Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/03.0045
kultura Mgr. Vilém Ďoubal 2011 Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
2
Subkultura Osobitá menšinová kultura v rámci kultury většinové.
Mezi minoritní a majoritní kulturou panuje často pnutí, někdy vyúsťující v konflikty. Vědomě / nevědomě vytvořenou či spontánně vznikající podmnožina kultury.
3
Sklon se vůči svému okolí vymezovat a vyvíjet na ně tlak (v případě vědomé subkultury se i ostřeji vyhraňovat ). Vymezení vůči kultuře převažující se uskutečňuje: a) odklonem od hodnot (myšlenkových, kulturních a politických), b) navenek zejména odíváním a změněným životním stylem.
5
EMO zkratka výrazu „emoce“ z anglického „emotions“
americký slangový výraz označující subkulturu, která je definována punkově orientovanou módou a emo hudební stylem, teenagerskou přecitlivělostí a touhou po romantice.
6
EMO styl bývá médii prezentován ve spojení
se sebepoškozováním a sebevraždami, náklonností ke smrti a temnotě, excentrickým oblečením a vášnivou láskou k "Emo" kapelám, jako je například My Chemical Romance. EMO bývá používáno k označení depresivních pocitů, pro přehnané melodrama či ublíženost.
8
Hippies Flower children (děti květin) je hnutí, které vzniklo v 60. letech v USA. Neorganizované hnutí, které vycházelo z generace beatniků. Západní pobřeží USA (San Francisco). Vzpoura proti společnosti: mír, láska, přátelství, svobodu.
10
Skupiny či komuny, které často provozovaly volnou lásku (free love).
Často se užívaly drogy - zvláště psychedelické (LSD). Tíhnutí k mysticismu, různým druhům východních náboženství a filosofie.
11
Protiválečná demonstrace, San Francisco, 1970
12
Dancing in the park
14
O hnutí hippies natočil
slavný český režisér Miloš Forman filmový muzikál Hair
15
Masová kultura Charakteristická pro společnost 20. století, kdy došlo k rozšíření sféry volného času. Spojená s masmédii (masovými médii) – rozhlas, televize, internet (schopná rychle šířit informace). Cíl: pobavit publikum, zaplnit volný čas. Nabízí: standardizované a unifikované kulturní produkty.
16
Spjata s procesy industrializace, růstem měst a rozvojem prostředků masové komunikace.
Dochází k postupné likvidaci tradičních kultur venkovských a patriarchálních společenství. Roste anonymita vztahů a jejich odcizení. Nejtypičtější projevy: móda, četba velkých nákladů novin, časopisů, knih, masový poslech rozhlasu, televize, video, internet.
17
Znaky: A) masovost – rozšíření v celé populaci B) standardizace – nabídka vychází z určité šablony, je určená pro průměrného „konzumenta“ C) komercionalizace – důraz na sledovanost a prodej (rozhodují ekonomické zájmy) D) nenáročnost (témat a forem) – přizpůsobuje se vkusu většiny E) masovost – konzumentem je masové publikum F) nekritický přístup – nevyžaduje aktivní přístup, hodnocení, názor
18
+ dostupnost jako výraz demokratizace (stírání sociálních rozdílů)
Pozitiva: + dostupnost jako výraz demokratizace (stírání sociálních rozdílů) + srozumitelnost, přitažlivost (viz negativa) + šíření moderních poznatků a nových informací + relaxace, odpoutání od všedních starostí + přístupnost (méně náročnou cestou zprostředkovat i náročnější díla)
19
- konzumnost, snaha zaujmout za každou cenu
Negativa: - konzumnost, snaha zaujmout za každou cenu (otupělého diváka přitahují nevšední obrazy, využívá technické triky, šokující či drastické výjevy) - průměrnost (až „stádnost“) - nízká estetická hodnota (není cílem jí vůbec dosáhnout) - pasivní konzum (kultura se „konzumuje“) - nástroj ideové a politické manipulace
20
Na základě uvedených charakteristických znaků uveďte co nejvíce konkrétních příkladů projevů masové kultury:
21
Zdroje Kolektiv autorů. Společenské vědy pro střední školy 1. díl. Brno: Didaktis, ISBN: Dostupné online ˂ [cit ]. Dostupné online ˂ [cit ]. Dostupné online ˂ [cit ].
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.