
28
Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 3
Heureka.clara.net: Karel Capek. [online]. [cit ]. Dostupné z:
29
Použité zdroje Internet
Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: Youtube [online]. [cit ]. Dostupné z:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.