Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
číslo: VY_32_INOVACE_24_12 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Ivan Andrejevič Krylov. Bajka. Autor: Mgr. Ivana Písařová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková kultura Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 8.
2
Metodický list - anotace:
Výukový materiál obsahuje základní informace: o bajce o bajkáři Ivanu Andrejeviči Krylovovi kontrolní otázky s řešením.
3
krátký veršovaný nebo prozaický alegorický
Bajka: krátký veršovaný nebo prozaický alegorický příběh, ve kterém vystupují zvířata, rostliny nebo věci a jednají jako lidé. Alegorie = jinotajný příběh, z kterého plyne nějaké mravní ponaučení. Za zakladatele bajky je považován Ezop. Na jeho tvorbu navázali pozdější bajkáři: Ivan Andrejevič Krylov a Jean de La Fontaine.
4
Ivan Andrejevič Krylov
Nejznámější ruský autor bajek.
5
Ivan Andrejevič Krylov - život
* Moskva † Petrohrad Pocházel z chudé důstojnické rodiny. Od osmi let po smrti otce živil matku a sourozence především kancelářskou prací. Pracoval jako úředník, domácí učitel, knihovník. Nikdy nedosáhl vyššího školního vzdělání. Široký všestranný rozhled získal jako samouk. Většinu svého života strávil v Petrohradě a byl zaměstnán jako knihovník v petrohradské knihovně.
6
I. A. Krylov - dílo Literární činnost zahájil satirickými články
v časopisech. Několik časopisů založil a některé sám vydával. Psal také satirické divadelní hry. Světovou proslulost mu přinesly bajky, kterých vytvořil kolem dvou set. V bajkách kritizuje zlé lidské vlastnosti, tehdejší ruskou společnost i cara.
7
Krylovovy bajky Rozdělení bajek podle námětu: Sociální (Vlk a beránek)
Politické (Výchova lva. Vlk v psinci) Filozofické (Zahradník a filozof) Mravoučné ( Osel a slavík. Svině pod dubem) Znaky bajek: K. vychází z lidových postav Z hovorové řeči Používá lidová pořekadla a rčení
8
Krylovovy bajky Vlk a beránek Orel a pavouk Vlk a myš Člověk a stín
Pes a kůň Nevídaní hosté Osel a slavík Žebrák a štěstí Sedlák a čeledín Myš a krysa Dva sudy aj.
9
Krylovovy bajky - význam
Ve veršovaných příbězích vystupují lidé, zvířata, věci a rostliny. Každá bajka obsahuje na konci mravní ponaučení. K. svými bajkami chtěl působit na vládnoucí vrstvy carského Ruska. Nemohl kritizovat chyby, zlo tehdejší doby přímo, proto volil formu alegorických příběhů s utajeným smyslem. Lid K. bajkám rozuměl, pochopil jejich hlavní smysl a velmi si je oblíbil.
10
Otázky Co to je bajka? Vysvětli pojem alegorie.
Z jakých poměrů K. pocházel? Čím vším K. byl? Jmenuj některá zvířata, která bajkách vystupují. Co K. v bajkách kritizuje? Jaké náměty volí?
11
Odpovědi Bajka je krátký veršovaný nebo prozaický
alegorický příběh, ve kterém vystupují zvířata, rostliny. Alegorie = jinotaj, příběh, kde zvířata, rostliny jednají a chovají se jako lidé. Krylov pocházel z chudé důstojnické rodiny, kterou musel po smrti otce živit. K. byl jako úředníkem, knihovníkem, novinářem, dramatikem a především bajkářem.
12
Odpovědi V bajkách vystupuje vlk, beránek, pes, kůň,
myš, orel, pavouk aj. K. kritizuje tehdejší poměry v tehdejším Rusku, vládnoucí vrstvy, cara. Podle námětů dělí bajky na sociální, politické, filozofické a mravoučné.
13
Zdroje a citace Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Bajka [online]. c2013 [citováno 14. 10. 2013]. Dostupný z WWW: < Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Ivan Andrejevič Krylov [online]. c2013 [citováno 22. 10. 2013]. Dostupný z WWW: <
14
Použitá literatura NEZKUSIL, Vladimír. Literární výchova 7: pro 7. až 8. ročník základní školy, pro nižší ročníky víceletého gymnázia, popřípadě pro školy střední. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, 1997, 207 s. ISBN ULRICHOVÁ, Libuše. Obsahy z děl světové literatury: pro 7. až 8. ročník základní školy, pro nižší ročníky víceletého gymnázia, popřípadě pro školy střední. 1. vyd. Humpolec: JAS, 2000, 115 s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.