Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Volba povolání postřehy, postupy, doporučení…
IPS informační a poradenské středisko pro volbu a změnu povolání Žďár nad Sázavou Volba povolání postřehy, postupy, doporučení…
2
Soubor „Poselství z IPS“
Začátek IPS – 1995 Heslo: Ano, toto mě zajímá. První zlom – cca rok 2002 Heslo: Nikdo mě neslyší, potřebuji sdělit názor. Druhý zlom – cca rok 2010 Heslo: V tomto světě nemám prostor. Nevím, co po mně chcete a proč. Třetí zlom – cca rok 2013 Heslo: Potřebuji vysvětlení. Toto se mě opravdu týká? Ale raději NERUŠIT!
3
Co bylo typické pro jednotlivé etapy?
Začátek IPS 1995 Hledání rovnováhy mezi mnou a povoláním 5 základních bodů Pracovní činnosti Pracovní prostředky Vlivy pracovního prostředí Zdravotní omezení Osobnostní předpoklady
4
1. zlom – 2002 Nikdo mě neslyší, potřebuji sdělit názor.
Potřeba sdělování obav, pocitů, názorů ……
5
Cíl: Startujeme MOTIVACI !!!
2. zlom 2010 V tomto světě nemám prostor. Nevím, co po mně chcete a proč. 75-31-M/01 Předškolní a mimoškolní pedagogika 75-41-M/01 Sociální činnost Sledovat, zda žák informacím rozumí, zda přijmul, že daná informace má pro něj význam! Cíl: Startujeme MOTIVACI !!!
6
3. zlom 2013 - Potřebuji vysvětlení. Toto se mě opravdu týká
3. zlom Potřebuji vysvětlení. Toto se mě opravdu týká? Ale raději nerušit! ZAHLUŠENI DOBOU! Co žáky uvede do pozornosti Důraz na realitu: Realita se jich týká již dnes! Příběhy budoucích absolventů (např. skupinka cukrářů, kuchařů). Příběhy nezaměstnaných. Samostatné práce: Např. Hledání v informacích, orientace v informacích. Úvahy nad zadanou otázkou. Statistiky, práce s čísly….. aj.
7
Malé zamyšlení – v heslech
Jakou dobu žijeme? Co formuje naše děti? V čem i my jsme podlehli nové době? Jak rozumí děti dnešní době? …….. je třeba se zastavit a udělat každý za sebe malou INVENTURU Volba povolání
8
MNOHDY pro dítě DLOUHÁ a náročná cesta
JE TO PRAVDA???? Žák je seznamován s podstatou volby povolání. Znají ji rodiče? Žák dostává odkazy na internetové portály. Ví o nich rodiče? Žák je veden k tomu, aby uměl informace vyhledávat. Umí to i rodiče? Žák je veden k tomu, aby informacím rozuměl. Jak si je vysvětlují rodiče? Žák je veden k přemýšlení o sobě. Znají své dítě rodiče? Žák se seznamuje s profesemi a jejich náročností. Seznamují se s nimi i rodiče? Žákovi je umožňováno vyslovit své obavy, představy, přání… A co rodiče? Žákovi jsou předávány informace o školách a oborech. Jak s nimi pracují rodiče? K žákovi jsou vysílána slova o zodpovědné volbě povolání. Jak jí chápou rodiče? Žákovi jsou předkládány informace z trhu práce. Dostanou se i k rodičům? Žák slyší o dopadech nesprávné volby povolání. Slyší je i rodiče? Žák se dozvídá o příbězích nezaměstnaných a jejich nové cestě k volbě či změně povolání. A co rodiče? Žák/dítě Rodiče MNOHDY pro dítě DLOUHÁ a náročná cesta
9
Neocitá se žák v mnohých dalších situacích sám a nepochopen??
Žák se může rozhodnout na základě těchto a dalších informací. Dokáže je sám zpracovat, pochopit a cíleně využít? Neocitá se žák v mnohých dalších situacích sám a nepochopen??
10
Trocha návodu se určitě vyplatí!
…. a co rodiče?? Nejsou v něčem také sami?? Není mnohdy jejich pasivita zaviněna tím, že nevědí?? Mohou se ptát!!! Vědí na co??? PŘEDSTAVTE SI, že volba povolání je takovým mechanismem bez návodu. Zkuste ho uvést do pohybu a ještě si přejte, aby jel hladce a bez skřípání. Trocha návodu se určitě vyplatí! Kouzlo začátku
11
Dosažení funkčního trojúhelníku
dítě - žák škola rodiče
12
Volba povolání kreativně
Zapojit rodiče Návrat hodnot Volba povolání kreativně Vznik malé IPS na každé ZŠ
13
Staré končí, je prostor pro nové. Otevírá se šance vstoupit do „HRY!“
14
Další vykročení IPS vůči ZŠ
5 center Další vykročení IPS vůči ZŠ Co je rozpracované! - Výběr ZŠ v regionu (v regionu 1 centrum) Předání tištěných infor. souborů o povoláních na vybrané ZŠ (povolání dle pracoviště) Plán na setkání zástupců 5ti center na podzim tohoto roku Nabídka akredit. vzděl. programu pro vyučující ZŠ - „Vedeme žáka k volbě povolání“
15
Dosažení cíle: Volba povolání kreativně
V I Z E Rozšíření základního materiálu na všechny ZŠ Doplňování základního materiálu skrze vlastní tvorbu žáků Dosažení cíle: Volba povolání kreativně Spitzer Manfred, DIGITÁLNÍ DEMENCE. 1. vyd. Brno. Host ISBN
16
Veřejná komunikace ve věku zábavy
Jerry Mander, Čtyři důvody pro zrušení televize. Vydavatelství DOPLŇEK Ivo Toman, Debordelizace hlavy – Zprimitivněte k úspěchu. Neil Postman, Ubavit se k smrti Veřejná komunikace ve věku zábavy Děkuji za pozornost Jaroslava Synková
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.