Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMária Dvořáková
1
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Hv.1.09 Renesanční hudba Vytvořeno:09.10.2013 Ověřeno: 16.10.2013 Třída:SČ1
2
Renesanční hudba Vzdělávací oblast:Všeobecně vzdělávací předměty Předmět:Hudební výchova Ročník:1. Autor:Yvona Baboráková Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:notebook, projektor Klíčová slova:renesance, harmonie, imitace, chanson Anotace: Materiál je určen k seznámení s renesanční hudbou a jejími představiteli.
3
Renesanční hudba Renesance v evropské hudbě - 1430 až 1600. Nástup renesanční hudby byl provázen změnami v myšlení i kultuře. V hudbě stoupá důraz na harmonii. Umělecké dílo musí tvořit komplexní propracovaný celek.
4
Důležitý je také princip jednoty: –vertikální - snaha pokrýt jednou zvukovou barvou celý tonální rozsah. V tomto období také vznikají označení bas, tenor, alt, soprán –horizontální - tedy jednota v časovém rozměru díla Dochází k rozvoji polyfonní kompozice a také konkrétně vokální polyfonie.
5
Tři generace renesančních skladatelů První generace Rozvoj - mše a chansonu – představitel: Guillaume Dufay. Druhá generace Rozvoj - imitace (doslovné opakování) určitého motivu v jiném hlase a rozvoj kompozičních technik, které dnes patří k základům skladatelského vzdělání – např. Račí postup - melodický motiv se převrátí podle vertikální osy, viděno na notové osnově, tedy je hrán „odzadu“ - představitelé: žáci příslušníků 1.generace: Johannes Ockeghem.
6
Tři generace renesančních skladatelů Třetí generace Dovednost skladatelů dosáhla vysoké úrovně, často tak vysoké, že vznikaly skladby, které sloužily pouze k testování těchto schopností (hádankový kánon) – představitel: Josquin Desprez Giovanni Pierluigi da Palestrina Orlando di Lasso. Nástroje: housle, trubka, fagot, pozoun, cembalo a spinet. různé druhy viol, např. viola da gamba, viola da braccio, lira da braccio, různé druhy louten
7
Renesanční hudba v Čechách Díky husitským válkám se v Čechách hudební vývoj mírně zbrzdil. Mnohé písně měly zřetelnou politickou funkci: Ktož sú boží bojovníci - píseň myšlenkově úderná, umělecky vytříbená skladba provázející vítězné bitvy husitských vojsk. Povstaň, povstaň, Veliké město pražské - píseň namířená proti králi Zikmundovi a křižáckému tažení na Prahu; Dietky v hromadu se senděme.
8
Představitelé české hudební renesance Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic: renesanční umělec, působí na hradě Pecka, napsal O putování do Jeruzaléma, komponoval ve stylu J. Desprese (moteto, mše, cantio, magnificat, zalm, sekvence, hymnus) Jiří Rychnovský - vícehlasé duchovní sborové skladby (Missa super Maria Magdalenae, Znamenej křesťan věrný – moteto) Jan Trojan Turnovský (Benešovský kancionál)
9
Kontrolní otázky 1.Jakými změnami byl nástup renesance provázen? 2.Jmenujte renesanční hudební nástroje. 3.Vysvětlete význam písně Ktož sú boží bojovníci.
10
Správné odpovědi 1.Změnami v myšlení i kultuře, důraz na harmonii, umělecké dílo musí tvořit komplexní propracovaný celek. 2.Housle, trubka, fagot, pozoun, cembalo a spinet, viola da gamba, viola da braccio, lira da braccio, loutny. 3.Píseň je myšlenkově úderná, umělecky vytříbená skladba provází vítězné bitvy husitských vojsk.
11
Použité zdroje cs.wikipedia.org/wiki/Jiří_Rychnovský cs.wikipedia.org/wiki/Renesanční_hudba http://www.youtube.com/results?search_query=renesanc e+v+hudb%C4%9B&sm=12 Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.