Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKarel Netrval
1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809. ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ – CHARAKTERISTIKA A PERIODIZACE 9. června 2013VY_32_INOVACE_130219_Ceske_narodni_obrozeni_charatkeristika_a_periodizace_DUM
2
České národní obrození poslední čtvrtina 18. stol. až 50. léta 19. stol. podle některých končí až v roce 1918 Je to významné hnutí, které se snaží rozvinout český jazyk, českou kulturu a formovat český národ.
3
Historický kontext 1789 – 1793 Velká francouzská revoluce měšťanstvo získává větší vliv u nás Habsburkové pevně vládnou měšťanstvo upevňuje své postavení také u nás Marie Terezie a Josef II. přicházejí s „osvícenskými“ reformami
4
Historický kontext byla zavedena povinná školní docházka byl vydán toleranční patent (náboženská tolerance) bylo zrušeno nevolnictví (možnost stěhování obyvatelstva do měst) cenzura je omezena Tyto reformy jsou „živnou půdou“ ČNO
5
Periodizace ČNO 4 fáze I. fáze (70. léta 18. stol. – počátek 19. stol.) II. fáze (počátek 19. stol. – konec 20. let 19. stol.) III. fáze (1830 – 1848) IV. fáze (50. léta 19. stol.)
6
I. fáze (70. léta 18. stol. – počátek 19. stol.) klasicismus a osvícenství ve světové literatuře obranná fáze (defenzivní) česká věda a kultura obhajuje svou oprávněnost; rozvíjí se jazykověda, historie a přírodní vědy. hlavní osobnost Josef Dobrovský
7
II. fáze (počátek 19. století – konec 20. let 19. století) český preromantismus útočná fáze (ofenzivní) dále se rozvíjí jazyk; umělci jazykem „bojují“, ukazují, že čeština má dostatek výrazových prostředků, by jí bylo možné psát hodnotná díla hlavní osobnost Josef Jungmann
8
III. fáze (1830 – 1848) český romantismus vrcholná fáze pokračují snahy o národní samostatnost rozvíjí se spolkový život (Matice česká…) hlavní osobnost K. H. Mácha
9
IV. fáze (50. léta 19. stol.) je spojena s Bachovým absolutismem po porážce revoluce r. 1848 hlavní osobnosti: Božena Němcová, Karel Havlíček Borovský, Karel Jaromír Erben, ale též Josef Kajetán Tyl
10
Hlavní myšlenky (cíle) ČNO jsou: 1. Upevnit, rozšířit a systematizovat český jazyk mezi všemi lidmi (věda, umění...). 2. Nahlížet na českou historii – obnovit povědomí o národní minulosti (důležité kapitoly z českých dějin). 3.Formovat český národ – vlastenectví; a získat rovnoprávnost mezi ostatními národy (Němci).
11
Děkuji za pozornost a přeji pěkný den.
12
POUŽITÁ LITERATURA 1.KUDRYS, Milan, R. W. Fetter. Nástin dějin literatury. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-395-7. 2.KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. vyd. Praha: Albatros, 1997. ISBN 80-00-00527-1. 3.POLÁŠKOVÁ, Taťána, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902-5716-X. 4.VĚRA, Martínková, Zdeňka KUČEROVÁ, Zbyněk PŘIBYL a Ivana PARAVIČINY. Dějiny literatury 1. 2. přeprac. vyd. Praha: Trizonia, 1995. ISBN 80-85573-57-1. 5.Prezentace byla vytvořena v programu MS PowerPoint 2010
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.